Er det fair?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2015

Anonym trådstarter

Mulle0802 skriver:

Ej okay, troede det var som en tjeneste og for du slap hurtigere ud af det. 

Så hellere slippe for det og så låne af banken.

Kunne muligheden være at han lagde hele indskuddet men I fælles betaler husleje og så får lavet et dokument på at hvis I en dag skulle gå hver til sit så skulle han havde udbetalingen tilbage før i deler gæld/overskud?

Det synes jeg faktisk lyder som en virkelig god idé! Det vil jeg foreslå ham!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Inspireret af en anden tråd vil jeg høre jeres tanker omkring vores økonomi her i huset.

Min kæreste har ca 30.000 kr udbetalt, og her under min barsel har jeg ca 10.000 kr. Udbetalt. (Normalt ca 13.000 udbetalt)
Vi deler fælles udgifter 50/50.
Vi har et fælles barn på under 6 måneder.
Jeg vil gerne have fælles økonomi, og det vil min kæreste ikke. Han tror, at jeg vil bruge alle hans penge.

Min kæreste har solgt sin lejlighed, og har tjent ca. 300.000 kr. På salget.
Nu går vi og kigger på at købe lejlighed (bor pt. Til leje). Jeg har hele tiden tænkt, at vi skulle købe den, og smide en god sjat penge i udbetalingen.. Netop fordi min kæreste har tjent på salget.

Forleden siger min kæreste så, at jeg kan låne penge af ham til udbetalingen, og så må jeg betale ham tilbage hver måned fremover.
Ellers kan han købe lejligheden, og så kan jeg betale ham husleje hver måned.

Derudover har jeg også lånt 20.000 kr af ham til at betale noget gammel gæld ud, så jeg nu betaler ham 1500 kr. Om måneden.

Jeg føler mig lidt som et barn i det her forhold. Føler ihvertfald ikke at han satser helt på det her, og at vi er ligeværdige.
Er jeg helt gal på den, eller er det fair nok det han siger?

NEJ!!! Det er på ingen måde fair. Din kæreste er nærig/smålig og dybt urimelig. Jeg synes hans tankegang er SÅ ubehagelig og personligt kunne jeg ikke elske sådan en mand. Han tjener tre gange så meget som dig og dermed bør han naturligvis spytte langt mere i kassen end dig - han kunne starte med at betale de 3000kr., som du mister under barslen med JERES barn... Jeg tænker, at I må have en alvorlig snak om det at være en familie... 

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Men sådan er det jo når man har valgt et liv sammen med en som ikke har samme uddannelses niveau som en selv. Så skulle han måske have valgt en anden kæreste (:

Men i forhold til hans formue og huskøb.
Måske du skal prøve at få ham til at se det som en indvistering fra hans side, i jeres fælles liv og frem tid?

Alternativt kan i jo gå så langt som at lave en skriftlig aftale. At skulle det frygtelige ske at i går fra hinanden, så har i på skrift at han har smidt xxxxxxx kr i hus købet, og dem skal du så betale tilbage til ham den dag i går fra hinanden. Går i ikke fra hinanden, jamen så må han jo leve med at han har indvisteret flere penge i forholdet end du har.

Puha hvor må det være træls at det hele skal gå så meget op i dit og mit 

Det er super træls! Men jeg har jo valgt manden, så jeg må jo tage det her med.. Selv om det simpelthen dræner mig i øjeblikket! 

Synes virkelig det fylder meget i mit hovede.

men du har ret i, at en skriftlig aftale nok vil være en god idé. Så er han jo sikret. 

Anmeld

4. februar 2015

l.kjoeller

Anonym skriver:

Inspireret af en anden tråd vil jeg høre jeres tanker omkring vores økonomi her i huset.

