Anonym skriver:
Essensen DR bestemt ikke at jeg ønsker kræft, eller ikke sympatiserer kræft, men at der er så lidt forståelse for sygdomme både fysiske pg psykiske man ikke kan se, hvor en sejr bliver nedgjort imens kvinden med kræft får thumos up og støtte og omsorg alle vegne. Kamp mod kræft bliver beskrevet som at man er sej og hvor flot man holder ud osv imens man kæmper med en usynlig sygdom og deler hvad der er et kæmpe fremskridt og istedet bliver ignoreret eller nedgjort.
Min egen familie har vendt mig ryggen, jeg kæmper hver dag med en psykisk syg samt en fysisk sygdom som er usynlig, for med kroniske smerter ser folk mig jo kun mår jeg har overskud til at ses eller lægge en facade på, hvilket man bliver god til. Når man så er nød til at aflyse kommer problemerne. Senest delte jeg en sejr over at jeg klarede en cykeltur på 500m en kæmpe kæmpe sejr jeg har kæmpet hårdt for, men nej der var så mange negative kommentarer, og tør ikke dele noget nærmest, og så gør det så ondt at vide at feks ved at en som lige har fået diagnosen ksn slå det op, dele og at man vil kæmpe. Masser af likes og opmuntrende kommentarer og så sej vedkommende er, imens man selv sidder og har kæmpet i over et år og endelig lykkedes det, intet positivt. Det er så hårdt at kæmpe hele tiden uden nogen støtte udefra, at man nogen gange føler, hvad forskel gør det, min kamp er ikke værdig.
Jeg forstår dit udgangspunkt; ensomheden og fraværet af forståelse for din ikke så synlige kamp. Samtidig ved jeg med mig selv, at kræft for mig ville være det værst tænkelige. Vi tænker allesammen "Dør han/hun af det?", og selv efter et muligt vellykket behandlingsforløb ligger frygten for, at kræften vender tilbage, vel altid i baghovedet både på patient og omgivelser. Det må være grusomt at leve med.
Alle kan forholde sig til dette, alle kender til cancer, og derfor liker "alle" en kræftpatients opslag på FB. Nu mener jeg så slet ikke, at et "like" på FB nødvendigvis er udtryk for andet end hurtig, overfladisk sympati, og jeg tror, mange kræftpatienter kan føle sig ensomme i deres kamp, uanset hvad. Et er at like på FB, noget andet er at turde stille op, smide berøringsangsten og spørge ind til, hvordan den syge har det - også psykisk.
Jeg kender jo ikke din historie og din sygdom, men folk omkring dig aner næppe, hvad du egentlig kæmper med, og du skriver jo, helt klassisk, at du sætter en facade på og kun ses med andre, når du har overskud til det. Så kan det være umådeligt svært for andre at forstå, at en cykeltur på 500 meter er en landevinding og en kæmpesejr. Det er en svær balancegang for de fleste syge, inkl. kræftpatienter, at oplyse andre om tilstanden uden at blive den, der taler om sygdom konstant, og deler man kun facaden og sejrene med omverdenen, er forståelsen for alvoren naturligvis begrænset. Og der er ikke andre end dig til at gøre omverdenen begribeligt, at du ikke kun er facade og overskud.
Mange kræftpatienter oplever, at de "belønnes" for at være seje og ukuelige, og er de bitre, "svage" og opgivende, falder der ikke nødvendigvis likes og sympati af. I bund og grund tror jeg, du er i samme båd som dem - folk ved bare ikke, hvad de har med at gøre i dit tilfælde. Dertil kommer fordomme og tabu, men det er der kun dig og dine lidelsesfæller til at ændre på. Hvis du skjuler, hvad du kæmper med, kører fordommene videre.
FB er i mine øjne ikke stedet at fortælle, hvordan jeg helt ærligt har det - og like-hunting er en farlig sport, når det omhandler meget personlige og sårbare emner. Det er i den virkelige verden, du er nødt til at åbne dig og række ud efter andre. Præcis som den kræftsyge, som nok i bund og grund heller ikke kan bruge 100 likes til noget,når dødsangst og uvished nager.