Amning og billeder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. marts 2016

migxher

https://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/179EA85F7F1B4A48A97E908AC2FA9012.ashx

har du læst denne?

hvis WHO har studeret på baggrund af stimuli, så er kognitiv viden jo udelukkende baseret på stimuli og responsteorien, som bl.a. BS Skinner har forsket i, og ja, den er valid, men stimuli kan både være positiv og negativ for at opnå frn ønskede respons. Og amning er ikke i sig selv en responsgivende faktor, det er den stimuli som moderen giver sit barn, denne stimuli kan også udføres uden amning.

igen, jeg kommer med saglige argumenter og henvisninger. Det har intet med fordom at gøre.

fordom er en forudindtaget mening baseret på hvad man TROR man ved, jeg vil igen understrege, at jeg henviser til bl.a. Sundhedsstyrelsen, og også BS. Skinners teori om stimuli og respons. 

Så dit argument med at jeg kun argumenterer på fordom, falder tilbage på, at du ikke har argumenter nok til at fortsætte debatten på et sagligt plan.

Men derfor er der da stadig intet galt i at langtidsamme og jeg forstår ikke din modvilje mod det. Hvis det fungerer for mor og barn så kan du sgu da være passe ligeglad jeg tror nu de er mødre jeg kender der langtidsamme er pisse ligeglad med alle dine teorier, fordi der fungerer for dem og deres børn er sunde og raske.

Langtidsamning er virkelig ikke så farligt og skadeligt som du gerne vil gøre det til.

Desuden kommer jeg ingen steder i mit indlæg ind på at jeg bakker op om at amning giver klogere børn. Det er DIG der bliver ved med at bringe det op af en eller anden grund. Hvis du læser igen er det helt andre ting jeg ligger vægt på.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2016

fo82

Mor og meget mere skriver:

At give sit barn en sut, en nusseklud, at vænne det til, at godnatstunden krydres med mors sang, at bruge et særligt kælenavn til sit barn er altsammen tryghedsritualer, der projekteres fra mor til barn, fordi barnet ikke har lært andet. Intet barn er født til lige præcis at føle optimal tryghed, når mor synger "Solen er så rød, Mor" - eller at føle sig særligt tryg og elsket af far, når han kilder det under fødderne. Men når behovet er etableret, og mor og far kan se og mærke, at barnet er trygt netop ved sangen eller kildeturen, kan behovet ikke umiddelbart erstattes af noget andet. Sutten skal væk på et tidspunkt, far kan ikke blive ved med at dikke barnets fusser, til barnet er teenager, men tidspunktet, hvor barnet skal vænnes fra tryghedsritualet, er naturligvis individuelt fra barn til barn. 

Det gælder selvfølgelig også amning. Nogle børn mister selv interessen, andre skal vænnes blidt og langsomt fra, og selvfølgelig har mors indstilling til amning en del at sige - men at gøre det til en ensidig proces, hvor alt afhænger af mors behov, er forsimplet og forkert. Og om det tryghedssøgende barn, der elsker og nyder ammestunden, skal vænnes fra ved de 9, 12 eller 18 måneder, er da gudskelov op til de to og ikke andre. 

Du nævner faren for mobning af barnet i et andet indlæg - der er vi vel enige om, at det ikke er 2-3-årige, det handler om? 

Lige præcis det med tryghedsritualet og hvad barnet lærer, der er vi enige, for tryghed er noget barnet lærer ved mor og far, og er en læringsproces. Hvad man lærer barnet er lig med tryghed kommer fra mor og far. Og tryghed gennem amning er også noget barnet lærer, for får barnet brystet når det er utrygt, er det det barnet forbinder med et tryghedsritual, får barnet sang, sut, kildetur, en vuggetur i armene på mor eller far, er det hvad barnet forbinder med tryghed.

du har ret i, at fravænningsprocessen er individuel, nogle stopper med interesse for brystet ved den første skefuld mos, andre er længere om det, og det er et spørgsmål om, at tilpasse sig så godt som muligt.

men når barnet starter i institution er der nødt til at være andre muligheder for tryghed end amningen, for hvordan skal et barn ellers kunne fungere og føle sig trygt i andres varetægt, pædagogerne hiver nok ikke babs og nutte frem til fri afbenyttelse ;-)

der hvor jeg tænker at kæden så hopper af er, når barnet så er hjemme, så bliver amningen "fastholdt" og kan barnet klare sig hele dagen i institution med anden stimuli, hvor er barnets behov så for bryst når det kommer hjem? Er det så ikke moderens behov der projekteres til barnet?

børn i børnehavealderen kan være meget mere modbydelige end man lige regner med, de kan udelukke andre børn fordi de har tisset i bukserne, så de kan også udelukke lille Jens der stadig får bryst, så jo, mobning kan forekomme helt ned i de små årgange, de kender bare intet til konsekvensen af deres handling i den alder..