Min kæreste har ca 30.000 kr udbetalt, og her under min barsel har jeg ca 10.000 kr. Udbetalt. (Normalt ca 13.000 udbetalt)
Vi deler fælles udgifter 50/50.
Vi har et fælles barn på under 6 måneder.
Jeg vil gerne have fælles økonomi, og det vil min kæreste ikke. Han tror, at jeg vil bruge alle hans penge.

Min kæreste har solgt sin lejlighed, og har tjent ca. 300.000 kr. På salget.
Nu går vi og kigger på at købe lejlighed (bor pt. Til leje). Jeg har hele tiden tænkt, at vi skulle købe den, og smide en god sjat penge i udbetalingen.. Netop fordi min kæreste har tjent på salget.

Forleden siger min kæreste så, at jeg kan låne penge af ham til udbetalingen, og så må jeg betale ham tilbage hver måned fremover.
Ellers kan han købe lejligheden, og så kan jeg betale ham husleje hver måned.

Derudover har jeg også lånt 20.000 kr af ham til at betale noget gammel gæld ud, så jeg nu betaler ham 1500 kr. Om måneden.

Jeg føler mig lidt som et barn i det her forhold. Føler ihvertfald ikke at han satser helt på det her, og at vi er ligeværdige.
Er jeg helt gal på den, eller er det fair nok det han siger?

Han er i sin gode ret. Men jeg ville ikke synes det var fair..min mand tjener mere end jeg. Da vi købte hus lavede vi det således at vi havde lige meget  til rådighed efter de faste udgifter.  Som jeg sagde. Jeg gider ikke bede om penge eller leve af ingenting.  Så måtte vi blive  i lejligheden.  Det forstod han heldigvis.  Hvis i er en familie  forstår jeg ikke hans modstand  af fællesøkonomi.  Han kan jo bare få lavet et dokument det siger  han bringer 300000 med ind i boet som han skal have når der sælges igen. Særeje. Tænk over om du ønsker at han skal have økonomisk frihed og du ikke skal. For alt er dyrere når man ejer og det vil da være surt han kan gøre hvad han vil og du ikke har penge til noget.  

Anmeld

4. februar 2015

migxher

Anonym skriver:

Det er super træls! Men jeg har jo valgt manden, så jeg må jo tage det her med.. Selv om det simpelthen dræner mig i øjeblikket! 

Synes virkelig det fylder meget i mit hovede.

men du har ret i, at en skriftlig aftale nok vil være en god idé. Så er han jo sikret. 

Prøv at snak med ham om det (: Så er i da lidt tættere på et rimelig kompromis. Måske at han så føler sig sikret kan få ham til at bløde lidt op.

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Hmm..

Herhjemme foregår det sådan her:

Min mand tjener væsentligt mere end mig (cirka samme forhold som jer). Vi deler faste udgifter nogenlunde 50/50 (jeg betaler institution og lån på kolonihave, han betaler husleje).

Han betaler dog meget mere end mig til madbudget (næsten kun hans udgift), restaurantbesøg, rejser, alt det sjove som vi foretager os sammen. Alt hvad der udelukkende er mit forbrug (tøj, bifture med veninder o.s.v.) betaler jeg helt selv.

Vi har ikke fælleskonto. Ingen af os har lyst til at den anden skal kunne følge minutiøst med i hvad man bruger sine penge på.

Han ejer vores andelslejlighed, som har en friværdi på cirka 1.2 mil (han har et lån på 800.000 i den). Jeg ejer vores kolonihave, hvor jeg lagde et indskud på 400.000.

Hvis vi gik fra hinanden, ville jeg ikke bede ham om halvdelen af friværdien af hans lejlighed. Det er HANS lejlighed. Ligesom han heller ikke ville bede mig om halvdelen af det indskud jeg har smidt i vores kolonihave.

Vi snakkede på et tidspunkt om at købe et hus. Her ville han så kunne smide 1,2 mil. i indskud, og jeg ville kunne smide 400.000. Hvis vi skulle gå fra hinanden, ville vi gøre det sådan at vi hver især fik de penge tilbage som vi havde skudt ind, og delte et eventuelt overskud(/underskud) 50/50 imellem os.

