Synes det er super svært når man skal tale generelt og ikke går ind i, hvor gammel, forsørger osv.
Men den kampagne som Venstre kører handler om forsørgere, og det handler ikke alene om kontanthjælp men alle de offentlige tilskud man kan få i DK som er indkomstafhængige og hvor de på kontanthjælp selvsagt får max da de er de i Danmark sammen med SU modtagere der har laveste indkomst. Venstres udregninger er så en gid gang tryllerier da de blandt regner tilskuddene tilbage til før skat, dvs. Familieydelsen som vi alle får er en del større i deres regnskab ved den ses som er beløb hvor der er fratrukket skat.
Jeg personligt (og også en del andre der ved lidt mere om politik end jeg) ser på Venstres kampagne ikke alene som en politisk holdning om at skære i kontanthjælpen eller summen af de offentlige tilskud, men som langsigtet mulighed for at sænke mindstelønnen - og vi falder i med begge ben, for det er sørme forfærdeligt at nogen får næsten det samme som mig (hvilket de ikke gør da det er trylleri med ta) og de skal ikke op i morgen kl 5.30 og ned på cyklen i regn og slud men kan stå sent op og nyde dagen.
Men hvor meget skal de så have? Ja jeg synes jo ikke de får for meget nu og kan godt se igennem tallene. 14.000 før skat er altså ikke en kæmpe indkomst som forsørger. Og ja nogen snyder, men jeg ser også mange familier hvor de kæmper for at få det til at hænge sammen, ikke med overforbrug men alene med det almene forbrug. Jeg ser også børn som mangler, nej ikke ipad, men måske kontingentet til fodbold, eller fodboldstøvler, eller de 300 som blåmandagsfesten koster som klasserådet har arrangeret. Jeg ser de forældre der bliver hvide i hovedet når forældrene på forældremødet beslutter der skal købes fælles gave til fødselsdage og hver gave skal koste 250 kr og du skal købe til den næste efter dit barns fødselsdag dvs. Formodentlig i samme måned.
og jeg ser børnene der godt ved de ikke har meget at gære godt med, og som bare har lært sig at sige: nej det gider jeg ikke, for de ved det er der ikke penge til der hjemme.
ja de voksne skal måske presses lidt, og det skal betale sig at gå på arbejde osv. Men lige præcis med forsørgere er der bare også nogen andre der betaler prisen: børnene. Og skal vi bryde den sociale arv så hjælper det ikke vi kører de familier i bund.
Anmeld