lineog4 skriver:
Men ingen har jo skrevet man ikke siger: stop du må ikke slå, det handler alene om næste skridt sende på værelset alene eller ej.
Mine børn må ikke slå basta - de har lært de ikke må slå. Og de er aldrig blevet sendt på værelset, så det kan lade sig gøre at opdrage, sætte grænser og vise hvad der er uhensigtsmæssigt handling uden at blive sendt på værelset.
Diskussionen går vel egentlig på, er det hensigtsmæssigt at bruge time out eller er der andre muligheder. Og her skilles vandene, nogle er for og andre imod. Jeg er sikker både den ene side og den anden side er fantastiske forældre og børnene bliver opdraget.
Jeg er personligt imod, og det er jeg fordi jeg ikke ser time out som en direkte konsekvens af forskellige handlinger men alene som en straf: så kan du flytte dig fra fællesskabet og tænke over dine dårlige handlinger. Og en lille trold som i ts's eksempel er frustreret, handler på frustrationen og sendes tilmed væk fra den trygge kontekst - det er jeg imod. Jeg er ikke imod man siger: nu bestemmer jeg, du får nattøj på basta. Jeg er ikke imod man siger: du må ikke slå, basta. Men underlige mig kunne godt efter de to episoder den første hvor man tvinger nattøjet på, og den anden hvor pigen slår og jeg suger stop, have givet en kæmpe krammer og sjovt nok har de lært det med ikke at slå alligevel 
og så vil jeg lige sige at for mig er time out/sendes på værelset ikke det samme som fjerne fra situationen, det er at fjerne fra den sociale kontekst som for en lille trold er lig tryghed. Hvis mit barn slår så er at fjerne fra situationen at fjerne barnet fra den det slår eller selv fjerne sig. Havde jeg den gang de var så små klarer konflikten om nattøj når nu de hellere ville mormor og de slog, så tog far over.
Lige præcis! Selvom man ikke går ind for timeout, er der da konsekvenser. Jeg er totalt enig med dig.
Som nævnt i mine tidligere indlæg, så har jeg da selv fået en masse nej'er og sådan er det. Og det har jeg haft meget stor respekt for, netop fordi der også var stor respekt for mig altid.
Jeg har aldrig løjet over for mine forældre, aldrig drukket mig sanseløs beruset, men altid mærket efter, hvordan jeg havde det. Jeg har aldrig stjålet. Klaret mig selv fra jeg var 12 med alt det huslige. Smurte egen madpakke fra 1 klasse, Flyttethjemme fra som 17-årig og har en fin økonomi og en længerevideregående uddannelse. Altså jeg har klaret mig rigtig fint uden time-out...
Jeg havde meget klare grænser. Og de blev forklaret i det omfang, jeg kunne magte det. Jeg er blevet afledt som helt lille, for min mor er af samme opfattelse som mig.
Men min mors og fars nej - det har jeg ALTID haft respekt for. Selvom jeg ALDRIG er blevet straffet med time-out! Det samme med min søster.
Min mor sagde altid: "Jeg bestemmer, fordi jeg er voksen og din mor. Hvis du er utilfreds, så må du bytte os i den blå avis". Og det ville jeg alligevel aldrig :-)
Så curlingbørn er altså ikke den naturlige konskvens af, at man ikke giver time-out eller straf. Jeg har derimod en meget stærk følelse af, hvem jeg er og hvor mine grænser går. Og jeg respekterer andre mennesker meget! Hvilket også afspejler sig i det erhverv, jeg senere har valgt. :-)
Så jo - i mine øjne ender man op med hele mennesker, som har en grundlæggende følelse af, at deres tanker og følelser er okay. Det kender jeg virkelig mange, der ikke føler. :-)
Det betyder dog ikke, at jeg ikke synes/tror, at andre familier der gør det anderledes er forfærdelige eller onde. Der er mange veje til Rom - men jeg tror på, at den mest lige vej er uden time-out :-)