kontanthjælp hvad i syntes den skulle lyde på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2015

Vik

l.kjoeller skriver:

Og den dag det sker og du skal ( ifølge dig) leve for s.u. så lad mig vide hvad du synes. 6000 til husleje daginstitutioner mv . Skal i bo i en papkasse ? 

Derfor betaler jeg til a kasse og har 2 år til at finde nyt job eller starte uddanelse og ja, så må vi lede efter billigere bolig og vente med at få flere børn

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2015

l.kjoeller

Derfor betaler jeg til a kasse og har 2 år til at finde nyt job eller starte uddanelse og ja, så må vi lede efter billigere bolig og vente med at få flere børn

Det er der også mange der har gjort men uden held med at finde noget.  Man skal også huske vi ikke alle har samme ressourcer færdigheder alder mv. Alt sammen noget der påvirker situationen. Og er man syg kan man altså ikke få 2 år at løbe på uden videre d. De fleste ryger ud af systemet længe før og på kontanthjælp  da du ikke kan få dagpenge medmindre du er rask og arbejdsparat. Mener her situationen er alt andet end sort hvid men nærmere en hel regnbue af farver. De færreste ønsker at være i systemet. For man får alt andet end ro til at søge job. Blive rask eller andet. Det kræver et godt helbred  

Anmeld

4. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
migxher skriver:

Nogle gange kommer man til at skære alle der modtager kh over med en kam, men selvfølgelig er det ikke alle på kh der er dovne.! men fakta er bare at der er folk der ude som i den grad udnyttet systemet, render rundt på kh i evigheder, aldrig får en uddannelse og formår at hoppe udenom aktivering. Jeg har selv set alt for mange af dem i den lille by hvor jeg er vokset op. Og dem må der altså bare gøres noget ved! Det skal ikke kunne lade sig gøre at gå flere år og lade sig forsørge at det offentlige uden at komme videre.

men det gyldne svar har jeg desværre ikke.

kan man så ikke lige så vel argumentere for at sagsbehandling af den enkelte ikke er god nok?

Anmeld

4. marts 2015

lineog4

dpb skriver:

I min optik vil de så have fravalgt at have et sikkerhedsnet, ergo må de føle på den hårde måde. Lyder lidt kynisk, men tror bare vi har nogle elementer i vores samfund som er nødt til at have en brat opvågning, i forhold til at man ikke altid bare kan få og få uden selv at have gjort en aktiv indsats for at sikre sig.

A-kasse perioden, ja når den udløber så kan man groft sige at der vil ske det samme som med dem som i dag ejer hus. Ejer man hus (også selvom der er negativ friværdi) er der jo heller ikke noget hjælp at hente når dp udløber. I princippet hedder det sig dog at man hvis man ejer hus, så kan få kh med tilbagebetalingspligt, men det er jo bare et nyt lån man optager mdr. for mdr. i princippet så hjælp vil jeg ikke kalde det. At man så samtidig kunne argumentere for at genindføre 4 årig dp periode samt en mere proaktiv tilgang til det at få de ledige i job, i stedet for at spilde ressourcer på overvågning af de lediges indsats, er så en helt anden side af sagen.

Men rent samfundsøkonomisk set kunne det måske være med til at hjælpe statskassen, hvis der var strammere regler for hvem der kunne få kh, og at det var forbeholdt de allersvageste i samfundet (= dem der er syge/har div. lidelser) i stedet for en sovepude som det er begyndt at være for mange arbejdsdygtige/parate som "kun" har ledighed som deres problem.

Qnuz

Og de der så ikke kan få hjælp hvad gør vi med dem? Udleverer en papkasse så de ikke fryser for meget når de ligger på jorden om natten? Og deres børn? Skal vi genindføre fattiggårdene?

Og ja de kunne jo bare have være mere kloge, eller have fået det arbejde eller.... Men det var de så ikke. Det fik de så ikke. Og nu står de fuldstændig uden penge, bor på gaden og er med garanti ikke dem arbejdsgiver vælger først til en jobsamtale når nu de ikke har fået rent tøj de sidste par uger... 

