Abracadabra skriver:
En 2 årig skal jo også vide at spark/bid/slag er forkert, hvis hun aldrig før har hørt det, er det på høje tid!
Og en 2 årig skal også vide, at mor og far er myndighedspersoner.
Jeg er ingen stor fortaler for time out, men jeg er en fortaler for konsekvens. Time out er IKKE børnemishandling, som det bliver fremstillet som hér i denne debat. Alle (eksperter) er ikke enige om dette emne, men hver gang man kan hive en fagperson frem, der er imod, kan man hive én frem med den modsatte holdning...
Børneopdragelse handler jo meget om at være autentisk, altså metoden skal passe til personligheden. Hvis man er blød af natur, skal man vælge den bløde metode, hvis man ikke er blød, skal man vælge en anden metode. Det vigtigste er, at man er konsekvent og forudsigelig for barnet, altså barnet skal kende grænserne. Et stort problem er, hvis grænserne er udviskede og barnet ikke kan forudsige forældrenes reaktion i den enkelte konflikt.
Helt enig. Børn er meget forskellige. Og derfor mener jeg også, at konsekvenserne kan have forskellige udgangspunter. Hvis man har er meget udadreagerende barn må man hjælpe dem med at gå til boksning eks. Har man et indadvendt så skal man nok have en masse samtaler eller barnet skal have lov at være mere alene i sin glade legetid.
Men at en 2-årig skal lære at forstå, at de ikke må slå fordi det gør ondt på andre med en time-out? Det mener jeg ikke gør noget godt. Der skal man aflede - hjælpe barnet væk fra sine frustrationer. For det kan de ikke selv. Også kommer man bare mere skyld og skam i hatten på en frustreret 2-årig.
Jeg mener ikke, at timeout er børnemishandling hvis det sker som nødløsning. Men jeg synes faktisk - at sker det hver dag - så er det et overgreb i barnets følelsesliv. Men mishandling er det ikke! For mig er mishandling noget man gør med overlæg. Eks at slå - det ved en voksen godt, at man ikke må - og det er mishandling.
Så derfor er timeout ikke mishandling, men i mine øjne er mindre overgreb på mindre børn, der ikke kan andet end at forholde sig til egen indre verden.
Ja der er også for time-out. Eks lola (kendt fra tv2) men hun gør klart, at det IKKE er en straf. Men derimod skal behandles som en metode til af få en meget overophedet situation vendt. Men det er altså en finesse som ingen jeg kender mestre. For børnene ser det stadig som straf. Det er så det, den anden del af eksperterne slår fast :-)