migxher skriver:
Men derfor er.der jo stadig forskel på at skulle leve lidt skrabet et kort periode på kh og så leve skrabet på su i flere år.
Og jeg kender så.alt for mange på kh der netop bare går der hjemme. Det er faktisk slet ikke så svært at få lov til da de langt fra er så strikse med aktivering som de børn være. I hvert fald ikke her hvor jeg bor.
Skrabet kh i en kort periode ?? og skrabet for SU i flere år???
Den har du da fået galt i halsen....
Problematikken ligger jo typisk i dem, der er på kh i en længerevarende periode... og for en stor del af dem gælder det at de lige skal udredes... altså de ikke arbejdsparate! Studie og deraf SU bestemmer du i princippet selv hvor lang tid du ønsker at være på, da du har frit uddannelses valg
At blive ramt af alvorlig sygdom/lidelser er ikke et valg man selv tager... kunne man selv vælge, valgte man det jo nok fra til fordel for at kunne arbejde og være selvforsørgende
Sådan er det i hvert fald for min mand...
Hans diagnose er piskesmæld.... alligevel har han nået at være på kh i 7½ efterhånden... har været igennem utallige arbejdsprøvninger og kommer aldrig nogensinde op på fuld tid!! han kan ca. klare 10timer i løbet af en uge... og så er han brugt ud over normalen, og intet værd når han er hjemme
han vil ikke kunne varetage et job på normale vilkår, der er nogle skånehensyn der skal til for at det kan lade sig gøre at have de 10timer.... hans største ønske er at blive udredt nok til at få en fleksbevilling!! vi har så lige "vundet" en lille kamp da han ved 2. indstilling til rehabiliteringsteamet fik tilkendt et 2 årigt ressourceforløb....
Så hvor du får "lidt skrabet kort periode på kh" fra det kunne jeg godt tænke mig at vide....
Når alt det så er sagt, så kunne det være at hele vores kære kh system/ sikkerhedsnet skulle laves om.
Ganske enkelt således at medmindre du har en lidelse så kan du ikke få kh. At være blevet ledig uden at have sikret sig via A-kasse, burde ikke være grundlag nok til at man kunne få kh. Det kunne måske få nogle til at tænke sig om en ekstra gang når de fravælger at sikre sig via en a-kasse. Det gælder også de mange studerende, for oftest kan de sikre sig ganske gratis...
Derved har vi et sikkerhedsnet for de absolut svageste i samfundet (de syge) og sorteret de arbejdsparate fra, som aktivt selv har fravalgt at sikre sig fordi det er ligeså nemt at lade være....
At skære i ydelsernes størrelse virker for mig som skruen uden ende og rammer helt skævt i min optik...
Qnuz
Anmeld