Jeg omskriver lige dit eksempel, så det passer bedre:
Jeg er i et fremmed land, jeg kan kun delvis sproget. Jeg går midt på gaden. Der kommer en politimand og beder mig venligt om at træde ind på fortovet. Det har jeg ikke lyst til, så jeg nægter. Han beder mig venligt flere gange, mere og mere indtrængende. Jeg nægter. Han tager blidt fat i min arm for fysisk at flytte mig ind på fortovet, jeg slår og sparker ham som svar.
Det, jeg læser af mange svarene herinde i netop denne debat, er, at man forældre har svært ved at sætte sig selv i førersædet som autoritetspersoner og ledere. Vi er som generation vant til, at der skal opnås enighed i konflikter. Og dét kan man simpelthen ikke altid. Så skal man som mor eller far mande sig op og være TYDELIG. Dét er svært for mange - især hvis man er modstander af at være leder.
Jeg er bestemt ikke uenig i, at man skal være tydelig.
Men igen dit eksempel indbefatter også, at du forstår politimanden og hans rationale om, at det giver mening at træde til side.
Et lille barn (altså under 4) forstår det ikke. Det er ikke modent i hjernen. Det er der videnskabelige beviser for på flere områder. Både hjernescanninger og psykologiske forsøg. De forstår godt, hvad du siger. Men de forstår ikke hvorfor, de skal. De synes, det er er meningsløst og bliver derfor frustrerede.
så min pointe er. Et barn under 5 (for at tage et gennemsnitligt tal) har kun sin egen indre følelse af vrede, glæde og tristhed. De kan ikke forstå, hvis voksne beder dem om noget, de ikke bryder sig om. For de kan ikke forholde sig til om giver mening. For uanset om der er tale om et nej til slik, du skal sove, du skal spise osv. Så vil en straf som følge af barnets vrede eller tristhed blive koblet sammen med deres indre følelsesliv.
Helen (netaundhedsplejsken) deler det ret fint op i to grove begreber.
Det kontrollerede udbrud og det ukontrollerede. Et barn under 4-5 (faktisk helt op til 6-7 viser mange forsøg) reagerer altså på deres følelser - det er alt de har. De kobler KUN følelser sammen med den straf de får. De forstår ikke alt der udenomsrationale, der er. Derfor anbefaler hun (Helen) og en række andre specialister, at man ikke bruger time-out. For timeout vil virker ved at dressere barnets følelser lige der, uden de forstår det. Man underminerer barnet med time-out og vil altid skabe en negativ association mellem straf og negative følelser og dermed også konflikter. Man ser ofte disse børn (altså børn hvor det med timeout og skamme sig er dagligt og ikke en ting der sker sjældent), være meget mere vrede - en vrede de bærer med sig i voksenlivet og kan komme til udtryk i selvskade, vold, og konkliktskabere.
Læg mærke til, at jeg taler om timeout og straf. Og IKkE nej. For de to ting hænger ikke sammen. Og man kan godt opdrage til et nej er et nej, UDEN straf og timeout for er barn UNDER 5. Jeg har ikke modtaget straf eller timeouts... Og jeg har altid taget et nej for nej. I stedet er jeg blevet opdraget med "vi stoler og har respekt for dig. Vi har krav til dig, fordi du ikke er dum. Du kan selv". Men Nej har jeg fået hver dag - UDEN at græde, blive vred osv.
Taler vi derimod om et ældre barn 7+, kan de forstå om det er retfærdigt eller uretfærdig og kan forholde sig til andet end deres eget indre univers.
Igen - at andre mener noget andet, er helt i orden. Og som sagt er der mange veje til ROM. Men det er mere, hvordan man vil til ROM. :-)