Anonym skriver:
Sådan skal det også være! Helt sikkert.
det er dejligt at læse at du er så god en bonusmor for bonusdatter- det bliver man glad af at læse. Og da specielt når pigens egen mor er kold 
Jeg er på ingen måde kold eller ligeglad med om pigerne kommer med. Jeg ville rigtig gerne og helst have dem med, især når jeg ved, at det naturligvis ikke er ligeglade.
I vores tilfælde har vi i flere år kigget rejser, afbudsrejser osv. og de priser er jo tårnhøje med 4 børn fremfor 1 eller 2.
Det gør bare, at det er en umulighed for os, men stadig et stort ønske for os.
Og vores tanke har været, at pigerne oplever så meget ved deres andre forældre, at lysten til at give vores søn ( og os selv ) sådan en rejse er stor.
Når jeg skriver det her, kan jeg jo sagtens mærke hvor forkert det lyder og føles - at vælge nogen fra, for det er det man gør, selvom det ikke er vores hensigt. Vi har bare i vores snak også tænkt, at det kunne være skønt egentlig at have mere tid som par og mere tid til vores søn, som jo kun får oplevelser sammen med os.
Jeg synes ikke at man i en sammenbragt familie kan komme uden om det faktum, at man er delt op- det kommer sig jo helt naturligt af at bonusbørnene har en anden familie også, som de også bor hos og får oplevelser hos, holder jul med osv.
Man er da mere eller mindre en lille familie i en stor, om man vil det eller ej. Når pigerne ikke er her, er vi da en anden familie end når de er her. Vi sidder ikke bare og triller tommelfingre indtil de kommer igen.
Min mand og jeg har talt rigtig meget om det at være i en sådan familie, hvordan det skal tackles på alle mulige måder. Hvis man kun er en "kernefamilie" er tingene uden tvivl en hel del lettere for alle parter.
Vores piger har virkelig måtte lære, at de altså helt naturligt går glip af ting, når de ikke er her. Fødselsdage, bio ture, svømmehal, shoppeture mm.
Det kan ikke sammenlignes med en ferie, nej, men det er en del af det at være skilsmissebarn - synd eller ej. Det bliver da først synd, hvis vi som forældre synes det er synd. Det er bare sådan det er.
Så jo- vi tillader os faktisk at nyde vores "lille familie" hver 2. Weekend og de børn vi sammen har skabt. Det gør os ikke til onde mennesker, men vi savner ikke pigerne når de ikke er her. Vi glæder os til at se dem igen og være den "store familie", men begge familier skal dyrkes
at vi så sagtens kan dyrke den uden en charter ferie er en hel anden snak.
Jeg ved, at der er mange sammenbragte familier som har det svært. Måske ville det hjælpe hvis man faktisk blev i stand til at sætte ord på det der er svært- fremfor at tro, at en sammenbragt familie skal være en kernefamilien- det bliver den af gode grunde aldrig. Men det kan være en god familie alligevel 
Du er nødt til at stå ved hvordan du har det. Hvis det handlede om økonomi kunne i gemme de penge i har nu, og så have råd til at rejse til næste år med alle børnene. Det er jo kun et år i så skulle vente.
Så det må handle om at du gerne vil afsted med det du kalder "din egen lille familie".
Hvis du ikke vil stå ved dig selv, kan du heller ikke forsvare det overfor de to piger, der ikke kommer med.