Haha! Den har jeg også prøvet! Ikke med Roskildefestival - men med en fest.
Jeg måtte gøre, hvad jeg fandt passende. For jeg er opdaget under "vi stoler på dig" og det gjorde de bestemt. (Også var der passende rammer for mig)
Så den ene gang, hvor jeg forsøgte at lyve som 9-årig. Puha! Det var ikke kønt. Fik en alvorssnak med mine forældre - og gjorde det aldrig igen! En alvorssnak, der bestod af "hvis man råber ulven kommer hele tiden, så kommer der ikke nogen og hjælper til sidst"
Mine forældre har ladet min samvittighed råde mig. Og fortalt mig, at det var den jeg skulle lytte efter. Dvs at jeg faktisk har været meget pligtopfyldende - for jeg ville virkelig leve op til min egen gode samvittighed :-)
Så jeg fik at vide, at hvis jeg havde det skidt, så var det kun mig, der kunne vurdere om jeg skulle i skole. Og har jeg nogensinde pjækket? EN gang på 10år, fordi jeg var bange for en korleder i 4 klasse. Det samme med min søster.
man kan så diskutere om vi er lidt for pligtopfyldende... Vi sætter i hvertfald fællesskabet ekstremt højt. Ofte højere end os selv. Og det kan være svært. :-)
og i øvrigt et ganske glimrende eksempel du har på, at konsekvens ikke betyder time-out eller en straf så som "så lå du ikke...". Synes det er skrammende at straf og time-out er blevet In igen. Men kan godt huske de der nanny-programmer der var, hvor nogle engelske damer opdragede andres børn på den måde. De hjalp ikke med at opdrage dem ikke - de afrettede dem - i mine øjne :-)
Det er rigtig der er også en bagside ved den form for opdragelse som det virker til vi begge har fået og giver videre, nemlig man nok er for pligtopfyldende, hellere selv undværer en fællesskabet skal og det hele handler om egne valg. Jeg har selv forsøgt at si det fra, men kan se på min datter på 13 at jeg har fået givet hende det med (og drengene lige sådan, men de er stadig små og impulsive).
Der kan man sige på det punkt er straf lettere lidt som syndsforladelsen i den katolske kirke versus den evig skyldige og skamfulde i den lutherske. Med straf så gør du forkert, modtager din straf som en mand og suger pænt undskyld bag efter og så er det slut, med den anden udfører du handlingen, skal forstå hvad der var forkert, lære hvad du skal ændre til næste gang og du får en egentlig aldrig syndsforladelsen, for selve undskyld er ligegyldigt, hvad der derimod er vigtig er dine fremtidige handlinger der viser din forståelse. Derfor jeg også sagtens kan give et kram til et barn der lige har slået mig, for handlingen kan ikke ændres og jeg er egentlig ligeglad med undskyldningen, men jeg vil det stopper og ikke sker igen (alt efter alder: ikke sker igen i dag, i to dage, en uge, aldrig)