kontanthjælp hvad i syntes den skulle lyde på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2015

anna111

Profilbillede for anna111
Carina:-) skriver:

Men I har trods alt prioteret en bil

For ganske få år siden var vi begge i lavindkomsarbejde havde 4 børn og 5 000 til alt når faste udgifter var betalt . 

Vi havde ingen børn i pasning fordi jeg arbejdede aften så de 5000 skulle dække mad,medicin tøj osv osv -

Vi kom på kør selv ferie en gang om året og vores børn gik alle til både spejder og fodbold eller batminton . 

Vi gik under katagorien fattig men sjovt nok har vi aldrig følt os fattige . Vi har så heller aldrig taget ekstra lån som jo skal betales af med skyhøje renter med brugt det vi havde og ikke en krone mere .

og vi var altså begge i arbejde . 

5000kr når alt er betalt er altså osse meget ! 

Det er det hvertfald for os. ! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2015

dpb

Men det skal stadig ikke være statens opgave at betale til den sags luksus. 

Jeg syntes så ikke nødvendigvis en uge i sommerhus i DK er en luksus, i sammenligning med iphone, ipad, dyrt tøj osv. som jeg syntes skriger luksus så meget mere

Men jeg skriver heller ikke at vi har råd til det, blot at det kunne være rart at have råd til det

En person på kh kan have lige så meget brug for afslapning som en der arbejder...  og hvorfor er det at børnene slet ikke må opleve andet end hjemmets 4 vægge ?? blot fordi den ene eller begge forældre har været uheldige og lande på kh grundet sygdom??

Noget andet man så lige kan fundere over er den person der vandt 315mill. for nylig som udtalte at så skulle hun ikke arbejde... Havde jeg vundet ville jeg klart stadig have et arbejde alligevel... det ville bare være som selvstændig erhvervsdrivende men tænker det siger lidt om mentaliteten i dagen DK Personligt havde jeg så også fundet en måde at oprette en organisation eller lign. som arrangerede ferielejre for socialt udsatte familier. Vi har i dag for enlige med børn og børn alene... men ikke for hele familier ud fra hvad jeg har kunne finde Det kunne jeg godt tænke mig at arrangere, hvis jeg havde pengene

Qnuz 

Anmeld

5. marts 2015

Carina:-)

anna111 skriver:

5000kr når alt er betalt er altså osse meget ! 

Det er det hvertfald for os. ! 

Alt er ikke betalt. Husleje og el vand og varme er der er stadig udgifter til transport mad medicin tøj gaver osv til 6 personer. 

Anmeld

5. marts 2015

dpb

Alt er ikke betalt. Husleje og el vand og varme er der er stadig udgifter til transport mad medicin tøj gaver osv til 6 personer. 

Det er de samme udgifter vi har 3.000,- til Altså de variable udgifter

Tror personen du citere mener 5.000,- når alle faste udgifter er betalt er meget  

Qnuz

Anmeld

5. marts 2015

dpb skriver:

Det er de samme udgifter vi har 3.000,- til Altså de variable udgifter

Tror personen du citere mener 5.000,- når alle faste udgifter er betalt er meget  

Qnuz

Det synes jeg nu ikke taget i betragtning af at vi begge arbejder og det er 800 pr person pr måned

Anmeld

5. marts 2015

dpb

Det synes jeg nu ikke taget i betragtning af at vi begge arbejder og det er 800 pr person pr måned

For vores vedkommende svarer vores beløb til 600,- pr. person. Men sådan syntes jeg et eller andet sted ikke helt det kan sættes op

For ofte så er det ikke meget dyrere at lave mad til de ekstra munde i forhold til mindre mængder og tøj kan typisk gå lidt i arv. og mange andre faktorer.

Nu nævner du ikke hvor meget i har udbetalt og hvad I har faste udgifter for. Så det er svært at sammenligne, men forestil dig at I lige pludselig skulle leve af kh sats, ville I kunne det?? blot nysgerrig

Qnuz

Anmeld

5. marts 2015

migxher

dpb skriver:

Jeg syntes så ikke nødvendigvis en uge i sommerhus i DK er en luksus, i sammenligning med iphone, ipad, dyrt tøj osv. som jeg syntes skriger luksus så meget mere

Men jeg skriver heller ikke at vi har råd til det, blot at det kunne være rart at have råd til det

En person på kh kan have lige så meget brug for afslapning som en der arbejder...  og hvorfor er det at børnene slet ikke må opleve andet end hjemmets 4 vægge ?? blot fordi den ene eller begge forældre har været uheldige og lande på kh grundet sygdom??

