Amning og billeder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. marts 2016

migxher

fo82 skriver:

I dit første indlæg pointerer du at amning er vigtig for hjernens udvikling...hjernen er grundstenen i vores intelligens..

jeg har flere gange spurgt indtil hvad du baserer dine argumenter på at langtidsamning har gavnlig indvirkning på også de andre faktore, det vælger du stadig ikke at svare på?

Jeg mente nu ikke hjernes udvikling som i intelligens. Men hjernes udvikling som i at babyer fødes med en hjerne der er 20 procent af dens voksen størrelse, og derfor vokser deres hjerne helt enormt de første levevår. Og her er fedt og en energirig kost vigtig, for den udvikling. Og amning og modermælk, kan bidrage til at barnet får tiltrækkelig med fedt og energi. Hvis man f.eks har et småtspisende barn. 

Hvis du nu læser det linkt jeg med til dig har du dit svar. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2016

migxher

Jeg bakker bestemt ikke op om at amning giver klogere børn. Bare så vi har slået det fast.

Anmeld Citér

24. marts 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
fo82 skriver:

Lige præcis det med tryghedsritualet og hvad barnet lærer, der er vi enige, for tryghed er noget barnet lærer ved mor og far, og er en læringsproces. Hvad man lærer barnet er lig med tryghed kommer fra mor og far. Og tryghed gennem amning er også noget barnet lærer, for får barnet brystet når det er utrygt, er det det barnet forbinder med et tryghedsritual, får barnet sang, sut, kildetur, en vuggetur i armene på mor eller far, er det hvad barnet forbinder med tryghed.

du har ret i, at fravænningsprocessen er individuel, nogle stopper med interesse for brystet ved den første skefuld mos, andre er længere om det, og det er et spørgsmål om, at tilpasse sig så godt som muligt.

men når barnet starter i institution er der nødt til at være andre muligheder for tryghed end amningen, for hvordan skal et barn ellers kunne fungere og føle sig trygt i andres varetægt, pædagogerne hiver nok ikke babs og nutte frem til fri afbenyttelse ;-)

der hvor jeg tænker at kæden så hopper af er, når barnet så er hjemme, så bliver amningen "fastholdt" og kan barnet klare sig hele dagen i institution med anden stimuli, hvor er barnets behov så for bryst når det kommer hjem? Er det så ikke moderens behov der projekteres til barnet?

børn i børnehavealderen kan være meget mere modbydelige end man lige regner med, de kan udelukke andre børn fordi de har tisset i bukserne, så de kan også udelukke lille Jens der stadig får bryst, så jo, mobning kan forekomme helt ned i de små årgange, de kender bare intet til konsekvensen af deres handling i den alder..

Er det amning efter 3-årsalderen, dette omhandler? 

Vedr. barnets behov for tryghed-pr.-bryst, når det er hjemme, forstår jeg ikke din pointe. Børn kan klare sig fint uden sut, nusseklud, yndlingsbamse og godnatsang i dagtimerne - er det så mors behov for nusseklud og godnatsang, der projiceres til barnet efter institutionstid? 

Anmeld Citér

25. marts 2016

M (:

fo82 skriver:

WHOs anbefaling om langtidsamning er baseret på antistoffer, som efter sigende skulle gives gennem moderens mælk.

Jeg kan ikke se langtidsamning som en fordel i den vestlige verden, hvor der findes et fuldt børne vaccinationsprogram.

intelligens mm bliver ikke påvirket af amningens periode..

Så nej, jeg ser ikke noget grundlag for at amme når barnet kan indtage almindelige føde, hvori diverse former for vitaminer og mineraler findes. 

Jeg vil meget gerne se selve forskningsrapporten mht antistoffer, da kroppens celler selv skal påvirkes til at genkende en trussel, som den har mødt gær, og bekæmpe den. I øvrigt muterer sådan noget som influenza konstant, du bliver aldrig ramt af den samme influenza to gange i træk...

igen, jeg kan ikke se evidens for, at langtidsamning har påviselig effekt... 

Muligvis kan DU ikke se fidusen, men WHO udspecificerer at deres anbefaling gælder "Worldwide" og så er det jo det man skal forholde sig til  

Anmeld Citér

25. marts 2016

Anonym

Diosa85 skriver:

Som jeg har sagt til andre. Læs for fanden da hvad det er jeg skriver. Jeg siger ikke man ikke må. Det styrer man helt selv. Jeg siger bare det er over min grænse! Det var dog helt utroligt som i skal tolke tingene som i selv vil! 

Jeg kigger væk hvis det er. For jeg hed udemærket det er MIT problem. 

Hvis vi er så mange som har fejltolket det du har skrevet, så må der jo være noget i det du skriver som gør at det bliver fejltolket. 

Efter jeg skrev til dig har jeg læst din holdninger i andre oplæg og jeg forstår hvad du mener. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Diosa85

Anonym skriver:

Hvis vi er så mange som har fejltolket det du har skrevet, så må der jo være noget i det du skriver som gør at det bliver fejltolket. 

