I det hele tager forstår jeg ikke, at det er en gængs holdning, at et barn på 3 år, kan forstå et voksenperspektiv. For det er det, man beder en 3-årig om.
Met barn på 3, forstår og mærker kun sine egene følelser sådan rigtigt. Det med at skulle kunne forstå, at det gør ondt på far at blive slået, det er et ret højt abstraktionsniveau. Nogle følelsesmæssige modne 3-årige forstår det måske. Men ikke den normale :-)
Så at skulle forså sammenhængen "du slår far, det gør ondt på far, så derfor straffer vi dig, så du lærer at du ikke må gøre det i fremtiden" er en MeGET stor abstraktion.
hvis jeg blev holdt fast i af en voksen mand, og jeg fik brudt mine grænser og ikke kunne kommunikere ordenligt, så ville jeg også slå.
På hendes alder kender man kun til sin egen indre verden. Så i hendes verden er hun blevet straffet, for noget hun ikke forstår rigtigt.
Når man er 3 tænker man "ej? Jeg vil ikke i seng. Øv - nej hold op med at tvinge mig og tage fat i mig. Ej det er ubehageligt! Hvorfor gør du det - hold op. Nu slår jeg af afmagt..." Også bliver man sat på værelset med en voksenforklaring, som man ikke magte eller forstår. For man har ikke så meget livserfaring at man forstår abstrakt empati.
Synes ikke det lyder til, at jeres datter ikke bliver rummet. Men det med at straffe med et værelse/time out... Det ville jeg ikke selv gøre, pga ovenstående tanker og viden om børns Kognitiveevner :-) Men alle gør det jo efter deres overbevisning.
Anmeld
Citér