Jeg personligt ønsker ikke at leve i det samfund hvor vi ikke kærer os om hinanden, og hvor jeg ikke kan undvære lidt for at alle kan have tag over hovedet og mad på bordet hver dag.

Anmeld

4. marts 2015

migxher

mor:) skriver:

kan man så ikke lige så vel argumentere for at sagsbehandling af den enkelte ikke er god nok?

Jo klart, i den grad. Sagsbehandlere skal I den grad være bedre til at spotte snyderne og få dem sparket ud af kontanthjælpen og ud på arbejdsmarkedet, istedet for bare at lade dem rende og suge ud af systemet. Hvordan  man så får dem til det ved jeg så ikke, der kan jo Være mange ting i det. For lidt resurser og tid, ikke godt nok uddannet i deres fag, osv. Der kan være mange ting i det.

men det ændre stadig ikke ved at der altså bare er mennesker der ude som intet har imod at gå og suge ud af systemet og nærmest sætter en ære I det, og det er bare usmagelig i min verden. Og det bør ikke være muligt. 

Anmeld

4. marts 2015

lineog4

Synes det er super svært når man skal tale generelt og ikke går ind i, hvor gammel, forsørger osv.

Men den kampagne som Venstre kører handler om forsørgere, og det handler ikke alene om kontanthjælp men alle de offentlige tilskud man kan få i DK som er indkomstafhængige og hvor de på kontanthjælp selvsagt får max da de er de i Danmark sammen med SU modtagere der har laveste indkomst. Venstres udregninger er så en gid gang tryllerier da de blandt regner tilskuddene tilbage til før skat, dvs. Familieydelsen som vi alle får er en del større i deres regnskab ved den ses som er beløb hvor der er fratrukket skat.

Jeg personligt (og også en del andre der ved lidt mere om politik end jeg) ser på Venstres kampagne ikke alene som en politisk holdning om at skære i kontanthjælpen eller summen af de offentlige tilskud, men som langsigtet mulighed for at sænke mindstelønnen - og vi falder i med begge ben, for det er sørme forfærdeligt at nogen får næsten det samme som mig (hvilket de ikke gør da det er trylleri med ta) og de skal ikke op i morgen kl 5.30 og ned på cyklen i regn og slud men kan stå sent op og nyde dagen.

Men hvor meget skal de så have? Ja jeg synes jo ikke de får for meget nu og kan godt se igennem tallene. 14.000 før skat er altså ikke en kæmpe indkomst som forsørger. Og ja nogen snyder, men jeg ser også mange familier hvor de kæmper for at få det til at hænge sammen, ikke med overforbrug men alene med det almene forbrug. Jeg ser også børn som mangler, nej ikke ipad, men måske kontingentet til fodbold, eller fodboldstøvler, eller de 300 som blåmandagsfesten koster som klasserådet har arrangeret. Jeg ser de forældre der bliver hvide i hovedet når forældrene på forældremødet beslutter der skal købes fælles gave til fødselsdage og hver gave skal koste 250 kr og du skal købe til den næste efter dit barns fødselsdag dvs. Formodentlig i samme måned.

og jeg ser børnene der godt ved de ikke har meget at gære godt med, og som bare har lært sig at sige: nej det gider jeg ikke, for de ved det er der ikke penge til der hjemme.

ja de voksne skal måske presses lidt, og det skal betale sig at gå på arbejde osv. Men lige præcis med forsørgere er der bare også nogen andre der betaler prisen: børnene. Og skal vi bryde den sociale arv så hjælper det ikke vi kører de familier i bund.

Anmeld

4. marts 2015

migxher skriver:

Jo klart, i den grad. Sagsbehandlere skal I den grad være bedre til at spotte snyderne og få dem sparket ud af kontanthjælpen og ud på arbejdsmarkedet, istedet for bare at lade dem rende og suge ud af systemet. Hvordan  man så får dem til det ved jeg så ikke, der kan jo Være mange ting i det. For lidt resurser og tid, ikke godt nok uddannet i deres fag, osv. Der kan være mange ting i det.

men det ændre stadig ikke ved at der altså bare er mennesker der ude som intet har imod at gå og suge ud af systemet og nærmest sætter en ære I det, og det er bare usmagelig i min verden. Og det bør ikke være muligt. 

