Min kæreste tjener ca. 15.000 kr. mere end mig før skat.
Udbetalt har han dog kun 5-6.000 kr. mere end mig - da min arbejdsgiver betaler størstedelen af min pension (offentligt ansat) - hvorimod en del af min kærestes løn går til pension (privat ansat), og så betaler han mere i skat osv.
Pt. bor vi i hans andelslejlighed. Han betaler for banklånet. Jeg betaler fællesudgifterne (væsentligt lavere beløb). Jeg har så købt bilen og betaler for benzin og bilforsikringer. Øvrige udgifter deles vi rimeligt jævnbyrdigt om.
Når lejligheden skal sælges, får han overskuddet. Han har total-renoveret den, mens vi har boet der - og alle disse omkostninger har han selv betalt. Møbler har vi betalt fælles (50/50).
Jeg har 550.000 kr. stående (fra salg af min lejlighed samt min egen opsparing). Han har pt. ikke nogen opsparing - men får nok omkring 200.000 kr. fri, når lejligheden bliver solgt.
Han har et studielån, som han selv betaler af på. Jeg har ingen lån.
Ingen af os ønsker fælles økonomi. Heller ikke fremadrettet.
Vi venter vores første barn nu - og begynder så småt at kigge efter hus. Når vi skal købe hus er planen, at vi hver især lægger det, vi kan til udbetaling.
Jeg lægger fx. 500.000 og han lægger måske mellem 150.000 og 250.000 kr. (afhængigt af salgsprisen på hans lejlighed).
Hvis vi skulle gå fra hinanden en gang - vil vi trække hver vores indskud fra salgsprisen, inden evt. overskud/underskud deles.
På den måde har jeg intet problem med at lægge en større udbetaling end ham - jeg vil bare ikke risikere at sætte pengene til, i tilfælde af at vi går fra hinanden. Vi er helt enige om at gøre det på den måde.
Fremtidige udgifter vil vi dele nogenlunde jævnbyrdigt ud fra vores løn... ved ikke, hvad det giver i % - men måske 40/60 eller 45/55.
Så vi har nogenlunde ens rådighedsbeløb. Vores rådighedsbeløb vil vi dog hver især administrere - så planen er en fælles konto til faste udgifter + husholdning + buffer til uforudsete udgifter.. og så et nogenlunde ens rådighedsbeløb til os hver privat. Men hvor vi hver især bestemmer, hvad vi vil bruge vores "egne penge" til.
Min kæreste arbejder rigtigt mange timer om ugen - har en høj stilling og går meget op i sit job.
Jeg har alm. fuldtidsjob - og en god løn dette taget i betragtning.
Hvis jeg arbejdede lige så mange timer om ugen, som min kæreste, ville vi ikke kunne have børn. Han har ikke mulighed for at tage barsel, og han kan ikke nøjes med at arbejde 37 timer om ugen. Så det vil primært være mig, der skal hente og bringe vores barn/børn.
Det er den løsning, der fungerer for os begge. Derfor vil han komme til at betale lidt mere til de fælles udgifter - da jeg ikke ville kunne tage samme type job, da hverdagen så ikke ville kunne fungere.
Så man kan sige, at på en måde betaler jeg også ekstra til kontoen ved at bruge en stor del af min tid på hjem og børn.
På den måde får vi det hele til at løbe rundt - og vi er foreløbig ret enige om det hele.
Jeg synes ikke, man kan dele alt 50/50 - og jeg ser heller ikke noget problem i, at en måske lægger al udbetalingen til et hus (eller en større del end den anden part) - bare man ved evt. skilsmisse trækker disse penge ud, inden man deler overskud/underskud.
På den måde investerer man sin opsparing i forholdet, så længe forholdet er der. Selvfølgelig skal man købe på baggrund af, at man har en plan om at blive sammen - men man skal også være realistiske. Der er desværre rigtigt mange, der går fra hinanden - og jeg ville personligt ikke risikere at miste mange hundrede tusinde på den baggrund. Men så længe vi er sammen har jeg ingen problemer med, at vi hver især betaler det vi nu kan bidrage med - både i forhold til udbetaling og i forhold til daglige udgifter.
Jeg håber, at I finder en løsning, der er mere holdbar for dig. Synes bestemt ikke, det er rimeligt, som I gør det nu.