kontanthjælp hvad i syntes den skulle lyde på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
namaha skriver:

Jeg vil a ige den sakl være på 8-9000 så passer den med SU'en + SU lån, vi kan ikke bo her hvor vi bor hvis jeg kun får 5000 udbetalt om måneden, jeg er tvunget af kommune til at tage sulån for at kunne betale min medicin som koster ca 1500-2000 hver 3 måned, de regnede ud at hvis jeg tog SU lån så ville jeg selv have råd til det og derfor vil de ikke hjælpe mig, vi klagede alle de gange vi kunne men hver gang fik kommunen medhold, synts overhovdet ikke det danske system er fair på den punkt, ansætte syge unge I gæld for at få råd til deres medicin 

Kan I flytte til noget billigere? Kan du arbejde ved siden af? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2015

Carina:-)

dpb skriver:

Kan høre vi ikke bliver enige.

Kunne vi have 2000,- mere om mdr. arbejdede vi glædeligt 2*37timer ugen i stedet for at sidde herhjemme. og det er nok til at jeg mener det kan betale sig at arbejde.

Hvordan kunne I undgå pasning? Fik I boligsikring for det må I da også have haft mulighed for så siden i var så lavtlønnede?

Qnuz

Nej var over grænsen til boligstøtte og nej arbejdede aften og nej vi bliver ikke enige

Anmeld

5. marts 2015

dpb

namaha skriver:

Jeg ligger ca 1500 kr under grænsen til kroniker tilskud om året 

Jeg mener at det sakl være efter skat, lige nu er jeg ikke forsørger, men det bliver jeg om ca 6 måneder, men så længe jeg får 8-9000 efter skat om måneden, så har vi både råd til der hvor vi bor, min medicin og til barnet  selvfølge er der nogen stedet vi sakl spare 

kh giver med det fradrag min mand har lidt over 10.000,- udbetalt.

hvor meget man har udbetalt afhænger i høj grad af ens fradrag, og havde vi ikke haft hus havde hans fradrag været en del mindre og han ville derfor nok med den nuværende kh sats være landet på omkring det du skriver 

Qnuz

Anmeld

5. marts 2015

dpb

Carina:-) skriver:

Nej var over grænsen til boligstøtte og nej arbejdede aften og nej vi bliver ikke enige

Syntes det lyder til at I så må have haft høje udgifter i forhold til indtægt, for vi kunne da få boligsikring for en del år tilbage da vi boede i lejebolig og begge havde fuldtidsarbejde. Vi havde tilsammen omkring 462.000,- i årsløn hvilket jo er en sjat mere end vi har før skat til sammen nu og vi havde dengang en del flere penge mellem hænderne selv med pasning som fast udgift, da vi begge arbejdede i dagtimerne

Qnuz

Anmeld

5. marts 2015

dpb

migxher skriver:

Det er så en af de kommuner hvor red barnet endnu ikke har en lokalforening kan jeg se på deres hjemmeside. Den tættest på er vist i Maribo. Ærgerligt. Der har ellers været stor gavn af det og til stor glæde de steder jeg har været med som frivillig. Men du kan selvfølgelig kontakte red barnet og høre ad om der evt kan blive startet en forening op der hvor du bor. 

Det vil jeg overveje  kunne bare være rart at se eksempler på det evt.

Qnuz

Anmeld

5. marts 2015

migxher

dpb skriver:

Det vil jeg overveje  kunne bare være rart at se eksempler på det evt.

Qnuz

Hvad kunne du godt tænke dig eksempler på?
Altså jeg har brochurer mm. fra vores klub liggende men det er ikke noget jeg sådan må ligge ud 

Anmeld

5. marts 2015

lineog4

dpb skriver:

Jeg mener bare at man også selv har en pligt til at sikre sig i form af a-kasse/dp. Der er bare rigtig mange der fravælger det for så har de det flere penge til byture, og det syntes jeg ikke er ok.

Er godt klar over der ikke er uanede mængder af SU, men der er heller ikke uanede mængder i statskassen til kh (hvor su også kommer fra i øvrigt) og vi er nødt til at gøre noget inden den bliver helt drænnet.  og der mener jeg så en ændring kan hjælpe, men kan godt høre vi ikke bliver helt enige på det punkt

Men grundlæggende kan jeg dog høre at vi alligevel er rimelig enige på en del punkter, trods alt. vi har bare en lidt forskellig tilgang til at løse problemet Men så vidt jeg kan forstå er vi da enige om ikke at skære i kh satsen, ud fra det nuværende system. eller??

Jeg er selv i den gruppe du nævner som ikke er syge nok til at blive vurderet uarbejdsdygtige, jeg har nogle begrænsninger både psykisk og fysisk, men det forhindre mig ikke i at have et ønske om et fuldtidsarbejde, og det er også det jeg søger. Det er bare ikke så let at komme igennem nåleøjet, og når jeg så endelig kommer til samtale er jeg bare ikke god til at sælge mig selv (men det er en del af de psykiske problemer der spiller et puds, præcis som til mine eksaminer) og ender derfor med at blive valgt fra (direkte sagt af nogle af dem jeg har været til samtaler hos)
Så kan sagtens relatere, men er samtidig også bare træt af at alle folk på kh bliver sat i bås, grundet den andel der netop er dovne og bruger kh som en sovepude, for det er netop ikke alle

Qnuz

Vi er fuldstændig enige om ikke at skære, og jeg synes ikke forsørgere får for meget - jeg ved faktisk ikke hvad jeg synes i forhold til en ung på 19, for har ikke sat mig ind i deres forhold men vil det mene det bør være samme niveau som SU. 