Anmeld Citér

24. marts 2016

fo82

migxher skriver:

Men derfor er der da stadig intet galt i at langtidsamme og jeg forstår ikke din modvilje mod det. Hvis det fungerer for mor og barn så kan du sgu da være passe ligeglad jeg tror nu de er mødre jeg kender der langtidsamme er pisse ligeglad med alle dine teorier, fordi der fungerer for dem og deres børn er sunde og raske.

Langtidsamning er virkelig ikke så farligt og skadeligt som du gerne vil gøre det til.

Desuden kommer jeg ingen steder i mit indlæg ind på at jeg bakker op om at amning giver klogere børn. Det er DIG der bliver ved med at bringe det op af en eller anden grund. Hvis du læser igen er det helt andre ting jeg ligger vægt på.

Lige såvel som du mener at jeg bør være ligeglad med at mødre langtidsammer, og at jeg bør acceptere dette, burde du så ikke acceptere at min holdning er en anden? 

Du lagde selv ud med, at bruge intelligens som argument, og jeg har henvist til Sundhedsstyrelsen omkring amning, hvor argumentationen går på "alm amning" hvis man kan kalde det det, og jeg har tilmed spurgt ind til, hvorfra du udleder at jo længere jo bedre, hvilket du endnu ikke har svaret på?

igen - vi er ikke enige, men du vælger ikke at argumentere sagligt, derimod henviser du til at din omgangskreds er ligeglad med min holdning, hvilket er en ret så ligegyldig information for mig - hvad skal jeg dog bruge den til?

Anmeld Citér

24. marts 2016

migxher

De børn jeg kender der ammes og går i institution kan altså fint kende forskel på hjemme og i institutionen. Og kan fint trøstes på andre måder. Blandt andet af far som jo ikke har babser 

Noget siger mig at du ikke rigtig kender så mange børn der bliver langtidsammet?

Anmeld Citér

24. marts 2016

migxher

fo82 skriver:

Lige såvel som du mener at jeg bør være ligeglad med at mødre langtidsammer, og at jeg bør acceptere dette, burde du så ikke acceptere at min holdning er en anden? 

Du lagde selv ud med, at bruge intelligens som argument, og jeg har henvist til Sundhedsstyrelsen omkring amning, hvor argumentationen går på "alm amning" hvis man kan kalde det det, og jeg har tilmed spurgt ind til, hvorfra du udleder at jo længere jo bedre, hvilket du endnu ikke har svaret på?

igen - vi er ikke enige, men du vælger ikke at argumentere sagligt, derimod henviser du til at din omgangskreds er ligeglad med min holdning, hvilket er en ret så ligegyldig information for mig - hvad skal jeg dog bruge den til?

Jeg har da ingen steder brugt intelligens som argument? Du ligger ord i munden på mig som jeg aldrig har brugt. Som skrevet før er det helt andre ting jeg har langt vægt på. Hvilket du også kan se hvis du læser hvad jeg skriver og ikke hvad du lige vælger at tro.

Anmeld Citér

24. marts 2016

Anonym

Diosa85 skriver:

Fordi fra 6 måneders alderen har babyer ikke behov for mad en gang i timen eller hver anden mere. Plus hvis de er sultne er de store nok til at få et stykke frugt. Og i den alder så har man mulighed for at give barnet en god portion grød eller rugbrød inden man tager i byen. Der er ingen undskyldninger for amning offentligt i den alder 

Slet ikke enig! Vi starter først op med mad af vores datter her som 6 mdr, og der vil amning stadig være primær føde indtil hun får mere ned. Det er ikke alle der starter med grød og mos som 4 mdr! 

Så fordi at vi er nogle som vælger at vores børn først skal have mad i den alder, og vælger at gå blw vejen hvor amning stadig er det primære i et stykke tid efter, fordi vi mener at det er det bedste for vores børn, så må man efter din mening ikke amme offentligt? 

Det synes jeg nu er en meget snæversynet holdning. 

Anmeld Citér

24. marts 2016

fo82

migxher skriver:

Jeg har da ingen steder brugt intelligens som argument? Du ligger ord i munden på mig som jeg aldrig har brugt. Som skrevet før er det helt andre ting jeg har langt vægt på. Hvilket du også kan se hvis du læser hvad jeg skriver og ikke hvad du lige vælger at tro.

I dit første indlæg pointerer du at amning er vigtig for hjernens udvikling...hjernen er grundstenen i vores intelligens..

jeg har flere gange spurgt indtil hvad du baserer dine argumenter på at langtidsamning har gavnlig indvirkning på også de andre faktore, det vælger du stadig ikke at svare på?

