Kun til opskrifter!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Supernemme og lækre lagkagebunde, opskriften svarer til 4 stk runde lagkagebunde i en str. der passer på et lagkagefad.

Lagkagebunde           4 stk.

6 æg (M/L)

200 g sukker

140 g mel

4 tsk. vanilliesukker

(chokoladebunde: 100 g mel og 40 g cacao)

Fremgangsmåde:

Pisk æg og sukker i ca. 5-8 minutter indtil massen er fast og piskerisene sætter spor. Det føles som en evighed, men hav tålmodighed.

Bland mel og vanilliesukker og sigt det ned i massen, vend det sammen med en metalske og undgå at slå luften ud af æggene.

Tegn cirkler på bagsiden af et stykke bagepapir i den ønskede størrelse – og smør blandingen ud i et jævnt lag på ca. ½ -1 cm tykkelse. Igen UDEN at presse luften ud.

Sæt bundende i ovnen ved 175 grader til de er lysebrune, ca. 10 minutter.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Cream Cheese Frosting:

60 g blødt smør

125 g flormelis

1 tsk vanillesukker

100 g flødeost naturel

Det hele røres sammen til en luftig og blød masse, tilsæt evt lidt citron, lime eller appelsinsaft.

Skal det bruges på f.ek.s muffins, kan der med fordel tilsættes 50 gr. chokolade.

(Det er noget tid siden jeg har lavet det sidst, men mener det svarer til ca. 1 rund kage af alm. størrelse)

Anmeld Citér

17. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Kagepynt du selv kan lave

Kongeglasur:

Kongeglasur er en glasur, der er lidt tykkere end en glasur lavet af vand og flormelis. Den tørrer mere blankt op, og den er nemmere at få til at lægge sig pænt på kager. Kongeglasur kan også bruges til at dekorere med. Den skal være rimelig tyk og sej, hvis du skal lave mønstre eller blondeborter. Hvis du skal dække en hel kage med kongeglasuren, skal den være knap så tyk. Husk, at når en glasur skal lægges oven på en anden glasur, skal det nederste lag være helt tørt. Bemærk: Det gælder om at finde frem til den rette konsistens. Prøv dig eventuelt frem ved først at smøre lidt glasur på en skive brød.

• cirka 250 g flormelis
  • cirka 1/2 pasteuriseret æggehvide
  • 1 tsk eddike eller citronsaft
  • eventuelt 1 tsk glukose (giver glasuren større smidighed)
  • frugtfarve efter smag og behag

Kom flormelis i en skål. Kom æggehvide og eddike/citronsaft i og rør med en gaffel. Tilsæt glukosen. Rør godt. Når du laver sukkerpynt skal sukkermassen være så sej, at den tynger lidt nedad, men ikke slipper gaflen, når du løfter den. Tilsæt eventuelt mere flormelis eller æggehvide, indtil den rette konsistens opnås.

Sukkerblomster:

Tag først lidt sukkermasse fra og farv det gult med et par dråber frugtfarve. Kom den hvide masse i dekorationssprøjten og tryk små blomster ud på bagepapir. Sprøjt nu en lille gul top oven på de hvide blomster. Lad sukkerpynten tørre i 12 timer.

Glasurmønstre på chokolade:

Kager kan også overtrækkes med chokolade og derefter dekoreres med glasur. Sørg endelig for, at chokoladen er helt tør, inden du går i gang med at dekorere.

Mønstre, blonder og navne:

Skal du tegne et mønster, en blonde eller et navn på en kage, er det bedst først at øve sig på en skitse. Tegn mønstret, blondekanten eller navnet af på papir og tegn så oven på med tylle og glasur for at få fornemmelsen af, hvor trykket skal ligge, og om glasuren har en god konsistens.

Marmorering i flere kulører:

Brug to glasurer i hver sin farve (se opskrift på kongeglasur). Bundglasuren skal være nem at trække over kagen og derfor ikke for stiv eller tyk. Mens bundglasuren endnu er blød, kommes den anden farve glasur i en dekorationssprøjte med rund tylle. Denne glasur skal være tyk. Sprøjt en spiral på bundglasuren. Brug en tynd pind (f.eks. et træspyd) og træk pinden gennem de to glasurer fra kanten ind mod midten i små ryk, mens kagen drejes rundt.

Flormelis:

Flormelis kan også bruges som underlag for anden pynt. Sigt flormelis over kager og dekorer med mynte, citronmelisse, friske bær eller hvad, der falder dig ind. TIP: Flormelis tager lynhurtigt farve af sine omgivelser. Frisk frugt og andet fugtigt pynt skal derfor lægges på i absolut sidste øjeblik.