Jeg er også enig i, at det må være sindsygt demoraliserende at blive tænkt på som doven og nasset blot fordi man er på kontanthjælp for der kan være en vifte af begrundelser for man er hvor man er, og jeg tror de fleste faktisk ønsker sig at være i arbejde. Og det er en af grundene til jeg tager stærkt afstand fra Venstres kampagne som implicit også siger: de tager ikke arbejde for det kan ikke betale sig og de gider ikke. Og det tror jeg (måske naivt) er usandhed.

Jeg er selv en gruppe som er blevet peget ud som dovne, nejsigere og ja i det hele tavet blevet sat i bås af den offentlige fortælling. Jeg har været der hvor jeg ikke fortalte sandheden om mit arbejde fordi jeg ikke gad den fortælling der var hæftet til mit erhverv. Og kan kun se kontanthjælptsmodtagere også skal kæmpe mod den offentlige fortælling som ikke er opløftende. Og legaliseringen af vi må sige om andre mennesker de er dovne alene ud fra det faktum at de får kontanthjælp. 

Så ja vi er enige et langt stykke hen af vejen, bare ikke på løsningen 

Anmeld

5. marts 2015

dpb

migxher skriver:

Hvad kunne du godt tænke dig eksempler på?
Altså jeg har brochurer mm. fra vores klub liggende men det er ikke noget jeg sådan må ligge ud 

Det var nok lidt blandt andet programmer/brochure og lignende (helst online) som inspiration, til hvis man skulle sælge ideen overfor andre... tænker hvis man skulle prøve at hive nogle kommunale ind over projektet med at kontakte Red barnet. Svært at forklare.

Qnuz

ps. (kan godt forstå du ikke bare må dele det du har, der ligger jo rettigheder osv.

Anmeld

5. marts 2015

migxher

Det var nok lidt blandt andet programmer/brochure og lignende (helst online) som inspiration, til hvis man skulle sælge ideen overfor andre... tænker hvis man skulle prøve at hive nogle kommunale ind over projektet med at kontakte Red barnet. Svært at forklare.

Qnuz

ps. (kan godt forstå du ikke bare må dele det du har, der ligger jo rettigheder osv.

Altså det fungerede sådan da vi skulle starte en ny klub op, det var jeg med til, så var der en mand fra redbarnet, tror han var formand for en anden klub, som startede det hele. Han slog opslag op om at red barnet søgte frivillige her i området mm. vi var så en masse der dukkede op på den aftalte dag hvor ham manden så fortalte en masse, kom med eksempler fra andre klubber, havde brochurer osv fra andre klubber med, fortalte en masse om hvilke turer han havde været med på i den klub han var i osv.
Efterfølgende var der så en masse møder hvor vi alle kom med ideer til hvor vi kunne tage hen på tur, vi aftalte hvor mange ture vi skulle på, fik sat på plads hvor og hvornår, ud fra det budget vi så havde, og til sidst fik vi så lavet den endelige brochure. Vi fik også valgt en formand, delt opgaver ud osv. derefter trådte ham manden så lidt tilbage, og nu fungerer han kun som en kontaktperson vi kan gøre brug af hvis det er nødvendig, og ellers har vi jo så vores egen lokale formand som ligesom leder det hele, og ellers styrer vi det hele selv.

Så tog vi kontakt til forskellige mennesker på kommunen, nogle kendte nogle pædagoger i børnehaver, andre havde kollegaer som var sundhedsplejesker osv. De dukkede så alle op hvor vi så solgte dem ideen og fortalte at vi godt kunne tænke os hvis de ville udvælge familierne, så det kun er familier med en reelt behov som kommer ind i klubben. Og de fik så den brochure vi havde lavet som de kunne give videre til familierne. 
Men kommunen har som sådan ikke noget med det hele at gøre, udover at det er dem der udvælger familierne, de arbejder jo trods alt med dem til daglig. Det er Red barnet det står for det hele 

Så skal du tage kontakt til nogen skal du tage kontakt til Red barnet, og høre ad om der er mulighed for at få startet en klub op. Når det så kommer så langt skal de nok hjælpe med at sælge ideen til kommunen osv.

Anmeld

5. marts 2015

Carina:-)

dpb skriver:

Syntes det lyder til at I så må have haft høje udgifter i forhold til indtægt, for vi kunne da få boligsikring for en del år tilbage da vi boede i lejebolig og begge havde fuldtidsarbejde. Vi havde tilsammen omkring 462.000,- i årsløn hvilket jo er en sjat mere end vi har før skat til sammen nu og vi havde dengang en del flere penge mellem hænderne selv med pasning som fast udgift, da vi begge arbejdede i dagtimerne

Qnuz

Vi ville hellere ikk have kunnet få friplads grænserne er udvidet bare de sidste få år. Og da vi fik den ældste for 25 år siden fik jeg 3400 i su og manden der var 17 fik 37,5 i timen 0g vi betalte fuld plads o dagpleje på 1500 jo jo der blev man ikke forgyldt som ung mor men vi klarede os alligevel 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.