God-mor skriver:
Så du mener at barnet kan blive ved med at slå uden form for konsekvens? Det er jo desværre ikke altid det lykkedes at aflede barnet. Er blot nysgerrig, fordi jeg kan ikke helt sætte mig ind i, at man skal rumme at børn slår, sparker, bider eller hvad det kunne være.
Det er et relevant spørgsmål. Og noget som jeg også selv tænker meget over :-) Nej, jeg mener ikke, at der ikke skal være en form for konsekvens. Jeg mener, at der ikke skal være en STRAF. Konsekvensen i dette tilfælde ville være, at jeg fjernede mig og satte mig lidt væk eller gik med barnet hen et roligt sted. "Kom vi sidder lige her sammen, mens du er sur." Hvis barnet selv ville gå fra mig og sidde alene, så måtte det også det. Man kan jo godt være SÅ sur på sine forældre, at man ikke gider se på dem.
Der må gerne være en konsekvens, det skal bare ikke være en straf. Så som "Gør du det her, så kommer du på værelset".
Jeg er aldrig blevet sendt på mit værelse som straf. Fik at vide, at man altid måtte være sur, og at det var okay at være for sig selv, hvis man havde lyst til det. Men uanset hvor sur eller ked af det, jeg har været er jeg aldrig blevet sendt i seng som straf.
Jeg er i øvrigt opdraget efter samme tankegang, og jeg er ikke blevet curlet. Eks. Jeg smed mit tøj på gulvet som 11-årig. Om det var rent eller ej eller foldet sammen... Efter en længere periode sagde min mor "så må du vaske det selv. Så kan du bestemme om det skal være på gulvet eller ej" Så lærte hun mig at bruge vaskemaskinen og har vasket tøj lige siden. Og så det ikke som en straf. For det blev aldrig talt om som en straf, men som "medbestemmelse". '
Fordi man ikke går ind for straf til små børn, betyder det ikke, at der ikke er en handling efterfølgende. Men det er bare om man "straffer barnet" eller drager omsorg imens - hjælper barnet med at takle frustrationen, hvilket man ikke gør, hvis barnet er alene. For børn kan IKKE takle det alene. Det viser alt forsking. De kan ikke behovsudsætte og give sig selv ro på som små. Og man gør dem bare magtesløse i mine øjne ved at lade dem "køle af" alene.
Men jeg forstår godt, at det kan være den eneste udvej med lidt ældre børn.. (Læs børn på ca 5 år og op)