Intet af det her har vi papir på - det er aftaler baseret på tillid (fra hans side, må man sige, da jeg jo faktisk har krav på mere end jeg har skudt ind i forholdet).

Jeg ville aldrig gå med til at skulle låne penge af ham hvis vi købte noget sammen. Jeg har det meget bedre med vores model, at han så ville få en tilsvarende større bid af kagen i tilfælde af et salg hvis vi skulle gå fra hinanden. Måske du kan foreslå ham sådan en løsning?

M.h.t. låneudgifter på huset, der må du jo bare sige hvad dit månedlige udgiftsloft er, og at du ikke kan betale mere end det. Og så må han gøre op med sig selv om han vil betale mere, eller købe et billigere hus så jeres udgifter ender på 50/50, eller droppe at købe hus.

Det er en rigtig fin model I har valgt, hvis man vil undgå fælles økonomi. 

Jeg tror det er sådan en metode jeg vil foreslå ham.. Men det skal jo så være skriftligt, så han er sikker på jeg ikke alligevel kan snuppe udbetalingen, hvis vi skulle gå fra hinanden.

Anmeld

4. februar 2015

migxher

Anonym skriver:

Det er en rigtig fin model I har valgt, hvis man vil undgå fælles økonomi. 

Jeg tror det er sådan en metode jeg vil foreslå ham.. Men det skal jo så være skriftligt, så han er sikker på jeg ikke alligevel kan snuppe udbetalingen, hvis vi skulle gå fra hinanden.

Wow, han stoler godt nok ikke på dig hva? Snupper udbetalingen, helt ærlig.....

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Wow, han stoler godt nok ikke på dig hva? Snupper udbetalingen, helt ærlig.....

Jeg ved det godt. Vi er meget forskellige!

Anmeld

4. februar 2015

Meandu

Anonym skriver:

Jeg synes ikke jeg lever på en sten. 

Ser jo stadig mine veninder og drikker en kop kaffe på en café, køber lidt tøj og sådan - Ellers kunne jeg lige så godt lægge mig til at dø. 

Jeg ville blive idiot hvis jeg skulle vende hver 25øre.

Men en det er jo heller ikke hans skyld, at jeg ikke var højt lønnet inden jeg gik på barsel. 

Det er jo min egen skyld, at jeg ikke har mere udbetalt. Det skal han vel ikke straffes for.

men du har ret i, at det er rigtig ubehageligt at han føler, at jeg tager hans penge. Faktisk er jeg rigtig ked af, at det i hans øjne er "hans" penge, og ikke vores. Vi har jo et barn sammen, så jeg formoder da, at han mener vi har en fremtid sammen.

Et eller andet sted handler det også om tillid. Stoler han ikke på dig? Ser han dog som en gold digger? Eller hvad det nu hedder jeg ville have svært ved at være i sådan et forhold. Hvad så med de ting barnet skal bruge? Deler i også dem 50\50. 

Anmeld

4. februar 2015

flowerpot3

Jeg ved det godt. Vi er meget forskellige!

Ej, hvor er han urimelig, altså  Det må virkelig være drænende at være i et forhold med en, der har den holdning. Føler virkelig med dig. Min mand var også imod fællesøkonomi da vi begge to var studerende. Han har haft en ret umodent/uansvarligt forhold til økonomien og hovedgrunden til at han ikke ønskede fælles økonomi var at han ikke vil have at jeg skal diktere/kontrollere/kommentere hvad han bruger pengene på. Efter han fik sit første job "gav" han sig og vi fik fælles økonomi. Nu tjener han knap 3 gange så meget som mig og vi har aldrig diskussioner om hvad er dit/mit. Kender din kæreste til muligheden for særeje?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.