kontanthjælp hvad i syntes den skulle lyde på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2015

dpb

Spunken84 skriver:

Ja der er mange man tager- og ikke tager:-) For mig var det ikke muligt at stoppe efter min BA og melde mig arbejdsparat- der er (indenfor min branche) INGEN der vil ansætte en BA. Og det gælder også for en hel del andre studier. Økonomisk var det ikke muligt at indbetale til en A-kasse her- men ønsket om at kunne gøre det var der bestemt, derfor er det ikke altid et valg man selv kan træffe. 

Det man kan sige er jo så egentlig at vi igen har brug for en justering af den måde systemet og reglerne er i dag. Man kunne argumentere for at ALLE på SU kunne få gratis a-kasse uanset alder (inkl. fagforening som man også kan i dag). Det ville også understøtte politikernes ønske om uddannelse/videre uddannelse til alle uanset alder noget bedre i min optik....
og så netop fjerne kh muligheden for alle andre, end den gruppe der har andet end ledig som årsag. (=sygdom/lidelser)

Qnuz

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2015

migxher

dpb skriver:

Det man kan sige er jo så egentlig at vi igen har brug for en justering af den måde systemet og reglerne er i dag. Man kunne argumentere for at ALLE på SU kunne få gratis a-kasse uanset alder (inkl. fagforening som man også kan i dag). Det ville også understøtte politikernes ønske om uddannelse/videre uddannelse til alle uanset alder noget bedre i min optik....
og så netop fjerne kh muligheden for alle andre, end den gruppe der har andet end ledig som årsag. (=sygdom/lidelser)

Qnuz

Det vil nok aldrig komme til at ske. Selvom jeg da klart er enig med dig. Mange vil nok tænke  hvad skal der så ske med dem som du jo skriver ikke kan få kh og ikke har meldt sig i a kasse Af en eller anden grund. eller de som er i a kasse med hvor dagpenge/ hjælp fra a kassen så udløber? 

Anmeld

4. marts 2015

dpb

Det vil nok aldrig komme til at ske. Selvom jeg da klart er enig med dig. Mange vil nok tænke  hvad skal der så ske med dem som du jo skriver ikke kan få kh og ikke har meldt sig i a kasse Af en eller anden grund. eller de som er i a kasse med hvor dagpenge/ hjælp fra a kassen så udløber? 

I min optik vil de så have fravalgt at have et sikkerhedsnet, ergo må de føle på den hårde måde. Lyder lidt kynisk, men tror bare vi har nogle elementer i vores samfund som er nødt til at have en brat opvågning, i forhold til at man ikke altid bare kan få og få uden selv at have gjort en aktiv indsats for at sikre sig.

A-kasse perioden, ja når den udløber så kan man groft sige at der vil ske det samme som med dem som i dag ejer hus. Ejer man hus (også selvom der er negativ friværdi) er der jo heller ikke noget hjælp at hente når dp udløber. I princippet hedder det sig dog at man hvis man ejer hus, så kan få kh med tilbagebetalingspligt, men det er jo bare et nyt lån man optager mdr. for mdr. i princippet så hjælp vil jeg ikke kalde det. At man så samtidig kunne argumentere for at genindføre 4 årig dp periode samt en mere proaktiv tilgang til det at få de ledige i job, i stedet for at spilde ressourcer på overvågning af de lediges indsats, er så en helt anden side af sagen.

Men rent samfundsøkonomisk set kunne det måske være med til at hjælpe statskassen, hvis der var strammere regler for hvem der kunne få kh, og at det var forbeholdt de allersvageste i samfundet (= dem der er syge/har div. lidelser) i stedet for en sovepude som det er begyndt at være for mange arbejdsdygtige/parate som "kun" har ledighed som deres problem.

Qnuz

Anmeld

4. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Sprit25 skriver:

Det tillader jeg mig lige at svare på: fordi at der IKKE er en fremtid i kontanthjælp… Og det er da de færreste der gider at have så meget omgang og kontrol med kommunen

Ja lige præcis - de færreste er på kh fordi de er dovne

Anmeld

4. marts 2015

Mum33

Må indrømme jeg også synes den er alt for høj pt. Staten skal hjælpe så en familie kan få det til at løbe rundt - ikke mere. 

Anmeld

4. marts 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Abemor skriver:

Må indrømme jeg også synes den er alt for høj pt. Staten skal hjælpe så en familie kan få det til at løbe rundt - ikke mere. 

Gør den da mere end det for nuværende, KH?

Anmeld

4. marts 2015

migxher

dpb skriver:

I min optik vil de så have fravalgt at have et sikkerhedsnet, ergo må de føle på den hårde måde. Lyder lidt kynisk, men tror bare vi har nogle elementer i vores samfund som er nødt til at have en brat opvågning, i forhold til at man ikke altid bare kan få og få uden selv at have gjort en aktiv indsats for at sikre sig.

A-kasse perioden, ja når den udløber så kan man groft sige at der vil ske det samme som med dem som i dag ejer hus. Ejer man hus (også selvom der er negativ friværdi) er der jo heller ikke noget hjælp at hente når dp udløber. I princippet hedder det sig dog at man hvis man ejer hus, så kan få kh med tilbagebetalingspligt, men det er jo bare et nyt lån man optager mdr. for mdr. i princippet så hjælp vil jeg ikke kalde det. At man så samtidig kunne argumentere for at genindføre 4 årig dp periode samt en mere proaktiv tilgang til det at få de ledige i job, i stedet for at spilde ressourcer på overvågning af de lediges indsats, er så en helt anden side af sagen.

Men rent samfundsøkonomisk set kunne det måske være med til at hjælpe statskassen, hvis der var strammere regler for hvem der kunne få kh, og at det var forbeholdt de allersvageste i samfundet (= dem der er syge/har div. lidelser) i stedet for en sovepude som det er begyndt at være for mange arbejdsdygtige/parate som "kun" har ledighed som deres problem.

Qnuz

Enig. Det er nok lidt blevet en sovepude for nogen. Men kan sagtens fælge din tankegang selvom den er hård. 

Anmeld

4. marts 2015

Sprit25

mor:) skriver:

Ja lige præcis - de færreste er på kh fordi de er dovne

Men du er også nød til at indse der er bare nogen der udnytter systemet! Blok på bistand var er glimrende eksempel. Programmet: da udlændinge forsvandt endnu bedre eksempel. 

Anmeld

4. marts 2015

migxher

Nogle gange kommer man til at skære alle der modtager kh over med en kam, men selvfølgelig er det ikke alle på kh der er dovne.! men fakta er bare at der er folk der ude som i den grad udnyttet systemet, render rundt på kh i evigheder, aldrig får en uddannelse og formår at hoppe udenom aktivering. Jeg har selv set alt for mange af dem i den lille by hvor jeg er vokset op. Og dem må der altså bare gøres noget ved! Det skal ikke kunne lade sig gøre at gå flere år og lade sig forsørge at det offentlige uden at komme videre.

men det gyldne svar har jeg desværre ikke.

Anmeld

4. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Sprit25 skriver:

Men du er også nød til at indse der er bare nogen der udnytter systemet! Blok på bistand var er glimrende eksempel. Programmet: da udlændinge forsvandt endnu bedre eksempel. 

Ja men det er jo ikke størstedelen der er tale om, så hvorfor generalisere og sænke for alle?

Blok på bistand var et glimrende eksempel på hvor svært det kan være at bryde ud af social arv.

Det andet program har jeg ikke set.

Desuden skal man jo også huske at disse programmer blive redigeret til at vise lige præcis det billede dr eller tv2 synes der skal gives.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.