Noget andet man så lige kan fundere over er den person der vandt 315mill. for nylig som udtalte at så skulle hun ikke arbejde... Havde jeg vundet ville jeg klart stadig have et arbejde alligevel... det ville bare være som selvstændig erhvervsdrivende men tænker det siger lidt om mentaliteten i dagen DK Personligt havde jeg så også fundet en måde at oprette en organisation eller lign. som arrangerede ferielejre for socialt udsatte familier. Vi har i dag for enlige med børn og børn alene... men ikke for hele familier ud fra hvad jeg har kunne finde Det kunne jeg godt tænke mig at arrangere, hvis jeg havde pengene

Qnuz 

Jeg kan så fortælle at i mange kommuner, faktisk langt de fleste i landet mener jeg, har Red Barnet nemlig oplevelses klubber for familier med små midler, og nej bestemt ikke kun enlige, alle typer familier som har brug for det. Så tager de frivillige ud 8-10 gange på tur med familierne, i Legoland, telt tur, alt muligt, hvor mad og det hele selvfølgelig er betalt. Så der er skam muligheder for oplevelser selvom man har små midler. Jeg har selv været frivillig i sådan en klub, og har mødt mange af de børn der netop ikke kommer ud og oplever så meget. 

i nogle kommuner har de så udvidet lidt og laver nu også sommer lejre for børnene i de omtalte familier, gratis selvfølgelig. 

Men det er noget man skal henvises til af en fra kommunen. I den klub jeg var i var det socialrådgivere, sundhedsplejersker osv. Der henviste viste de familier de mente havde brug for tilbudet. Selvfølgelig kan det variere fra kommune til kommune, men sådan  var det i de 2 kommuner jeg har været frivillig.

Anmeld

5. marts 2015

lineog4

dpb skriver:

Så læste du ikke helt det jeg skrev.

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk der har valgt at bosætte sig i en lejelejlighed, bare kan få kh når deres dp periode udløber, mens dem der ejer hus ikke kan. Så det du skriver foregår jo allerede Når man ejer hus, kan man være heldig at få lov til at få kh med tilbagebetalingspligt = optage nyt lån på 14.000-15.000 hver mdr.
Det kræver så negativ friværdi så vidt jeg ved, hvilket gør sig gældende for rigtig mange lige pt.  Den samme mulighed kunne jo i princippet bare overføres til dem i lejebolig der også falder ud af dp systemet.
Men dem hvor dp perioden udløber kan i princippet også blot vælge at gå over på SU og tage en tilfældig uddannelse. Jeg valgte at søge ind på studie knap ½år før min dp ret udløb sidste gang. At jeg tog en to årig uddannelse og blev dimittend gjorde mig berettiget til en ny dp periode. Så værre er det heller ikke.

Det vil i og for sig altså ikke ændre det helt store i forhold til hvordan det kører for rigtig mange i dag  

Det jeg bliver harm over er unge mennesker der direkte går på kh i det øjeblik de nærmest fylder 18-19år fordi de ikke "gider" uddanne sig videre eller kan finde et job med så høj en løn som de mener de fortjener, og så hænger de fast fordi det er bekvemt. (altså lige efter gymnasiet/handelsskole etc. eller er droppet ud af selvsamme)Det er de typer jeg mener der burde kunne luges ud i hvis systemet blev omskrevet en smule.  og ja kender faktisk til en helt del, ligesom jeg også kender en hel del der er på kh, plus de så arbejder sort ved siden af, og det syntes jeg ikke er ok.

Men som sagt vil det ikke være en drastisk ændring i forhold til hvordan landet er for mange den dag i dag, på trods af regeringens gentagne ups-løsninger når en ny flok er ved at udløbe for deres 2årige periode. De bliver ved med at have en ups løsning så folk alligevel har 4 år, og derefter er overladt til sig selv.
Alternativt kan vi da bare helt afskaffe a-kasse/fagforeninger og så er alle berettiget til kh uanset om man bor i eget hus eller lejebolig, det er bare ikke smart set rent samfundsøkonomisk.

Jeg betaler også glædeligt min skat for at de svageste i samfundet kan være sikret og få bare et nogenlunde værdigt liv (for som det er nu er det ikke værdigt at være på kh, da man i den grad bliver set ned på). Men ønsker ikke rigtig at støtte dem der udnytter systemet som en sovepude.