Stencil-mønstre på kagen:

Stencilen bruges normalt til at male borter med og fås blandt andet i Panduro Hobby. Stencilen kan bruges på kager, der er overtrukket med glasur eller chokolade. Den kan også bruges, hvis en chokoladekage trænger til at blive piftet lidt op. Overfladen skal bare være tør og kold, ellers smelter florsukkeret. Dæk siderne med stanniol og læg stencilen i midten. Drys flormelis hen over kagen med en sigte, så der dannes et mønster. Fjern stencil og stanniol forsigtigt. Tip: Du kan blande en smule kakao i dit florsukker, hvis du vil stencilere med nougatbrunt sukker.

Chokoladepynt

Chokoladeglasur:

• 1 spsk god chokolade med højt kakaoindhold
  • 1 spsk kakao
  • 2-3 spsk kogende vand
  • cirka 150 g flormelis

Chokolade, kakao og vand varmes over svag varme til en jævn masse. Rør flormelis i, til konsistensen er passende. Fordel glasuren over kagen med en flad kniv og lad den tørre.

Chokoladenet:

Hvis du skal lave et net af chokolade, skal du forme et kræmmerhus af bagepapir. På køkkenbordet lægges også et stykke bagepapir. Kom chokoladen i kræmmerhuset og klip et meget lille hul. Før stregerne først vandret og så lodret, til nettet har den størrelse, du ønsker. Hvis chokoladenettet skal være rundt, skal du først lave en ring af chokolade og derefter ”tegne” stregerne inden for ringen. Lad chokoladen stivne og bræk eventuelt nettet i mindre stykker. Tip: Drys sparsomt med kandiserede violer eller anden pynt, mens chokoladen er blød.

Hård chokoladeovertræk:

200 g chokolade smeltes i vandbad. Når chokoladen er glat at se på – den skal være lidt mere end lunken – overtrækkes kagen. Pas på med at overtrække kagen med for tykt et lag chokolade. Det kan være svært at skære igennem, uden at det krakelerer, og uden at du kommer til at mase selve kagestykket. Især bløde kager, som for eksempel lagkager skal kun overtrækkes med et tyndt lag, mens kager, der er lave og mere bastante, godt kan klare et tykkere lag chokolade.

Blød overtrækschokolade:

• 200 g god chokolade
  • 80 g usaltet smør
  • 1 pasteuriseret æggeblomme

Chokoladen smeltes over vandbad, rør smørret i, til chokoladen bliver glat. Tilsæt æggeblommen og rør. Overtræk kagen. Denne overtrækschokolade har en cremet konsistens og stivner altså ikke. Derfor er den let at skære i og god til for eksempel lagkager.

Marcipanrose med morgenfrost

Rå marcipanmasse:

• flormelis
  • frugtfarve
  • eventuelt æggehvide og sukker

Ælt marcipanmasse med flormelis og frugtfarve, så massen ikke klistrer i hænderne. Kom flormelis på køkkenbordet og rul marcipanen ud med en kagerulle. Stik marcipanskiver ud med et lille snapseglas. Rul den første skive fast sammen. Tryk de øvrige skiver lidt flade i den ene ende. Sæt kronbladene rundt på knoppen med den tykke del nederst. Fortsæt til der er dannet en rose. Tip: Hvis der skal være ”frost” på rosen, pensles kronbladene forsigtigt med æggehvide og dyppes i sukker.

Marcipanpynt kan laves tre-fire dage i forvejen og skal opbevares i en lufttæt kagedåse eller lignende. Ellers risikerer du, at pynten tørrer ud og revner

Anmeld Citér

30. januar 2010

quity

10 blade husblas
8 passionsfrugter
1 ½ dl friskpresset appelsinsaft
2 spsk friskpresset citronsaft
1 liter piskefløde
7 spsk florsukker
korn fra en stang vanilie

Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min.
Del passionsfrugterne i halve og skrab saft og kerner ud, tilsæt frugtsaften og blend det til det er jævnt, si de sorte kerner fra.

Pisk fløden til et let skum sammen med florsukker og vaniliekorn. Tag husblassen op af vandet med det vand der hænger ved, smelt det i vandbad og afkøl det.
Kom husblas i frugt saften når den er afkølet og vend den letpiskede fløde i blandingen.
Stil på køl 5-6 timer og moussen er klar til at lægge i en kage.

Anmeld Citér

31. januar 2010

HHA

15 Solbærmuffins

200 g smør

200 g mel

200 g sukker

2 æg

1 tsk vaniljesukker og 1 tsk bagepulver

½ dl mini-mælk

1 bakke  solbær – ca. 250 g

Tænd ovnen på 200 grader. Skær smørret i mindre stykker. Blend mel, smør, sukker, æg, bagepulver, vaniljesukker og mælk i foodprocessoren. Tilsæt evt. lidt ekstra mælk, hvis dejen er for fast.