Anmeld Citér

24. marts 2016

lineog4

fo82 skriver:

Lige præcis det med tryghedsritualet og hvad barnet lærer, der er vi enige, for tryghed er noget barnet lærer ved mor og far, og er en læringsproces. Hvad man lærer barnet er lig med tryghed kommer fra mor og far. Og tryghed gennem amning er også noget barnet lærer, for får barnet brystet når det er utrygt, er det det barnet forbinder med et tryghedsritual, får barnet sang, sut, kildetur, en vuggetur i armene på mor eller far, er det hvad barnet forbinder med tryghed.

du har ret i, at fravænningsprocessen er individuel, nogle stopper med interesse for brystet ved den første skefuld mos, andre er længere om det, og det er et spørgsmål om, at tilpasse sig så godt som muligt.

men når barnet starter i institution er der nødt til at være andre muligheder for tryghed end amningen, for hvordan skal et barn ellers kunne fungere og føle sig trygt i andres varetægt, pædagogerne hiver nok ikke babs og nutte frem til fri afbenyttelse ;-)

der hvor jeg tænker at kæden så hopper af er, når barnet så er hjemme, så bliver amningen "fastholdt" og kan barnet klare sig hele dagen i institution med anden stimuli, hvor er barnets behov så for bryst når det kommer hjem? Er det så ikke moderens behov der projekteres til barnet?

børn i børnehavealderen kan være meget mere modbydelige end man lige regner med, de kan udelukke andre børn fordi de har tisset i bukserne, så de kan også udelukke lille Jens der stadig får bryst, så jo, mobning kan forekomme helt ned i de små årgange, de kender bare intet til konsekvensen af deres handling i den alder..

Nej det er ikke moderens behov - ret bombastiak udmeldelse, men det er fordi jeg har været den mor. Min datter klarede fint vuggestue uden mine bryster, men når hun var hjemme var der ingen tvivl hun skulle med det samme op og ligge og finde den helt basale tryghed igen - og jeg var ikke selv den der ønskede at amme længe. Og jeg vil egentlig også stille spørgsmålstegn ved om hun var fundemental tryg i vuggestuen på samme måde som hun var der hjemme fx talte hun slet ikke til de voksne. 

Det er meget forsimplet at sige: hvis de kan i x antal timer hvorfor har de så behov på et andet tidspunkt ergo det må være de voksnes  behov. Nej egentlig er det vel i højere grad de voksnes behov de kan klare sig x antal timer væk fra hjemmet hvis man endelig vil den vej  og udover det er det jo også meget "normalt" at amningen reduceres til 2-3 gange i døgnet i den alder og selv om de er hjemme dier de heller ikke de timer, men når ulvetimen kommer så mangles tryghed eller ved putningen eller.....

jeg vil aldrig påstå et barn der ikke ammes ikke kan opnå samme tryghed, men blot at det er alt for forsimplet at skyde det hen på mors behov. Og ja måske ender du med en baby der ikke har behovet efter 9 mnd, eller måske ender du med at æde ordene i dig når lille trold bare elsker de bryster... Det kan ikke planlægges og ungerne har glemt at læse bøger og teorier 

Anmeld Citér

24. marts 2016

Anonym trådstarter

Skal vi ikke bare blive enige om at børn er forskellige? Derfor gør vi tingene forskelligt. Nogle ammer længe, andre ikke. 

Det handler i den grad om at kigge på sit barn - ofte (sjovt nok :p) kender forældrene sine børn bedst, og så kan folk komme med nok så mange råd. Børn finder tryghed på forskellige måder. Fred være med det!

Der findes en masse undersøgelser, teorier og anbefalinger. Nogle mennesker følger dem slavisk, andre ikke. 

Jeg tager det hele som retningslinjer, og ja jeg har måtte gå imod flere ting, fordi min datter ikke ville det samme

Anmeld Citér

24. marts 2016

Diosa85

Anonym skriver:

Slet ikke enig! Vi starter først op med mad af vores datter her som 6 mdr, og der vil amning stadig være primær føde indtil hun får mere ned. Det er ikke alle der starter med grød og mos som 4 mdr! 

Så fordi at vi er nogle som vælger at vores børn først skal have mad i den alder, og vælger at gå blw vejen hvor amning stadig er det primære i et stykke tid efter, fordi vi mener at det er det bedste for vores børn, så må man efter din mening ikke amme offentligt? 

Det synes jeg nu er en meget snæversynet holdning. 

Som jeg har sagt til andre. Læs for fanden da hvad det er jeg skriver. Jeg siger ikke man ikke må. Det styrer man helt selv. Jeg siger bare det er over min grænse! Det var dog helt utroligt som i skal tolke tingene som i selv vil! 

Jeg kigger væk hvis det er. For jeg hed udemærket det er MIT problem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.