Millionvis af scanninger? Hvor mange scanninger fik du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2012

MissMona

ekebiv skriver:

i mine første to graviditeter var jeg til de to "normale", nakkefold og MD. i min 3. graviditet betalte jeg selv for en scanning da jeg var 10+5 da jeg havde tid til nakkefold d 22/12 hvilket jeg synes var et rigtig øv tidspunkt hvis der var noget galt (det viste sig at være godtnok da den var gået til 2 uger forinden).
Her i min 4. graviditet betalte jeg også selv for en scanning da jeg var 9+4, udelukkende for at få bekræftet at der var liv denne gang inden vi fortalte det, nu skal jeg til nakkefold på fredag og er mere rolig.

Jeg har min egen teori om at sider som denne gør, at vi kvinder bliver meget meget mere bevidste om at det kan gå galt, hvad der kan gå galt osv. I mine første to graviditeter (2006+2009) havde jeg ikke behov for ekstra scanninger overhovedet men nu hvor man læser så meget og hvor det er så nemt lige at poppe ind og blive scannet benytter man sig nok af det.

Jeg har ikke behov for flere scanninger nu og forstår heller ikke dem der tager til de helt tidlige scanninger (5-6 uge) for der er SÅ meget der kan gå galt endnu.

Jeg forstår godt din julescanning. Min nakkefold kommer også til at ligge tæt på jul. Men så må vi tage det med tænker jeg.

Jeg tror du har ret med det med at følge med inde på babysider osv. Det kan gøre mere ondt end godt hvis man ikke tøjler sine tanker og følelser lidt! På den anden side synes jeg også det giver en ekstra dimension af netværk til når noget går godt eller man har brug for support når noget går rigtigt skidt. Så det er jo lige med at finde balancen.

Jeg forstår heller ikke de tidlige scanninger. Medmindre de er lægeanbefalede.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2012

Guldimaven

Jeg var til 3, inde på sygehuset og 1 for egen regning. 

Kønsscanning uge 21..

scanning og 3D scanning uge 30. 

scanning igen uge 35. 

Jeg kom til scanning uge 30 og 35 pga min alder. 

Nej var ikke bange for det kan skade fosteret. 

Anmeld

4. november 2012

isabellasmor

MissMona skriver:

Hej Piger,

Jeg synes det er helt vildt så mange scanninger jeg læser om herinde, det er jo ikke så underligt, for det er jo normalt at blive scannet, men hvad jeg ikke helt forstår, er at folk bliver scannet så tidligt og så mange gange... Måske er min fornemmelse bare helt forkert, men det virker som om folk går til rigtig mange scanninger i løbet af deres graviditet... sååå hvor mange scanninger gik du til?

Jeg mener, så vidt jeg kan læse er det ikke påvist at det er skadeligt for embryoet/fosteret/barnet, men det er heller ikke påvist at det IKKE er skadeligt, så havde/har I ingen betænkeligheder ved at blive scannet mange gange?

Jeg ved selvfølgelig godt at det kan være nødvendigt mht. sygdomme og tjek der anbefales af lægen at få gjort, så mine spørgsmål er mere rettet imod dem så går til en masse scanninger uden det er nødvendigt!?!

På forhånd tak for jeres tilbagemeldinger,

Mh MissMona

Jeg var til en tidlig scanning (uge 7 ca) 

Nakkefoldscanning

Kønsscanning , selvbetalt

MD scanning

Akut scanning 

Så 5 ialt  

Anmeld

4. november 2012

Ayasmor

Jeg var til 3 scanninger med min datter i sin tid. Den 3. var dog ikke planlagt, men som følge af et jdm. besøg i 38. uge, hvor de pludselig var 2 jdm. der var i tvivl om hvorvidt hun lå med numsen nedaf. Så afsted til scanning, det gik med mig

Anmeld

4. november 2012

MissMona

Rosengreen skriver:

Første gang var vi til de to på sygehuset (NF og MD) og derudover betalte vi os fra en privat 3D scanning, i ren nysgerrighed for at se ansigt og bevægelse (ikke kønnet!)

Anden gang var vi til 6 scanninger:

1. Terminsscanning i uge 10, da jeg var blevet gravid umiddelbart efter en graviditet udenfor livmoderen, så det skulle for det første tjekkes at barnet lå i livmoderen. For det andet skulle vi finde ud af hvor langt henne jeg var.

2. Nakkefoldsscanning i uge 12

3. Misdannelsesscanning i uge 21

4. Selvbetalt 3D scanning i uge 28

5. Vækstscanning i uge 34, da jordemoderen var usikkerpå om barnet var for lille, og om der var for meget fostervand (Alt var ok)

6. Overtidsscanning 41+3, for at tjekke om baby stadig havde det godt.

Jeg har aldrig sat spørgsmålstegn ved scanningerne. Jeg er sikker på at der var blevet forsket mere i det, hvis man havde en mistanke om at det ville skade barnet. Jeg stoler nok bare blindt på sygehusvæsnet  

Dine scanninger lyder jo helt reelle.+ en lille ekstra scanning. Det er også det jeg overvejer. Men jeg har hørt om folk der går til selvbetalte (i mine øjne unødvendige) scanninger hele tiden dvs mang gange og jeg tænker at de måske er repræsenteret herinde og ville bare gerne høre om deres overvejelser omkring det.