Efter jeg skrev til dig har jeg læst din holdninger i andre oplæg og jeg forstår hvad du mener. 

Synes nu jeg gør det meget klart fra start af at det bare e grænseoverskridende for mig men at det ikke betyder at folk ikke må eller skal gøre hvad man selv føler for og at jeg bare kigger den anden vej. 

Tror mere det handler om at folk hurtigt føler sig angrebet og stødt over folks modstridende holdninger og ikk kan takle det så det er nemmere at tolke det som man selv vil og på den måde komme med angreb i stedet for bare at accepterer folks forskelligheder 

Anmeld Citér

25. marts 2016

lineog4

Diosa85 skriver:

Synes nu jeg gør det meget klart fra start af at det bare e grænseoverskridende for mig men at det ikke betyder at folk ikke må eller skal gøre hvad man selv føler for og at jeg bare kigger den anden vej. 

Tror mere det handler om at folk hurtigt føler sig angrebet og stødt over folks modstridende holdninger og ikk kan takle det så det er nemmere at tolke det som man selv vil og på den måde komme med angreb i stedet for bare at accepterer folks forskelligheder 

Tror nu også det handler om du bliver kategorisk og skriver fx de har ikke brug for mad hver 2. Timer - nu havde jeg læst tråden og hvad du mente og ja så var det heller ikke det tråden handlede om, men fik lyst til at sige dig imod og fortælle hvordan selv skolebørn har det godt med at spise hver 2. Time. 

Så ja måske bliver dj misforstået men en del er nok også det bliver kategorisk og en sådan er det agtigt...

Anmeld Citér

25. marts 2016

Diosa85

lineog4 skriver:

Tror nu også det handler om du bliver kategorisk og skriver fx de har ikke brug for mad hver 2. Timer - nu havde jeg læst tråden og hvad du mente og ja så var det heller ikke det tråden handlede om, men fik lyst til at sige dig imod og fortælle hvordan selv skolebørn har det godt med at spise hver 2. Time. 

Så ja måske bliver dj misforstået men en del er nok også det bliver kategorisk og en sådan er det agtigt...

Nu er det jo sådan set facts at børn over 6 mdr ikk har behov for mad hver 2. time. Skolebørn spiser heller ikk hele måltider hver 2. time men får derimod et stykke rugbrød eller frugt. Præcis som man kan med små børn for at stille den værste sult uden at skulle amme. 

Men igen vil jeg gerne pointerer at det er min holdning og min måde at gøre tingene på. Det betyder ikk at den ammende kvinde til en 2 årig gør noget forkert - igen så kigger jeg bare væk. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

lineog4

Nu er det jo sådan set facts at børn over 6 mdr ikk har behov for mad hver 2. time. Skolebørn spiser heller ikk hele måltider hver 2. time men får derimod et stykke rugbrød eller frugt. Præcis som man kan med små børn for at stille den værste sult uden at skulle amme. 

Men igen vil jeg gerne pointerer at det er min holdning og min måde at gøre tingene på. Det betyder ikk at den ammende kvinde til en 2 årig gør noget forkert - igen så kigger jeg bare væk. 

Ikke for at skulle diskutere det men jo skolebørn i indskolingen får faktisk mad eller burde opfodres til det cirka hveranden time, måske går der 3 timer alt efter hvornår de spiser morgenmad. De elever jeg har spiser 9.15, igen 11.15 og får mad igen i SFO kl 14 og skal de være der længe tilbydes de frugt kl 16 - og de er sultne hver gang i skolen i hvert fald. Mine egne her hjemme i weekend får også tilbudt en form for mad med 2-3 timer imellem :-)

Og en ammetår er jo nødvendigvis ikke et helt måltid, hvis et stykke rugbrød heller ikke er  

Anmeld Citér

25. marts 2016

Diosa85

lineog4 skriver:

Ikke for at skulle diskutere det men jo skolebørn i indskolingen får faktisk mad eller burde opfodres til det cirka hveranden time, måske går der 3 timer alt efter hvornår de spiser morgenmad. De elever jeg har spiser 9.15, igen 11.15 og får mad igen i SFO kl 14 og skal de være der længe tilbydes de frugt kl 16 - og de er sultne hver gang i skolen i hvert fald. Mine egne her hjemme i weekend får også tilbudt en form for mad med 2-3 timer imellem :-)

Og en ammetår er jo nødvendigvis ikke et helt måltid, hvis et stykke rugbrød heller ikke er  

Har godt nok aldrig hørt om nogle der får mad hver 2-3 time i den alder og har vel at mærke både familie med børn i den alder og veninder. Men lad nu det være ved det. 

Uanset hvad så er det for mig stadig en unædvendighed at amme i sådan en alder. 

Men du snakker også med en der altid har følt sig frastødt af amning generelt. Selv da jeg ammede mit eget barn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.