Millionvis af scanninger? Hvor mange scanninger fik du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2012

Lullaby

Altså jeg tog til en scanning da jeg burde have været 6+0 fordi min mens ikke kom og jeg var ved at blive sindssyg. No baby yet. Så fik jeg en NF scanning men da jeg kun var 10+1 så blev jeg indstillet til endnu en. Den fik jeg da jeg var 13+4. Da jeg var 15+1 tog vi til kønsscanning. Og fik en MD da jeg var 21+1. Så alt i alt 5 scanninger. 2 selvbetalt og 3 på statens

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2012

serinasmor

Hej Piger,

Jeg synes det er helt vildt så mange scanninger jeg læser om herinde, det er jo ikke så underligt, for det er jo normalt at blive scannet, men hvad jeg ikke helt forstår, er at folk bliver scannet så tidligt og så mange gange... Måske er min fornemmelse bare helt forkert, men det virker som om folk går til rigtig mange scanninger i løbet af deres graviditet... sååå hvor mange scanninger gik du til?

Jeg mener, så vidt jeg kan læse er det ikke påvist at det er skadeligt for embryoet/fosteret/barnet, men det er heller ikke påvist at det IKKE er skadeligt, så havde/har I ingen betænkeligheder ved at blive scannet mange gange?

Jeg ved selvfølgelig godt at det kan være nødvendigt mht. sygdomme og tjek der anbefales af lægen at få gjort, så mine spørgsmål er mere rettet imod dem så går til en masse scanninger uden det er nødvendigt!?!

På forhånd tak for jeres tilbagemeldinger,

Mh MissMona

Jeg var til nakkefold og midtvejsscanning (de 2 normale på sygehuset)

Der var ingen komplikationer i min graviditet så derfor var der jo ingen grund til mere end det

Hvis vi en dag skal have nr 2 kunne vi da godt overveje en 3D skanning eller evt en kønsscanning hvis MD ikke viser kønnet ...

Men mange der er herinde har jo haft problemer med enten at blive gravide - hvorfor de får en skanning tidligt på klinikken.. eller har mistet et par gange - hvorfor der bliver holdt ekstra meget øje .... flere går også til vægtskanning senere i graviditeten osv ...

Nej jeg tror ikke på det er farligt ... det er jo altså kun lydbølger

Anmeld

4. november 2012

lucas<3

jeg var til 3, nf og mf og så valgte jeg og komme til 3d skanning i uge 28

Anmeld

4. november 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

MissMona skriver:

Tusind tak for alle jeres svar. Nu er der kommet så mange at jeg ikke helt kan følge med i hvem jeg har svaret og ikke har svaret. Så I må bære over med mig.

Umiddelbart virker det til at mange får foretaget en masse ekstrascanninger på sygehusene som er helt relle og lægebegrundede. Der er ikke så mange af dem med mange selvbetalte scanninger som jeg troede. Ihvertfald står de ikke frem her.

Man får foretaget en enkelt eller to ekstra. Udover de alm. lægescanninger. Det var egentlig et mere naturligt leje end jeg havde forventet.

Men der er ikke noget at sige til at jeg læser om rigtigt mange scanninger herinde, for der bliver jo foretaget rigtigt mange ved dem, hvor lægerne skal holde øje med bebserne og graviditeten. Og jeg håber for jer alle at de trives og har det godt og kommer/er kommet ud som de skal!

En ting jeg stadig ikke helt forstår, eller ikke har hørt om før, er hvorfor man får tilbudt ekstra scanning hvis man er ung? Er der nogen der ved det?

Mh MissMona

Du får ikke tilbudt ekstra scanninger fordi du er ung, jeg gjorde i hvert fald ikke. Jeg fik tilbudt at komme 2 gange i min graviditet for at snakke med en overlæge om hvordan jeg havde det, om forløbet osv. og fordi jeg gjorde mig "besværet" at komme derned og snakke med en, fik jeg 2 scanninger som "belønning"

Anmeld

4. november 2012

Pige2009

MissMona skriver:

Hej Piger,

Jeg synes det er helt vildt så mange scanninger jeg læser om herinde, det er jo ikke så underligt, for det er jo normalt at blive scannet, men hvad jeg ikke helt forstår, er at folk bliver scannet så tidligt og så mange gange... Måske er min fornemmelse bare helt forkert, men det virker som om folk går til rigtig mange scanninger i løbet af deres graviditet... sååå hvor mange scanninger gik du til?

Jeg mener, så vidt jeg kan læse er det ikke påvist at det er skadeligt for embryoet/fosteret/barnet, men det er heller ikke påvist at det IKKE er skadeligt, så havde/har I ingen betænkeligheder ved at blive scannet mange gange?

Jeg ved selvfølgelig godt at det kan være nødvendigt mht. sygdomme og tjek der anbefales af lægen at få gjort, så mine spørgsmål er mere rettet imod dem så går til en masse scanninger uden det er nødvendigt!?!

På forhånd tak for jeres tilbagemeldinger,

Mh MissMona

Jeg fik 3 scanninger

NF

MD

og en selvbetalt 3D/4D scanning i uge 33

Anmeld

4. november 2012

MaleneJensen

Med min datter blev jeg scannet 2 gange nakkefold og kønsscanning.. Denne her gang er jeg blevet 6-7 gange og er kun 18 uger henne, men det har så også været fordi jeg har haft problemer fra starten af min graviditet så lægerne følger mig tæt på denne gang..

