Anonym skriver:
Nej slet ikke. Jeg kan godt se at min formulering kan misforståes. Det jeg mente med et "ordentligt nej" er at man fortæller barnet uden at råbe og skælde ud, men alligevel på en bestemt måde hvad man må og hvad man ikke må.
Min datter har slået meget få gange og de få gange har hun fået at vide at det må hun ikke og hvis ikke hun har lyttet første gang kommer hun ind på sit værelse.
Min veninde har en dreng der slår rigtig meget og min veninde tackler det med at sige til ham at "det må du altså ikke skat, er du sød at stoppe?" og han stopper ikke. Hun bliver ved med at sige det på den venlige måde til ham. Det synes jeg ikke er en god måde at tackle det på, for han stopper ikke.
Men din veninde giver ham jo også alt for meget at forholde sig til? Han lyder som et meget frustreret barn, som ikke ved, hvad hans forældre vil have ham til. Alle de ord og forventninger der ligger i de sproghandlinger, kan en under 6/7 år slet ikke forstå - også får man ligeså frustrerede børn, som hvis man giver trusler :-) (altså igen set ud fra den viden og erfaring jeg har)
igen Jesper Juul, siger det fint. Et nej er ikke til diskussion. Men det skal rummes, at barnet bliver utilfreds. Og det synes jeg personligt ikke man gør, ved at sende barnet væk.
Jeg er -om nogen - blevet anklaget for at høre for meget efter. Jeg har altid stolt spørgsmål, men et "nej. Jeg er din mor/voksen" har jeg altid respektere. Jeg har aldrig fået et anfald af vrede som større var. (Siger min mor) og heller ikke som lille. Og hvis en lærer sagde "nu er det nok. Stop" så var jeg også den første der stoppede og forsøgte at forklare resten af fællesskabet at stop var stop!
Fordi Man ikke går ind for straf og time-out, siger man jo ikke ja til alt. Eller taler med så mange bløde og overonformerende vendinger.
Jeg ville i jeres eksempel have gjort:
1. Nej! Du må ikke slå! Det vil jeg ikke have. (Evt gentage det, hvis barnet blev ved og måske flytte mig en halv meter væk)
2. Spørge "hvorfor slår du?" (Hvis barnet er stort nok til at svare. Hvis barnet er mindre end 3/4 år (alt efter modenhed) ville jeg sige i stedet "jeg kan godt forstå du er sur! Men du skal sove. Men kom nu læser vi en ekstra historie/synger en sang... (Altså afleder)
3. Hvis barnet bliver ved, ville jeg tilbyde et alternativ. "Du må ikke slå mig! Slå puden hvis du er meget vred. Man må gerne være sur, men du må ikke slå"
4. Herefter ville jeg blive sammen med barnet og tale med det op episoden, i børnenes niveau og ganske kort. (Hvis barnet er over 4)
Men jeg ville aldrig sige "vil du ikke søde Skat, og du kan vel nok forstå... Ect" ligesom jeg aldrig ville sige "du skal gøre hvad jeg siger, for ellers"
jeg vil ikke opdrage er barn på straf og trusler. For som en anden påpeger, så får man ofte frustrede børn, der ikke rummer vrede, fordi de er opdraget til lukke ned for den følelse, for ellers bliver man straffet. For det er sådan et barn på 3 ser det. Også får man et problem i skolen i mine øjne. Børn der skal trues til at lave noget, og ikke børn der gerne vil bidrage af lyst :-)
nu har jeg maler det meget sort og Hvidt. Men håber du kan følge mig :-)