Er det fair?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.267 visninger
112 svar
77 synes godt om
4. februar 2015

Anonym trådstarter

Inspireret af en anden tråd vil jeg høre jeres tanker omkring vores økonomi her i huset.

Min kæreste har ca 30.000 kr udbetalt, og her under min barsel har jeg ca 10.000 kr. Udbetalt. (Normalt ca 13.000 udbetalt)
Vi deler fælles udgifter 50/50.
Vi har et fælles barn på under 6 måneder.
Jeg vil gerne have fælles økonomi, og det vil min kæreste ikke. Han tror, at jeg vil bruge alle hans penge.

Min kæreste har solgt sin lejlighed, og har tjent ca. 300.000 kr. På salget.
Nu går vi og kigger på at købe lejlighed (bor pt. Til leje). Jeg har hele tiden tænkt, at vi skulle købe den, og smide en god sjat penge i udbetalingen.. Netop fordi min kæreste har tjent på salget.

Forleden siger min kæreste så, at jeg kan låne penge af ham til udbetalingen, og så må jeg betale ham tilbage hver måned fremover.
Ellers kan han købe lejligheden, og så kan jeg betale ham husleje hver måned.

Derudover har jeg også lånt 20.000 kr af ham til at betale noget gammel gæld ud, så jeg nu betaler ham 1500 kr. Om måneden.

Jeg føler mig lidt som et barn i det her forhold. Føler ihvertfald ikke at han satser helt på det her, og at vi er ligeværdige.
Er jeg helt gal på den, eller er det fair nok det han siger?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2015

Sissel

Anonym skriver:

Inspireret af en anden tråd vil jeg høre jeres tanker omkring vores økonomi her i huset.

Min kæreste har ca 30.000 kr udbetalt, og her under min barsel har jeg ca 10.000 kr. Udbetalt. (Normalt ca 13.000 udbetalt)
Vi deler fælles udgifter 50/50.
Vi har et fælles barn på under 6 måneder.
Jeg vil gerne have fælles økonomi, og det vil min kæreste ikke. Han tror, at jeg vil bruge alle hans penge.

Min kæreste har solgt sin lejlighed, og har tjent ca. 300.000 kr. På salget.
Nu går vi og kigger på at købe lejlighed (bor pt. Til leje). Jeg har hele tiden tænkt, at vi skulle købe den, og smide en god sjat penge i udbetalingen.. Netop fordi min kæreste har tjent på salget.

Forleden siger min kæreste så, at jeg kan låne penge af ham til udbetalingen, og så må jeg betale ham tilbage hver måned fremover.
Ellers kan han købe lejligheden, og så kan jeg betale ham husleje hver måned.

Derudover har jeg også lånt 20.000 kr af ham til at betale noget gammel gæld ud, så jeg nu betaler ham 1500 kr. Om måneden.

Jeg føler mig lidt som et barn i det her forhold. Føler ihvertfald ikke at han satser helt på det her, og at vi er ligeværdige.
Er jeg helt gal på den, eller er det fair nok det han siger?

Jeg synes bestemt ikke at du er gal på den.. Synes det er helt hen i hampen, at I deler alt 50/50, når han har 3 gange så meget som dig.. Så burde det hedde 25/75, og så ville han jo fortsat have er større rådighedsbeløb end dig. 

Mht formue og køb af lejlighed. Så ved jeg sgu ikke lige hvordan I kan få det løst så I begge føler det er rimeligt. Hvis han ligger sin formue i den, og I så går fra hinanden, og skal dele alt halv halv, er det måske heller ikke helt rimeligt for ham? 

Økonomi er nogen ømtåligt noget.. Man kan så nemt blive uvenner over det. Jeg synes nærighed er noget grimt noget.

Anmeld

4. februar 2015

MHB

Det er jo et farligt emne det der med økonomi, og kan potentielt skabe nogle store konflikter hvis ikke man har det samme syn på tingene.