Anmeld

4. november 2012

Frk-Lotusblomst

MissMona skriver:

Tak for dit indlæg. På en måde var du/I måske en del af den gruppe jeg efterlyste. Og så alligevel ikke, da du jo i og for sig er en del af den gruppe der bliver tilbud ekstra scanninger af lægerne. Jeg forstår godt at du heller vil være tryg end stresset. Men bliver du reelt tryggere af de scanninger du selv betaler for? Er det ikke en kortsigtet tryghed førend du på ny er nervøs indtil næste scanning? Sådan tror jeg det ville være for mig.

Jeg tænker også, - hvis det reelt udgør en risiko at du er stresset, hvorfor tilbyder hospitalet så ikke flere scanninger så du kan føle dig tryg, hvis det skader barnet? ... ja det er blot nogle logiske objektive overvejelser. Men jeg kan SAGTENs forstå dine følelser omkring det. Jeg ville nok have det på samme måde. Hvis jeg havde oplevet det samme som I har.

Træls at familien skal blande sig på den måde. Det må da være uvidenhed. Eller også, enorm stor omsorg for dig, din kæreste og jeres barn. Alt efter hvordan man vinkler det på en god eller en dårlig dag

Jeg håber alt går præcis som det skal og at I får en dejlig velskabt pige ud af det

Jo det er en kortsigtet tryghed, men den får alligevel lige pulsen ned..

for os siger sygehuset de ikke har ressourcer til at scanne folk der er nervøse.. jeg fik dog på sygehuset at vide at jeg bare skulle ringe til JM eller FG (når jeg var langt nok henne) for så ville de tage hånd om mig..
Hvilket jeg har benyttet mig af.. Synes egentlig det gik ret godt fra MDscanningen indtil uge 25+5 hvor ejg ikke havde mærket lillepigen i 2 dage og hvor jeg havde haft mange og voldsomme plukkeveer.. Jeg kom på FG og hørte hjertelyd og det gik fint. Efterfølgende (den sidste uge) har der været ro på igen. Jeg er ikke som sådan mega nervøs.. Jeg mærker hende og det er fint.

I starten var trygheden meget kort sigtet, hvilket du også kan se på scanningerne. fra uge 7-15 var vi jo til 4 scanninger..
JEg begyndte heldigvis at mærke liv tidligt! og fra uge 19 har jeg mærket hende hverdag undtagen de to dage i uge 25.. Så synes ikke at trygheden har været kortsigtet fra md-scanningen.. og egetnlig heller ikke fra uge 15 scanningen til MD..

Det bliver vist lidt rodet noget af det jeg skriver..
Sammentrækning: Ved mig har bekymringerne og stressen hobet sig op og ved scanningerne har jeg så fået en forløsning. Så der sagtens kan gå de der 5+ uger inden bekymringerne melder sig. Selvfølgelig er der bekymringer, men ikke så man går og stresser helt vildt..Men det ville jeg gøre hvis ikke jeg fik scanningerne.. Så hober det sig nemlig op..

Jeg tror det er en blandning af uvidenhed, omsorg, og frygt.. Der er flere teorier om hvorfor vi mistede. en af dem er desværre at jeg stressede for meget på mit arbejde, havde et for stort arbejdspres... Så derfor er de selvfølgelig meget obs på at det skal jeg ikke have denne gang.. Jeg har ændret meget på det. Men det er sku belastene og hårdt at hver gang man har ondt/er øm (som jo er meget normalt) så begynder de- uh pas nu på, nu hvor det endelig er lykkeds, hun skal jo ikke dø igen.. ARGH.. Altså jeg gider ikke være pakket ind i bobleplast.. JEg vil nyde det her!!!

Mange tak. JEg er sikker på alt går fint fra nu - lige nu ihvertfald. .. Scanningerne i fremtiden vil jeg dog ikke kunne være foruden..

Anmeld

4. november 2012

DreamChild

Jeg må indrømme at jeg faktiske ikke længere kan huske hvor mange scanninger jeg har fået, men jeg har stemt 6... hvilket faktisk slet ikke er nok, nu hvor jeg går forløbet igennem i mit hovede

Jeg er blevet gravid igennem IVF, og har derfor fået 2 scanninger i skejby, og dem har jeg glemt at tælle med.

Jeg blødte flere gange i starten af graviditeten, og blev scannet (på sygehuset)hver gang da jeg har haft op til flere SA'er og 2 GUL inden denne graviditet.

Måtte også igennem en moderkage biopsi, så der blev jeg også scannet.

Vi valgte udover NF og MD scanningerne, selv at betale for en 3D/4D scanning, da vi højest sandsynlig ikke får flere børn desværre.

Anmeld

4. november 2012

Faith

I min tvillingegraviditet har jeg slet ikke tal på hvor mange skanninger jeg var til. Mange! Rundt regnet 15 vil jeg tro.

I min anden graviditet var jeg osse til en del skanninger da fostret skulle holdes ekstra godt øje med, da jeg får noget medicin som kan påvirke fostret.

Tror ikke på skanninger skader fostret.

Anmeld

4. november 2012

L&V

Jeg fik vel omkring 7 i det hele og alle på sygehuset ingen selvbestaltede. 1termins scanning uge 6+? 2nf 3 akut scanning uge 13 4md 5-6 akutskanning uge 19 7vækst scanning

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.