Nu har jeg ikke læst alle kommentar her i tråden.. Så det kan være jeg gentager ?! 
Men.. Jeg synes din kæreste er lidt smålig og nærig.
Når man vælger at flytte sammen og stifte familie, så har man et fælles ansvar.
Herhjemme har vi fuld fællesøkonomi, - det er mig som har valgt det, fordi det er lettest og giver bedst overblik, og her i huset tjener jeg mest og havde størst opsparing til udbetaling af hus 250.000kr mere , jeg får 16-17.000 kr mere udbetalt end min kæreste hver mdr.
Men som sagt når man går 100% ind i forholdet, så må man være fælles om tingene og støtte hinanden.
Her går al løn ind på en konto, og fra den betales regninger og her overføres til mad og lommepenge til hver os(samme beløb)
Jeg kan godt se hans pointe, at han vil passe på sin formue, for hvis man skulle skilles, så deles alt ligeligt og det er måske ikke fair ..- men .. Det problem kan hurtigt løses. I kan eje ny bolig skævt fx 75/25 eller hvad i finder ud af og samtidig kan i lave samejerkontrakt hvor i skriver hvordan alt skal deles hvis i går fra hinanden. På den måde sikre han sin andel han bidrager med.
At du skal låne penge af ham til udb, det sku lidt ged og en meget mærkelig ide han har fået 
Men som situatioen ser ud nu, synes jeg heller ikke det er helt fair at i betaler 50/50 du arbejder formentlig lige så meget som ham? På barsel forsørger du fælles barn, og det er jo også i barnet skyld hvis du går på deltid herefter. i har et fælles barn at forsørge . Du plejer barn og han hjælper økonomisk. Bum 
Hvis du tager snakken med ham igen, kan du hører muligheden for ulig eje og samejerkontrakt kunne være en løsning ved huskøb 
Men i skal nok først købe, når i er nået derhen, hvor i står mere lige forholdet. At du føler det i hvert fald!
Dårlig ide at købe hus eller lejlighed, når der er lidt gnask i forholdet omkring økonomi 
Kan godt forstå du føler dig lidt som en barn, og det skal du ikke! Håber i finder ud af noget