Jeg er så lidt anderledes end dig mht. at stole blind på sygehusvæsenet. - Er ret skeptisk overfor lægeverdenen som langt hen af vejen er styret af forskermidler fra den private sektor og alm. støtte fra den private sektor mht. donationer til hospitaler mv.. Jeg siger ikke de ikke kan det de har lært under uddannelse. Men jeg tror der er mange valg som de ville træffe anderledes, hvis det ikke var styret af penge og normering og ønsker om specifikke resultater der skal understøtte deres forskning og den retning denne skal drejes. Derfor tror jeg det er vigtigt man også selv er lidt kritisk stillingstagende overfor de behandlinger man møder der! ... Men jeg vil ikke stille mig til dommer og sige andre skal gøre det samme, altså være kritiske som jeg. Det er op til dem. Det har vi jo heldigvis vores frihed til hver især.

Anmeld

4. november 2012

Kofoed.

Jeg fik 13 scanninger, en selvbetalt. Men efter isabella blev fundet død, var jeg til scanning hver anden uge for at være sikker på, at anastasia ikke tog skade.

Anmeld

4. november 2012

Isaac's mor

Altså min første scanning var fordi vi ikk var sikre (og var lægerne heller ikk) da den havde vist negativ 3 gange og positiv 4 gange haha .. Så nakkefold, så kønsscanning . også måtte jeg åbenbart få en til fordi jeg er ung

Anmeld

4. november 2012

Kofoed.

Kofoed. skriver:

Jeg fik 13 scanninger, en selvbetalt. Men efter isabella blev fundet død, var jeg til scanning hver anden uge for at være sikker på, at anastasia ikke tog skade.

Og jeg skal til mange scanninger, næste gang jeg bliver gravid.

Anmeld

4. november 2012

MissMona

Frk-Lotusblomst skriver:

Jeg har mistet to gange. En såkaldt MA hvor forteret/den lille dør..
Så i denne graviditet har vi været til følgende:

1. Selvbetalt scanning i uge 7
2. Scanning på hospitalet uge 9 (fik en grundet de to tidligere tab)
3. NF- scanning uge 12/13
4. Selvbetalt trivselsscanning + køn uge 14/15
5. MD-scanning uge 19

Så indtil videre 5 scanninger..

6. VI har så planlagt en selvbetalt 3d/4d scanning i uge 29/30 - så kan vi lige kigge ind til hende igen og se at hun har det godt..

7. Måske køber vi endnu en trivselsscanning så vi lige får set ind en gang mere inden fødslen. - For os er 10 uger længe at gå uden at se hun trives da vi stadig er utrolig bange for at miste hende..

Så det bliver til 6-7 scanninger denne graviditet. Nogen vil synes det er sindssygt og vildt men det er hvad vi behov for.

Og nej, vi har ingen betænkninger haft ved det.. Selvom vi ved at det måske kan være skadeligt.. Men faktum er at det heller ikke er sundt at jeg går og har det elendigt og stresser og er så bange for at den er død igen'igen.. Selvom mine tab var i uge 10 og jeg nu er i uge 26 så sidder frygten der bare...Så vi er sikre på at det er det bedste for os!

Og vores familier ligeså.. De gør graviditeten til en belastning/sygdom for mig.. Jeg må jo nærmest intet for tænk nu hvis lillepigen dør igen fordi jeg løfter for meget osv.. SUK!..Så alt i alt er scanningerne den bedste løsning for os..

Tak for dit indlæg. På en måde var du/I måske en del af den gruppe jeg efterlyste. Og så alligevel ikke, da du jo i og for sig er en del af den gruppe der bliver tilbud ekstra scanninger af lægerne. Jeg forstår godt at du heller vil være tryg end stresset. Men bliver du reelt tryggere af de scanninger du selv betaler for? Er det ikke en kortsigtet tryghed førend du på ny er nervøs indtil næste scanning? Sådan tror jeg det ville være for mig.

Jeg tænker også, - hvis det reelt udgør en risiko at du er stresset, hvorfor tilbyder hospitalet så ikke flere scanninger så du kan føle dig tryg, hvis det skader barnet? ... ja det er blot nogle logiske objektive overvejelser. Men jeg kan SAGTENs forstå dine følelser omkring det. Jeg ville nok have det på samme måde. Hvis jeg havde oplevet det samme som I har.

Træls at familien skal blande sig på den måde. Det må da være uvidenhed. Eller også, enorm stor omsorg for dig, din kæreste og jeres barn. Alt efter hvordan man vinkler det på en god eller en dårlig dag

Jeg håber alt går præcis som det skal og at I får en dejlig velskabt pige ud af det

Anmeld

4. november 2012

Krussedulle

MissMona skriver:

Hej Piger,

Jeg synes det er helt vildt så mange scanninger jeg læser om herinde, det er jo ikke så underligt, for det er jo normalt at blive scannet, men hvad jeg ikke helt forstår, er at folk bliver scannet så tidligt og så mange gange... Måske er min fornemmelse bare helt forkert, men det virker som om folk går til rigtig mange scanninger i løbet af deres graviditet... sååå hvor mange scanninger gik du til?

Jeg mener, så vidt jeg kan læse er det ikke påvist at det er skadeligt for embryoet/fosteret/barnet, men det er heller ikke påvist at det IKKE er skadeligt, så havde/har I ingen betænkeligheder ved at blive scannet mange gange?

Jeg ved selvfølgelig godt at det kan være nødvendigt mht. sygdomme og tjek der anbefales af lægen at få gjort, så mine spørgsmål er mere rettet imod dem så går til en masse scanninger uden det er nødvendigt!?!

På forhånd tak for jeres tilbagemeldinger,

Mh MissMona

I 2 graviditet fik jeg 9 tror jeg..

De første par skanninger fik jeg hos min gyn, da de gerne ville holde øje efter min MA.

Derudover blev jeg skannet da jeg blev indlagt pga dehydrering. Var inde og ude 3-4 gange, og blev skannet hver gang..

Og så til nf og MD!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.