Når det er sagt så synes jeg din kæreste lyder lidt smålig! Min kæreste og jeg har ikke fælles økonomi, men har en fælleskonto hvor vi hver især indbetaler penge på til fællesudgifter. Min kæreste indbetaler omkring 13.000 om måneden, jeg indbetaler 4.000! Dette er fordi min kæreste lige så vel som din tjener markant mere end mig og detfor betaler han den største del af "festen"! Når jeg er færdig med at studere vil jeg naturligvis indsætte flere penge og overskudet ryger på en opsparing eller betaling af huslån. Hvis mkn kæreste kom og sagde at jeg skulle betale ham tilbage for hans "ekstra udgifter" ville jeg rent ud sagt blive sur og skuffet! Den der har den største indtjening må også betale en lidt større bid af kagen!

Men hvordan det skal være hos jer er noget i må tage en snak om og lave en forventningsaftale. Selvfølgelig skal du ikke bruge vildt af penge han reelt har tjent, men jeg synes heller ikke det er fair som i har det nu! Slet ikke når din indtægt er nedjusteret som følge af at du er på barsel med jeres fælles barn!  

Anmeld

4. februar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Den lehlighed vi bor i nu er en min kæreste har købt før vi fandt sammen - vi vil om et års tid købe hus og her vil overskuddet af salget gå til dette. 

Vi har fælles økonomi - fik vi faktisk før vi fik børn.

idag tjener min kæreste ca 20.000 kr udbetalt og jeg er på su. 

Så jeg synes din kæreste er smålig. 

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

Sissel skriver:

Jeg synes bestemt ikke at du er gal på den.. Synes det er helt hen i hampen, at I deler alt 50/50, når han har 3 gange så meget som dig.. Så burde det hedde 25/75, og så ville han jo fortsat have er større rådighedsbeløb end dig. 

Mht formue og køb af lejlighed. Så ved jeg sgu ikke lige hvordan I kan få det løst så I begge føler det er rimeligt. Hvis han ligger sin formue i den, og I så går fra hinanden, og skal dele alt halv halv, er det måske heller ikke helt rimeligt for ham? 

Økonomi er nogen ømtåligt noget.. Man kan så nemt blive uvenner over det. Jeg synes nærighed er noget grimt noget.

Det ville han ikke være med til, da vi flyttede sammen.

Vi har heller ikke en fælles budget konto f.eks.

Jeg har alle regninger tilmeldt betalingsservice, og så overfører han et fast beløb til mig om måneden.

synes virkelig det er en rodet konstellation, det her. Det stresser mig helt vildt.

jeg kan godt forstå, at han er lidt nervøs for at servere halvdelen af sin formue til mig, ved at bruge den på en udbetaling på noget som vi begge skal eje. Men jeg synes altså også det er mærkeligt, at jeg hele tiden skal gå og låne penge af ham for at vi kan få opfyldt nogle drømme sammen.

Anmeld

4. februar 2015

Mulle0802

Det er noget af en indkomst forskel i har. Han må da spare gevaldigt op hver måned, hvis du har råd til at betale din del for 10.000 og så stadig havde noget til dig selv.

Jeg kan godt følge dig men også ham. Kunne løsningen mon være at han betalt lidt mere til fællesudgifter - så du har lidt mere til dig selv.

Synes ikke at du kan gå ud fra at han skal lægge hele udbetalingen fordi han har tjent på salget (det gør han åbenbart heller ikke pga. I altid har haft det 50/50.

Jeg ville nok låne pengene i banken til indskud og så deles om udgifterne.

Da kæresten og jeg købte hus, havde jeg pengene til min del af indskuddet men vi valgte begge at tage et lån så alt var fælles (min opsparing står så på en plus konto til vores banklån, som jeg altid kan trække ud, men det gør så at vi sparer renter på det beløb på vores banklån.

Tror det er vigtigt I får taget en god snak og ikke mindst at du ikke tager "hans penge som en selvfølge" så ville jeg gå helt i baglås, men synes jeg indtjening er så forskellig at han bør betale mere end dig. 