Jeg tænker det kunne være et alternativ til i stedet at skære i kh konstant, hvilket alligevel sender nogle folk på gaden, da de så ikke kan betale deres husleje.

Endnu et alternativ kunne være at lave en ydelse/sats for de syge kh modtagere og en anden lavere for de arbejdsparate. Hvor hver gruppe igen har to forskellige - en til forsørgere og en til ikke forsørgere.
Er meget i mod det princip med bare at skære i kh for alle, fordi nogle er gode til at udnytte systemet og få en masse andre ydelser oveni hatten, som så giver et forvrænget billede.

Qnuz

Der er jo ikke uanede mængder af SU. Skulle jeg en dag ryge på dagpenge for derefter at ryge på KH, så har jeg ikke mere SU - jeg ville elske at tage endnu en uddannelse, kunne uddanne mig hele livet  Jeg ville så heller ikke kunne få kontanthjælp fordi jeg er gift, men det er jo en anden historie

Ja der er nogen der kører systemet, men så er der også dem der ikke er syge nok til at blive vurderet uarbejdsdygtige, de der ikke bare skriver en ansøgning og vupti så har de et job osv. Jeg ville nødig fordi der er nogen der snyder, give dem ringere forhold.

udover det synes jeg faktisk ikke borgerløn er en så ringe ide, men den er nok for langhåret til den nogensinde bliver en realitet.

Anmeld

5. marts 2015

dpb skriver:

For vores vedkommende svarer vores beløb til 600,- pr. person. Men sådan syntes jeg et eller andet sted ikke helt det kan sættes op

For ofte så er det ikke meget dyrere at lave mad til de ekstra munde i forhold til mindre mængder og tøj kan typisk gå lidt i arv. og mange andre faktorer.

Nu nævner du ikke hvor meget i har udbetalt og hvad I har faste udgifter for. Så det er svært at sammenligne, men forestil dig at I lige pludselig skulle leve af kh sats, ville I kunne det?? blot nysgerrig

Qnuz

Ja det ville vi fordi vi ville få så mange tilskud at vi ikke ville miste noget - og skal lige siges at vi ikke længere er i den situation at vi er så lavtlønnet - Men stadig har vi sat os i et hus vi kan sidde i også på offentlig forsørgelse. 

Og forskellen for mig er at jeres beløb er på kh og vores var på 2 x fuldtidsjob - der skal i min verden være forskel på at være i arbejde og ikke at være i arbejde økonomisk set. 

Anmeld

5. marts 2015

dpb

migxher skriver:

Jeg kan så fortælle at i mange kommuner, faktisk langt de fleste i landet mener jeg, har Red Barnet nemlig oplevelses klubber for familier med små midler, og nej bestemt ikke kun enlige, alle typer familier som har brug for det. Så tager de frivillige ud 8-10 gange på tur med familierne, i Legoland, telt tur, alt muligt, hvor mad og det hele selvfølgelig er betalt. Så der er skam muligheder for oplevelser selvom man har små midler. Jeg har selv været frivillig i sådan en klub, og har mødt mange af de børn der netop ikke kommer ud og oplever så meget. 

i nogle kommuner har de så udvidet lidt og laver nu også sommer lejre for børnene i de omtalte familier, gratis selvfølgelig. 

Men det er noget man skal henvises til af en fra kommunen. I den klub jeg var i var det socialrådgivere, sundhedsplejersker osv. Der henviste viste de familier de mente havde brug for tilbudet. Selvfølgelig kan det variere fra kommune til kommune, men sådan  var det i de 2 kommuner jeg har været frivillig.

Har så endnu ikke hørt nogen af de efterhånden MANGE kommunefolk jeg har været i kontakt med nævne at Red barnet har den slags Og tro mig jeg har haft vendt min ide, med flere sagsbehandlere, familie konsulenter, PPR medarbejdere, sundhedsplejersker og hvad jeg ellers har kunne komme i nærheden af. Ingen af dem har kendt til den mulighed... Og kan heller ikke lige finde noget om det på red barnets hjemmeside... overser jeg et link? Vil rigtig gerne læse mere om det

Hver gang man hører om noget er det enten kun for enlig med børn eller kun for børnene. Så tilsyneladende er det ikke noget der findes i min kommune... Det var så også mere relevant for nogle år tilbage, for lige nu klarer vi os med hvad vi har....

Qnuz

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.