Kun til opskrifter!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

84.482 visninger
135 svar
0 synes godt om
16. juli 2009

Tynen

Vi prøver igen..

UNDLAD AT SKRIVE KOMMENTARER, BEMÆRKNINGER OG SPØRGSMÅL I DENNE TRÅD!!!!

DENNE TRÅD ER KUN TIL OPSKRIFTER!!!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2009

Tynen

Tobleronecreme

200 g toblerone
1/4 piskeløde

Chokoladen smeltes og køles. Fløden piskes meget stiv. De to ting blandes og lægges i en kage. Bliver rigtig stiv efter et døgn eller to :-)

Tobleronen kan erstattes med al slags chokolade. F.eks. daim (evt. marabou) eller halv marabou og halv blød nougat.

Anmeld Citér

16. juli 2009

linemus

Skildpaddecreme

1/4 l piskefløde
4 skildpadder

Fløde og skildpadder smeltes sammen i en gryde. Sættes på køl til det er helt afkølet evt. til næste dag, og kan nu piskes til skum.

Man kan også anvende andre slags chokolade.

Anmeld Citér

16. juli 2009

Tynen

Verdens nemmeste chokoladekage (Kagekonens)

75 g smør eller margerine

300 g sukker

2 æg

300 g mel

50 g kakao

2 dl kærnemælk (eller appelsinjuice)

1 tsk natron

1 tsk bagepulver

Alle tørre ingredienser blandes i en foodprocessor. Herefter kommes de våde ingredienser i og det hele mixes til en jævn dej.

Dejen hældes i en smurt form (denne portion passer til en rund 20 cm form) Kagen bages i en forvarmet ovn ved 160 i ca. 45 min.

TIPS: Dejen kan evt. tilsættes hakket chokolade/nødder/hvid chokolade/revet gulerødder/ eller med 4 dl "væde" for at gøre den mere "saftig" 

Anmeld Citér

16. juli 2009

linemus

Hindbærmousse uden husblas
(fra www.kagekonen.com)

Følgende billeder er blevet uploadet til dette indlæg:

Anmeld Citér

16. juli 2009

linemus

Sugarpaste

En nem sugarpaste, som kan fremstilles ved håndkraft. Du kan også vælge at bruge køkkenmaskinen, men du skal være opmærksom på at det er hårdt arbejde for maskinen og massen skal æltes færdig ved håndkraft.

Ingredienser
1½ æggehvide
2 spsk glukose
750 g flormelis
1 tsk tylose
10-20 dråber smagsessens

Instruktioner
Bland æggehvide og glukose i en skål, så godt det lader sig gøre. Bland derefter flormelis i lidt ad gangen. Når massen begynder at hænge sammen og blive som en dej kan du tage det ud på bordet og ælte det med flormelis indtil det ikke klister mere. Fordi glukosen er lidt svær at måle af præcist, er det forskelligt fra gang til gang, hvor meget flormelis du skal bruge. Ælt til slut en lille teskefuld tylose i, det gør at
massen bliver elastisk.

Sugarpasten kan nu rulles ud med en kagerulle og trækkes over en kage. Brug Maizena til at pudre bordet og kagerullen med, så hænger det ikke så nemt i.

Hvis du vil modellere figurer eller blomster kan du ælte lidt mere tylosepulver i sugarpasten. Tylose er et stabiliseringsmiddel udvundet af bomuldsfrø, som gør at sugarpasten tørrer hårdere og hurtigere op.

Du kan også tilsætte smagsessens, ca. 10-20 dråber. Det skal tilsættes før flormelisen.

Noter
Hvis du vil farve sugarpasten skal det gøres med farvepasta. De frugtfarver vi normalt anvender i det danske køkken duer ikke til dette, de vil bare gøre massen klistret og umulig at arbejde med.

Opbevar sugarpasten i en frysepose og læg den i en lufttæt beholder. Holdbarheden er ca. en måned i køleskab og 3 måneder i fryser.

Anmeld Citér

16. juli 2009

Tynen

Smørcreme

125 g flormelis

3 spsk (ca) kogende vand eller lun mælk

250 g blødt smør

evt lidt vanille sukker

Rør flormelis med væden, og pisk det bløde smør i lidt efter lidt.

Anmeld Citér

16. juli 2009

linemus

Banan Muffin Bunde

Kan både bruges til alm Muffin's og lagkage bunde.

150 g blødt smør

150 g sukker

2 æg

150 g mel

2 tsk bagepulver

4-5 mosede bananer.

Muffins' bages i 15 min ved 200 grader

Bunde bages ca 20 min (måske en anelse mere) ved 200 grader

Dobbelt portion giver 4 lidt tykke bunde..

Svampede og dejlige lette bunde.

(fra min-mave.dk)

Anmeld Citér

16. juli 2009

linemus

"Nemme og gode lagkagebunde" fra Kagekonen.com
Følgende billeder er blevet uploadet til dette indlæg:

Anmeld Citér

16. juli 2009

Tynen

MMF

(MMF står for marsh mallows fondant. Det bruges til at lave "låg/overtræk" til kager og til figurer)

1 portion rækker til en alm str lagkage, skal der være pynt på så anbefaler jeg en dobbelt

15 skumfiduser ( dem fra Netto er bedst, men ellers skal det være dem der kan "grilles")

2 spsk. vand

1 spsk olie smags neutral ( jeg har dog brugt alm. og det funger fint )

ca 250 g. flormelis

skumfiduser + vand og olie kommes i en skål, varmes i mikro-ovn ( eller vandbad ) i indtil fiduser er smeltet ( omrøres ca. hvert 30 sek ) det må endelig ikke buller koge, og så er det ellers bare at tilsætte flormelis lidt ad gangen indtil det her konsistens så det kan modeleres, kan opbevares på køl i en pose, så skal det dog lige en tur i mikro i ca 10-15 sek når det skal bruges.

Skal MMF´en farves med frugt farve så er det nemmeste at komme det i inden flormelis, er det pastafarve så skal det æltes i tilsidst.

Brug flormelis eller maizena til at rulle ud med, jeg bruger ren maizena, mens andre foretrækker at bruge halvt af hver, her er det nok noget hvor man prøver sig frem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.