Anmeld

4. februar 2015

migxher

Sissel skriver:

Enig. Måske i skal have ændret lidt på fordelingen. Især når du er på barsel og passer jeres FÆLLES barn. Det burde han da give lidt til. 

Hvad i lige gør med det der hus køb, det ved jeg sgu ikke må jeg indrømme. Selvfølgelig vil det være surt hvis han smider hans formue i puljen og i så går fra hinanden, men i min verden er det nok bare en chance man må tage. Jeg ville i hvert fald godt tage chancen, fordi jeg selvfølgelig går ud fra at det forhold vi har, det er resten af vores dage. Jeg bryder mig ikke om at tænke i "hvad hvis vi nu går fra hinanden, så har jeg givet mere end den anden". Det er nok en chance man må tage. 

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

MHB skriver:

Det er jo et farligt emne det der med økonomi, og kan potentielt skabe nogle store konflikter hvis ikke man har det samme syn på tingene.

Når det er sagt så synes jeg din kæreste lyder lidt smålig! Min kæreste og jeg har ikke fælles økonomi, men har en fælleskonto hvor vi hver især indbetaler penge på til fællesudgifter. Min kæreste indbetaler omkring 13.000 om måneden, jeg indbetaler 4.000! Dette er fordi min kæreste lige så vel som din tjener markant mere end mig og detfor betaler han den største del af "festen"! Når jeg er færdig med at studere vil jeg naturligvis indsætte flere penge og overskudet ryger på en opsparing eller betaling af huslån. Hvis mkn kæreste kom og sagde at jeg skulle betale ham tilbage for hans "ekstra udgifter" ville jeg rent ud sagt blive sur og skuffet! Den der har den største indtjening må også betale en lidt større bid af kagen!

Men hvordan det skal være hos jer er noget i må tage en snak om og lave en forventningsaftale. Selvfølgelig skal du ikke bruge vildt af penge han reelt har tjent, men jeg synes heller ikke det er fair som i har det nu! Slet ikke når din indtægt er nedjusteret som følge af at du er på barsel med jeres fælles barn!  

Det lyder jo også som en ganske rimelig løsning.. Uden tvivl! 

Jeg kan desværre bare ikke få ham til at se lyset. Han er utrolig nærrig, og det har han været lige fra vi mødte hinanden. 

Det har været en kæmpe kamel for mig at sluge, men han har så mange andre gode sider, så jeg tænkte det går nok, men jeg er ved at få lidt fnidder af det efterhånden.

Jeg er virkelig træt af dit/mit mentaliteten.

Anmeld

4. februar 2015

migxher

Du kan desvære ikke ændre på hans holdning til økonomi (: I må få sat jer ned og snakket det igennem så i kan finde en kompromis der passer jer begge. 

Anmeld

4. februar 2015

MHB

Anonym skriver:

Det lyder jo også som en ganske rimelig løsning.. Uden tvivl! 

Jeg kan desværre bare ikke få ham til at se lyset. Han er utrolig nærrig, og det har han været lige fra vi mødte hinanden. 

Det har været en kæmpe kamel for mig at sluge, men han har så mange andre gode sider, så jeg tænkte det går nok, men jeg er ved at få lidt fnidder af det efterhånden.

Jeg er virkelig træt af dit/mit mentaliteten.

Jeg forstår godt at du er træt af dit/mit mentaliteten! Kan i ikke oprette en fælleskonto hvorfra alle udgifterne i har fælles bliver taget fra? Det lyder da mega rodet at du skal sidde med alle udgifterne og han så overfører til dig? vores fælleskonto står vi begge som ejere af og vi kan derfor begge gå på netbank og se hvad der bliver brugt og sådan. Derudover har vi en fælles madkonto hvor nogle af pengene fra fælleskontoen bliver overført til og så har vi hver et dankort til indkøb. Hvordan gør i med indkøb af mad nu? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.