Tag knivbladet op og rør forsigtigt tre fjerdedel af bærrene i dejen med en ske – resten bruger du til pynt.

Fordel dejen i muffinforme med en spiseske og tryk de resterende bær lidt ned i toppen. Bag midt i ovnen i ca. 20 minutter, til kagerne er gyldenbrune. 

Anmeld Citér

15. februar 2010

Anasmor

Smørcrem med palmin...

Denne opskrift er direkte oversat fra en amerikansk, og så er shortening erstattet med palmin, det er en meget stor portion og der kan man med fordel fryse f.eks. halvdelen eller mere, hvis man kun har en håndmikser sååå er det en god ide at halvere opskriften da jeg ikke tror at en håndmikseren slår til....

225 g bloksmør

225 g palmin-stuetemp

900 g flormelis (jeg brugte max 700g)

3 tsk vanille essens

5-6 spsk koldt mælk  (jeg brugte drikkeklar hyldeblomst drik, 8-9 spsk)

Bland smør og palmin grundigt gerne i en 10 min. Kom vanillen i og så flormelis lidt ad gangen, det skal blandes godt med smøret, gerne i 10 min, kom så væsken i lidt ad gangen, ønskes en tyndere konsistens kommes der lidt mere i end de 6 spsk.

-Denne opskrift er super stor, halver den og du har mere end rigelig til en kage...

Anmeld Citér

28. april 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

MUFFINS

Banan & Kokos med choko chips - ca 10-12 stk. alt efter størrelse. Selv lavede jeg dobbeltportion og fik ca. 22 store muffins i americanske forme ud af det.

3 modne bananer

250 gr sukker (evt. halv alm. sukker og halv farin)

2 æg

250 gr mel

70 gr smeltet smør

et nip salt

2 1/2 tsk. bagepulver

korn af 1/2 vaniliestang, eller vaniliesukker - ca 1 spiseske

90 gr kokosmel

100 gr mørk chokolade

(brugte selv den billigeste chokolade fra netto på ca. 50% choko, selv om jeg normalt køber det lidt dyrere, og det smagte altså rigtig godt)

Fremgangsmåde:

Bland alle de tøre ingredienser i en skål

Mos bananerne og hak chokoladen til ønsket størrelse.

Kom mosen og chokoladen ned til de tørre ingredienser

Rør æg og smør sammen, og rør det sammen med dejen

Kom dem i muffinsforme og bag dem i ca. 20 min v. 180 gr.

Selv pyntede jeg dem med den fineste glasur og krymmel. De blev vildt fine.

Anmeld Citér

21. maj 2010

LISBETH:-)

En masse forskellige opskrifter og ideer

http://www.oetker.dk

Anmeld Citér

21. maj 2010

Nemesis

Lækker chokolade kage som kan bruges som bunde. 

Den er til bradepandestr i denne mængde, så kan du selv gange og dividere. Jeg laver den i store runde forme og deler i lag med sytråd, har også lavet den i bradepande og skåret til i de faconer, jeg skal bruge.

Ingredienser:

750 g mel    

600 g margerine 

975 g sukker 

9 æg 

7 dl mælk 

6 spsk kakao 

9 tsk vanille 

8-9 tsk bagepulver 

Brug en STOR skål! Jeg brugte Tupperwares bageskål.

Alt skal have stuetemperatur. Blødgør margerinen og rør den hvid med sukker. Æggene tilsættes et ad gangen. Mel, kakao, bagepulver og vanille blandes sammen og kommes i sammen med mælken. kom dejen i en form der er smurt og beklædt med bagepapir. Bages ved 190 grader i 25 - 35 min( stort spring) mærk efter med en strikkepind om den er bagt, må ikke hænge ved.

Anmeld Citér

22. maj 2010

Susan1978

Glutenfrie kagebunde

Til 3 stk.(runde forme):

• 4 æg
  • 1½ dl sukker
  • 3/4 dl kartoffelmel
  • 3/4 dl rismel
  • 2 tsk. bagepulver

Fremgangsmåde:

• De hele æg piskes til skum sammen med sukker
  • kartoffelmel, rismel og bagepulver sigtes i æggemassen og vendes forsigtigt i
  • dejen hældes i 3 smurte forme
  • bages ca. 8 min. ved 200 grader

Afkøles på bagerist

Kan fryses

Jeg lavede doppelt portion og tilsatte 3 spsk kakaopulver.

hældte dejen af 3 gange i en rund form str 28* 

og fik 3 dejlige kagebunde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.