Jeg forstår godt hvad du mener. Det kan være nemmere at forholde sig til en med kræft end en med psykisk sygdom, men det er to vidt forskellige ting med forskellige udfordringer.
Derfor synes jeg, det er to ting, som er svære at sammenligne, og mener heller ikke de burde det.
Jeg lider selv af psykisk sygdomme, og det har været rigtigt svært fra starten af, jeg satte en facade op og lod som om, jeg var okay. Jeg har også fået at vide, jeg skal tage mig sammen, mistede venner osv.
Men igennem årene har jeg faktisk oplevet, at jo mere ærlig man er omkring sin sygdom, jo mere forstående er folk faktisk! Jeg har kun oplevet EN gang i mit liv, hvor jeg var ærlig omkring det, at jeg blev dømt på det, og jeg pludselig ikke var en "normal" person, og det var ødelæggende for mig på min uddannelse.
Når jeg har været ærlig omkring mine diagnoser, har folk altid været nysgerrige om, hvad det gør for mig og min hverdag, og hvordan det påvirker mit liv.
Så min erfaring er, at jo mere lukket man er omkring sin sygdom - jo flere fordomme kommer der, og jo sværere har folk svært ved at forholde sig til det, og derfor kommer med sætninger som "tag dig sammen" osv.
Der vil selvf. altid være nogle personer med fordomme, som man ikke kan ændre på, men sådan er livet med alt desværre.
Jeg har også tit tænkt, at jeg hellere vil fejle noget fysisk - både for at det er nemmere for mig at forholde mig til, men også for andre, men det synes jeg faktisk ikke, jeg tænker så meget over mere.
Så mit råd er faktisk at være ærlig omkring det du fejler - uden at folk bliver overvældet af det. Fortæl om det, når lejligheden er der og oplys dem.
Og så vil jeg give dig et stort kram