fandt lige nogle forskellige slags mousser...
Blåbær syltetøj med cognac
start med at lave en syltetøj :
1 kilo blåbær
500 gram sukker
Cognac efter smag og temperment 
Kom bær og sukker i en gryde og kog det i ca 10 min. Kom derefter cognac i ( jeg kom 3-4 store skefulde i) kog ganske kort og kom i rene skoldede glas.
Det kan godt være at i skal bruge rød melatin hvis i skal bruge det til syltetøj. Det er ret flydende.
Lad det blive helt afkølet inden du går igang med at bruge den i en mousse.
Blåbær mousse med cognac :
400 gram syltetøj
6 husblas
1/2 piskefløde
Udblød husblasen efter anvisningen og smelt den i mikroen.
Kom den i syltetøjen, i en meget tynd stråle mens du røre rundt. Pisk fløden til skum og vend forsigtigt syltetøjen i flødeskummet.
Mokka Mousse
6 blade husblas
3 past. hele æg
1 dl sukker
125 gram mørk chokolade
1 dl drikke klar kaffe
5 dl piskefløde
Sæt husblasen i blød i koldt vand i ca 5-10 min.
Pisk æg og sukker rigtig godt, til det er hvidt og luftigt.
Hak chokolade groft og rør det i æggemassen.
Tag husblasen og vrid vandet fra, smelt den i mikro ovnen med det vand der hænger ved. Rør kaffen i den smeltede husblas og rør blandingen i ægge/chokolademassen.
Pisk fløden til flødeskum. Og vend massen i flødeskummet når massen er begyndt at tykne lidt.
Klar til brug i en kage. Der er til 1 godt lag i en rund kage på 25 cm i diameter 
Denne opskrift kan også bruges til dessert. Så skal der kun bruges 4 stk husblas.
En duft af jul
Fundet på http://www.anarka.dk/blog/
1/4 liter fløde
17 nelliker
1/8 tsk hel kardemomme
1/4 tsk stødt kanel
30 gram usmuttede groft hakkede mandler
Koges godt igennem og sies. Afkøles helt.
3 dl siet appelsinsaft
1 ½ dl sukker
Koges ind til halvdelen er tilbage
4 blade husblas. ( jeg brugte 5) Udblødes i vand og smeltes i den varme appelsinsirup. Afkøl til det er lunkent.
Fløden piskes stiv og to teskefulde røres i appelsinsiruppen, og appelsinsiruppen vendes derefter i fløden. Lad stivne delvist i køleskab.
2 dl fløde piskes hårdt og vendes i flødemassen. Stilles i køleskab til det er helt stift. og bliver kraftigere i smagen når den har stået på køl.
Lime mousse
4 dl piskefløde
2 dl Creme fraiche
2 dl yoghurt neutral
1 1/2 dl sukker
2 tsk revet øko lime skal
1 dl lime saft ca 4 frugter
6 husblas
Pisk fløde stiv.
pisk cremefraiche, yoghurt og sukker på lav hastighed, indtil sukkeret er opløst.Læg husblas i blød og kram vandet fra og smelt det i lime saften og skal, afkøl det.
Rør husblas i blandingen i en tynd stråle og rør hurtigt.( kom evt en skefuld af creme fraiche blandingen i husblasen og rør det derefter i creme fraiche blandingen.Vend til sidst flødeskummet i. Sæt på køl et par timer. Nok til et godt lag i en rund kage på 24 -26 cm
Frugt Mousse
1/2 l piske fløde
300-400 gr hindbær
150 gram sukker
6 blade husblads
bærene skoldes og blendes med sukkeret
husblads lægges i blød i koldt vand i 5 min,hvorefter den smeltes over vandbad eller i micro ovn og røres i en tynd stråle i bærpurren. Stilles på køl mens fløden piskes til skum.Vend derefter bærpurren i fløde skummet og stilles i køleskab i en times tid.
Er nu klar til at fylde i den flækkede kage.
Kan laves med brombær, skovbær og jordbær mm. Jordbær er dog lidt mere våde i det, så de skal lige drænes lidt
Bountycreme
2 bl. Husblas
3 Æggehvider
85 g Sukker
½ tsk Vaniliesukker
1 dl Piskefløde
60 g Kokosmel
Læg husblasen i blød i koldt vand. Pisk derefter æggehviderne stive og pisk derefter sukkeret i lidt efter lidt.
Pisk fløden stiv og luftig. Smelt husblasen over vandbad eller i microovn.
Bland æggehvideskummet, flødeskummet, vaniliesukkeret og kokosmelet sammen. Bland til sidst husblasen i. Stil i køleskab. Den er ca et par timer om at stivne.
Anmeld
Citér