fo82 skriver:
Nu kommer du med argumenter der ikke passer, husk at være kildekritisk...
der er IKKE evidens for at langtidsamning har beviselig kognitiv effekt. WHO har kigget på socioøkonomiske studier, hvor der er kigget på hvor meget moderen har stimuleret barnet, og der er lavet et studie på nogle 27 årige hvor sammenligningen er mindre end 1 mdr amning og mere end 9 mdr amning, og her snakker vi 5 point forskel... Men igen, det er stimulans fra moderen ikke amningen alene, ergo kan den stimulans også udføres uden amning...
Trøst er stimulans, anerkendelse og omsorg - det har intet med bryst Kiks eller yoghurt at gøre.. Måske er brystet den nemme udvej for moderen?
en børnepsykolog udtaler endda at langtidsamning rent faktisk kan hæmme barnets sociale udvikling, da barnet ikke naturligt får lov at løsrive sig fra moderen og udvikle sig, bliver offer for mobning mv.
ja der kan være sundhedsmæssige fordele ved amning, men hvor står det specifikt at jo længere du ammer jo bedre?
jeg vil faktisk gerne frabede mig at du kalder min holdning for dum fordømmelse, jeg har sagt at det er grænseoverskridende for MIG - og at jeg ikke har fidus til det, da der er lige så mange studier for som imod. At du har en anden mening kalder jeg ikke fordømmende, jeg argumenterer på et sagligt niveau, og det vil jeg også bede dig om at gøre... At kaste "du er fordømmende" kortet er for mig et tegn på, at du er ved at løbe tør for saglige argumenter?
Er det kun mig der bliver lidt træt af alt den teori både for og imod langtidsamsning.
Jeg er så heldig så jeg har fået lov at være mor til en lille flok børn og har været så heldig så de har været meget forskellige, derfor siger alt i mig og min erfaring: lad os kigge på barnet og ikke på teorien. Med min datter var jeg overbevist om jeg aldrig aldrig aldrig ville amme længere end max 9 måneder, men der stod jeg med en lille pige som kunne ligge ved brysterne 24/7 og efter de 9 mnd, og nej der var absolut ingen teori jeg kunne binde det op på, men jeg kunne følge hende og hendes behov.
Så fik jeg en dreng der slet ikke kunne amme og som forresten fandt tryghed på en helt anden måde. Hvor storesøster skulle svøbes, være i arme, amme, have fysisk kontakt. Så skulle han have sit rum, sin tid, og have lov til at være alene.
Og sørme så kom lillebror der gerne ville amme, men selv på det tydeligste viste at det skulle stoppe da gan var ca 9 mnd. Han var større putter end storesøster, den dag i dag hvor han er 5 skal han stadig helst være fysisk i kontakt med et andet menneske, spiser vi aftensmad så lige pludselig har jeg en del af ham på skødet. Han var forresten også den eneste af dem der ville bruge sut.
3 vidt forskellige børn som jeg lod guide mig og lære mig om deres behov. Jeg lod ikke bægerne, teorierne, sundhedsplejersker, velmeenende older eller andet fortælle mig hvad jeg skulle gøre, men derimod børnene.
Og ja nåede så til at lære at det ikke var forkert, ulækkert eller grænseoverskridende at amme et barn der kan gå og tale, det lærte min datter mig. Min søn lærte mig så at det heller ikke er alle børn der vil ammes længe også selvom mor synes det er en god ide...