kontanthjælp hvad i syntes den skulle lyde på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2015

Sprit25

mor:) skriver:

Men så tjener din kærete jo mere end kh

Ikke møj mere  Kokke er underbetalt i den grad...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2015

migxher

Ja og hvad så? 

Det er jo stadig kortvarigt - for nogen kh modtager kan det vare lang tid før de er klar til job

Aaah jeg ved nu ikke om jeg vil kalde 6 år kortvarig. Alt efter hvor lang den uddannelse man tager er selvfølgelig

Anmeld

4. marts 2015

l.kjoeller

migxher skriver:

Altså egentlig er vi jo utrolig pisse heldige her over at staten hjælper og forsørger os så meget som den gør hvis man af en eller anden grund ikke har arbejde. Jeg tror lidt at det kan gøre folk en smule "doven". Hvor i andre lande, usa osv er der sgu ikke noget at hente hvis man ikke har betalt til a kasse eller forsikring. Det kan måske motiverer folk til at yde lidt ekstra og kæmpe lidt ekstra for at finde et job. Eller at man i familien så tager sig mere af hinanden. Som i Tyskland hvor man er meget mere afhængig af familien Til hjælp end her. Og jeg er også klart for den gensidig forsøgerpligt, hvis reglerne vel og mærke var helt ens for både gifte og samlevende. Er den ikke også blevet fjernet igen? 

Bevares jeg er skam glad for at der er hjælp at hente hos staten, men nogle gange bliver man måske lidt fanget i det såkaldte sikkerhedsnet.

vi burde måske bare prise os lykkelig over at vi lever som vi gør istedet for at hyle hver gang der skæres en smule i ydelserne.

og ja, statskassen er i den grad ikke uendelig, den har skam også sin grænse. 

Men det må sgu heller ikke være nemt at få det hele til at gå op i en højere enhed. 

Har haft arbejde et sted hvor man sendte kh modtagere ud at arbejde. Og vil lige sige at det er et fåtal der hviler på laurbærrene.  Det er helt misforstået . De arbejder for deres kh for en timeløn svarende til 25 kr ca. Og det er jo desværre faktum der ikke er nok jobs. Jeg føler godt nok for dem der ender som kh  modtagere som oven i at skulle være fuldt jobsøgende skal arbejde og trækkes med at være stemplet som dovne 

Anmeld

4. marts 2015

l.kjoeller

migxher skriver:

Aaah jeg ved nu ikke om jeg vil kalde 6 år kortvarig. Alt efter hvor lang den uddannelse man tager er selvfølgelig

Studie er selvvalgt. At gå ledig er i langt de fleste tilfælde ikke. 

Anmeld

4. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
migxher skriver:

Personligt synes jeg ikke det er så lang tid. 

Men som en anden bruger skrivet så sidder de fleste kh modtager ikke bare derhjemme. Og jeg gad sku ikke blive sendt ud i alt muligt - så hellere mindre for en tid for derefter at lave det jeg rent faktisk vil. 

Anmeld

4. marts 2015

migxher

l.kjoeller skriver:

Studie er selvvalgt. At gå ledig er i langt de fleste tilfælde ikke. 

Ahh er det så også helt selvvalgt i sagens Danmark  der er faktisk et ret så.stort press på unge for at de skal tage en uddannelse og gerne så.hurtigt som muligt. 

Anmeld

4. marts 2015

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
migxher skriver:

Hvis studerende bare kan tage lån, så ja så kan dem på kh også bare et lån er selvfølgelig absolut sidste udvej og kun hvis det virkelig er nødvendigt.

vi har regnet på det her hjemme og ville faktisk have flere penge alt i alt på kontanthjælp end nu hvor vi.begge er på su. 

Det er måske vigtigt at nævne at det er kun dem der er over 30 der skal have sat kh ned til SU sats. Dem der er under er den allerede sat derned. (Medmindre de er på barsel) 

Jeg får 5800 før skat. 

Min kæreste får 7400 før skat (arbejde)

Så hvis vi havde været på SU begge to ville vi få mere. 

Anmeld

4. marts 2015

l.kjoeller

migxher skriver:

Ahh er det så også helt selvvalgt i sagens Danmark  der er faktisk et ret så.stort press på unge for at de skal tage en uddannelse og gerne så.hurtigt som muligt. 

Du vælger selv om du vil. Det gør dine muligheder bedre.  Men du skriver dig selv op og vælger det selv. Ingen tvang til uddannelse endnu. At det måske forventes er en anden ting men det er indiskutabelt at det er selvvagt 

Anmeld

4. marts 2015

migxher

Personligt synes jeg ikke det er så lang tid. 

Men som en anden bruger skrivet så sidder de fleste kh modtager ikke bare derhjemme. Og jeg gad sku ikke blive sendt ud i alt muligt - så hellere mindre for en tid for derefter at lave det jeg rent faktisk vil. 

Men derfor er.der jo stadig forskel på at skulle leve lidt skrabet et kort periode på kh og så leve skrabet på su i flere år.

Og jeg kender så.alt for mange på kh der netop bare går der hjemme. Det er faktisk slet ikke så svært at få lov til da de langt fra er så strikse med aktivering som de børn være. I hvert fald ikke her hvor jeg bor.

Anmeld

4. marts 2015

Mom

Profilbillede for Mom
migxher skriver:

Men derfor er et lån altså stadig ikke bare sådan noget man "bare" tager fordi man er på su og har mulighed for at tage lån. Det er det i hvert fald ikke for mig. For mig er lån slet ikke en mulighed, da jeg ikke vil rende og låne penge Før jeg engabh skal have hus mm. Og står jeg og mangler penge ja så beder jeg om hjælp af min familie.

Det bliver stillet op som at folk på su bare har sø mange flere penge fordi vi kan jo bare låne en masse penge. Men et lån er altså ikke bare sådan noget man render og tager. Det skal betales tilbage og har skam også renter. Det er da utrolig så let folk tager på det at låne penge som ung.

og derfor skriver jeg at kan vi bare låne penge ja så kan dem på kh også. I akutte tilfælde selvfølgelig.

Jeg er enig med dig i at man ikke bare skal rende rundt og låne penge.

Jeg gjorde blot opmærksom på forskellen mellem SU lån og alm banklån.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.