Lillepeanut89 skriver:
Nu er jeg nok også meget farvet af at ha arbejdet i nursery og preschool I England, hvor man har en helt anden tilgang og forventninger til børn.
Man er lidt mere konservativ i forhold til opdragelse og forventer at børnene er langt mere dannet end her hjemme!
Men min erfaring fra England er, jo tydeligere grænserne er og jo mere konsekvente man er, faste rammer og tydelige voksne, jo bedre trives børnene. Men det er selvfølgelig også en helt anden kultur og tilgang 
Ja det er en anden kultur og en anden tilgang og også baseret på forskellige menneskesyn. Og man har langt flere udfordringer mellem klasserne især for læreren i middelklassen der møder barnet fra arbejderklassen - der er lavet utallige undersøgelser om det og det forbedres så man kan kæmpe med blandt andet den negative sociale arv.
Men må igen sige, jeg er både for dannede børn, jeg er for klare grænser, jeg er for tydelige voksne - som lærer til børn med kognitive vanskeligheder, autisme mm. Er det at være en tydelig voksen et af mine aller vigtigste arbejdsredskaber, men jeg kan sagtens være det uden brug af time out som er det der debatteres. Ja egentlig vil jeg sige jeg er en bedre lærer uden, men kan have børn i så meget affekt så en mulighed for at være alene er som at komme i paradis for dem, men så er det ikke en straf men en hjælp og det italesættes også.
Det jeg nok egentlig primært opponerer på er børnesynet, synet på et barn der gør alle de her "forkerte" ting forudsætteligt, dvs. Har en tanke bag sin handling som 3 årig, en tanke om at skade, prøve grænser, bestemme over andre, få hævn hvad ved jeg. Der har jeg et direkte modsat syn på barnet, jeg tror barnet ønsker at være god, men også er en følelsesmæssig hoppebold der reagerer på sine følelser impulsivt. Det skal læres at styre sine følelser, det skal lære at handle reflekteret og det skal lære at behovsudsætte men så langt er det på ingen måde som 3 årig.
Den største øjenåbner for mig nogensinde omkring det, var da min kompetencebeskrivelse af et barn i skolen blev læst igennem med kritiske briller og der blev sat en ring rundt om hver gang jeg tolkede og ikke mindst tolkede som en voksen, når jeg kaldte en elev stædig, eleven ønsker at få den anden sur mm. Da jeg blev bedt om "bare" at beskrive situationen og den udfordring det gav for eleven, for læringen og fællesskabet så kom jeg meget meget meget længere og meget mere konstruktivt