Faktisk er der også flere fordele for mor ved at langtidsamme. Det hjælper med at forebygge nogle kræftformer.
I forhold til barnet, så er det skam ikke kun pga antistoffer. Og nu er det jo ikke alt vi vaccinerer imod.
Modermælk hjælper til at sørge for at barnet får tilstrækkelig med fedt og energi, som er vigtig for hjernens udvikling. Små børn har brug for energirig mad, og det er da nemt at sikre ved at amme, ved siden af den almindelige mad selvfølgelig. Særlig i perioder med sygdom, tænder på vej osv hvor barnet måske ikke spiser så meget. Så sikre man da at barnet får hvad det har behov for. Og mange ved faktisk ikke, eller tænker ikke over at små børn faktisk har brug for god energirig mad, og gerne må få godt med sundt fedt.
Og ja, det kan selvfølgelig også opnås gennem almindelig mad. Men det er da klart dejlig nemt lige at amme istedet for. Modermælk er da også langt sundere end så mange andre snack mm som mødre ofte propper deres små med.
En ammetår er da langt sundere end en glas juice og en af de der små youghurte der er proppet med sukker som mødre ofte giver deres små.
Nej trygheden sidder ikke i selve mælken, men amning er da en glimrende, nem og naturlig måde at give sit barn tryghed og trøst. I en situation hvor nogen måske stikker barnet et sut eller en bamse, eller måske en kiks eller anden knap så sund snack. Hvad er forskellen? Udover at her kommer det selvfølgelig ved et bryst, som måske støder nogen.
Langtidsamning ER NATURLIGT, bare ikke så meget i vores del af verden. Og der er da virkelig intet skadelig ved amning for mor og barn. Så jeg forstår ærlig talt ikke din modvilje mod det. Du behøves jo ikke selv praktiserer det, men lad der dem der gør, gøre det i fred uden din dumme fordømmelse.
http://kellymom.com/ages/older-infant/ebf-benefits/#Immunological
Nu kommer du med argumenter der ikke passer, husk at være kildekritisk...
der er IKKE evidens for at langtidsamning har beviselig kognitiv effekt. WHO har kigget på socioøkonomiske studier, hvor der er kigget på hvor meget moderen har stimuleret barnet, og der er lavet et studie på nogle 27 årige hvor sammenligningen er mindre end 1 mdr amning og mere end 9 mdr amning, og her snakker vi 5 point forskel... Men igen, det er stimulans fra moderen ikke amningen alene, ergo kan den stimulans også udføres uden amning...
Trøst er stimulans, anerkendelse og omsorg - det har intet med bryst Kiks eller yoghurt at gøre.. Måske er brystet den nemme udvej for moderen?
en børnepsykolog udtaler endda at langtidsamning rent faktisk kan hæmme barnets sociale udvikling, da barnet ikke naturligt får lov at løsrive sig fra moderen og udvikle sig, bliver offer for mobning mv.
ja der kan være sundhedsmæssige fordele ved amning, men hvor står det specifikt at jo længere du ammer jo bedre?
jeg vil faktisk gerne frabede mig at du kalder min holdning for dum fordømmelse, jeg har sagt at det er grænseoverskridende for MIG - og at jeg ikke har fidus til det, da der er lige så mange studier for som imod. At du har en anden mening kalder jeg ikke fordømmende, jeg argumenterer på et sagligt niveau, og det vil jeg også bede dig om at gøre... At kaste "du er fordømmende" kortet er for mig et tegn på, at du er ved at løbe tør for saglige argumenter?