Ja og der er også mennesker der udnytter su systemet. Men det jeg vil nå frem til er at man ikke kan generalisere på den måde og fordi der er nogen der snyder så skal kh sænkes, som for mange mennesker kan være den eneste indtægtskilde. Det synes jeg er noget underlig noget. 

Anmeld

4. marts 2015

Synes det er super svært når man skal tale generelt og ikke går ind i, hvor gammel, forsørger osv.

Men den kampagne som Venstre kører handler om forsørgere, og det handler ikke alene om kontanthjælp men alle de offentlige tilskud man kan få i DK som er indkomstafhængige og hvor de på kontanthjælp selvsagt får max da de er de i Danmark sammen med SU modtagere der har laveste indkomst. Venstres udregninger er så en gid gang tryllerier da de blandt regner tilskuddene tilbage til før skat, dvs. Familieydelsen som vi alle får er en del større i deres regnskab ved den ses som er beløb hvor der er fratrukket skat.

Jeg personligt (og også en del andre der ved lidt mere om politik end jeg) ser på Venstres kampagne ikke alene som en politisk holdning om at skære i kontanthjælpen eller summen af de offentlige tilskud, men som langsigtet mulighed for at sænke mindstelønnen - og vi falder i med begge ben, for det er sørme forfærdeligt at nogen får næsten det samme som mig (hvilket de ikke gør da det er trylleri med ta) og de skal ikke op i morgen kl 5.30 og ned på cyklen i regn og slud men kan stå sent op og nyde dagen.

Men hvor meget skal de så have? Ja jeg synes jo ikke de får for meget nu og kan godt se igennem tallene. 14.000 før skat er altså ikke en kæmpe indkomst som forsørger. Og ja nogen snyder, men jeg ser også mange familier hvor de kæmper for at få det til at hænge sammen, ikke med overforbrug men alene med det almene forbrug. Jeg ser også børn som mangler, nej ikke ipad, men måske kontingentet til fodbold, eller fodboldstøvler, eller de 300 som blåmandagsfesten koster som klasserådet har arrangeret. Jeg ser de forældre der bliver hvide i hovedet når forældrene på forældremødet beslutter der skal købes fælles gave til fødselsdage og hver gave skal koste 250 kr og du skal købe til den næste efter dit barns fødselsdag dvs. Formodentlig i samme måned.

og jeg ser børnene der godt ved de ikke har meget at gære godt med, og som bare har lært sig at sige: nej det gider jeg ikke, for de ved det er der ikke penge til der hjemme.

ja de voksne skal måske presses lidt, og det skal betale sig at gå på arbejde osv. Men lige præcis med forsørgere er der bare også nogen andre der betaler prisen: børnene. Og skal vi bryde den sociale arv så hjælper det ikke vi kører de familier i bund.

Jeg er efterhånden fan af dig. Dine indlæg er altid fyldt med empati. 

Anmeld

4. marts 2015

migxher

Ja og der er også mennesker der udnytter su systemet. Men det jeg vil nå frem til er at man ikke kan generalisere på den måde og fordi der er nogen der snyder så skal kh sænkes, som for mange mennesker kan være den eneste indtægtskilde. Det synes jeg er noget underlig noget. 

Men der vil jo altid være nogen der bliver ramt negativt og måske uberettiget når politikere laver ændringer. Det kan ikke undgås. Men jeg kan sagtens leve med at nogle enkelte bliver ramt hvis det så til gengæld gavner størstedelen Af samfundet. Og det må jo så være op til politikerne at afgøre. 

Anmeld

4. marts 2015

Sprit25

Jeg er efterhånden fan af dig. Dine indlæg er altid fyldt med empati. 

Jeg har længe været fan af hende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.