Millionvis af scanninger? Hvor mange scanninger fik du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2012

MissMona

Monica P skriver:

Jeg var kun til de to man vist altid får tilbudt, nf scanning i uge 12 og midtvejsscanning i uge 21 

Jeg nægter at tro det kan skade den lille.

Monica

Jeg vil også gerne nægte at tro det. Ikke desto mindre er der læger der skriver om det, som synes det er helt hul i hovedet at folk går til en masse ekstra-scanninger, af lyst vel og mærke (dvs. ikke af nød), da man normalt i lægeverdenen ikke benytter sig af metoder der ikke er veldokumenterede uskadelige, medmindre det i en risikovurdering anses for nødvendigt at benytte sig af, fordi det er for farligt ikke at gøre det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2012

Rosengreen

Første gang var vi til de to på sygehuset (NF og MD) og derudover betalte vi os fra en privat 3D scanning, i ren nysgerrighed for at se ansigt og bevægelse (ikke kønnet!)

Anden gang var vi til 6 scanninger:

1. Terminsscanning i uge 10, da jeg var blevet gravid umiddelbart efter en graviditet udenfor livmoderen, så det skulle for det første tjekkes at barnet lå i livmoderen. For det andet skulle vi finde ud af hvor langt henne jeg var.

2. Nakkefoldsscanning i uge 12

3. Misdannelsesscanning i uge 21

4. Selvbetalt 3D scanning i uge 28

5. Vækstscanning i uge 34, da jordemoderen var usikkerpå om barnet var for lille, og om der var for meget fostervand (Alt var ok)

6. Overtidsscanning 41+3, for at tjekke om baby stadig havde det godt.

Jeg har aldrig sat spørgsmålstegn ved scanningerne. Jeg er sikker på at der var blevet forsket mere i det, hvis man havde en mistanke om at det ville skade barnet. Jeg stoler nok bare blindt på sygehusvæsnet  

Anmeld

4. november 2012

MissMona

LouiseRH skriver:

Jeg var til MANGE scanninger Først en akut TS 9+ pga. en kraftig blødning ,så nf og MD, derudover fik jeg (pga. min alder) en vækstscanning i uge 27, hvor de fandt ud af Isabella ikke voksede som hun skulle, så derfra var vi til scanning 2 gange i ugen indtil hun kom til verden 36+2.

Der er jo mange forskellige grunde til at folk kommer meget til scanning

Sikke en masse scanninger Men det var jo lægeligt velbegrundede. Hvorfor er det særligt risikobetonet at være gravid i din alder? Jeg spørger bare af nysgerrighed/uvidenhed?

Jeg ved godt der er mange grunde til det. Jeg efterspørger også mest dem der går til scanninger uden at det er lægemæssigt anbefalet i mit indlæg. Men tak for dit input

Anmeld

4. november 2012

Frk-Lotusblomst

Jeg har mistet to gange. En såkaldt MA hvor forteret/den lille dør..
Så i denne graviditet har vi været til følgende:

1. Selvbetalt scanning i uge 7
2. Scanning på hospitalet uge 9 (fik en grundet de to tidligere tab)
3. NF- scanning uge 12/13
4. Selvbetalt trivselsscanning + køn uge 14/15
5. MD-scanning uge 19

Så indtil videre 5 scanninger..

6. VI har så planlagt en selvbetalt 3d/4d scanning i uge 29/30 - så kan vi lige kigge ind til hende igen og se at hun har det godt..

7. Måske køber vi endnu en trivselsscanning så vi lige får set ind en gang mere inden fødslen. - For os er 10 uger længe at gå uden at se hun trives da vi stadig er utrolig bange for at miste hende..

Så det bliver til 6-7 scanninger denne graviditet. Nogen vil synes det er sindssygt og vildt men det er hvad vi behov for.

Og nej, vi har ingen betænkninger haft ved det.. Selvom vi ved at det måske kan være skadeligt.. Men faktum er at det heller ikke er sundt at jeg går og har det elendigt og stresser og er så bange for at den er død igen'igen.. Selvom mine tab var i uge 10 og jeg nu er i uge 26 så sidder frygten der bare...Så vi er sikre på at det er det bedste for os!

Og vores familier ligeså.. De gør graviditeten til en belastning/sygdom for mig.. Jeg må jo nærmest intet for tænk nu hvis lillepigen dør igen fordi jeg løfter for meget osv.. SUK!..Så alt i alt er scanningerne den bedste løsning for os..

Anmeld

4. november 2012

MissMona

_-Kathrine-_ skriver:

I denne graviditet var jeg afsted til
Tidlig scanning
Nakkefoldsscanning
Kønsscanning
Md scanning
3d scanning - 3 gange, fordi man ikke har kunnet se ham ordentlig, så jeg har fået nye tider, uden betaling.
Så 7 ialt

Og nej, jeg er heller ikke bange for at han tager skade...

Tror der er mange andre ting, fx det man indtager, som børnene ville tage mere skade af

Hvad var årsagen til den tidlige scanning -hvis jeg må spørge?

Og var køns-scanningen og 3d scanningerne anbefalet af din læge?

Hvorfor tror du ikke det er skadeligt? Er det en "Uskyldig indtil det modsatte er bevist" logik? ... Jeg forsøger ikke at angribe, men blot forstå, jeg overvejer selv en ekstra scanning af ren og skær nysgerrighed/lyst til at dele oplevelsen med mine forældre.

Anmeld

4. november 2012

MissMona

FrkZier skriver:

kønsscanningen var på egen regning og af ren nysgerrighed hehe

aaah ok ... Så den var købt? Hvor meget koster sådan en egentlig?

Anmeld

4. november 2012

AnnaK89

Jeg var til 8
Uge 9, uge 12, uge 16, uge 19, uge 22, uge 26, uge 30, uge 34.

Jeg var til så mange fordi, at vores første datter er svært hjerneskadet. Og vi skulle være sikre på, at der intet var galt med Carolina Så vi blev fulgt tæt og de gennemscannede hjernen hver gang.

Og så fik jeg madforgiftning i uge 21-22, så derfor blev jeg scannet der og i uge 30, for at se om hun kom op på den tabte vægt igen og det gjorde hun

Anmeld

4. november 2012

LouiseRH

MissMona skriver:

Sikke en masse scanninger Men det var jo lægeligt velbegrundede. Hvorfor er det særligt risikobetonet at være gravid i din alder? Jeg spørger bare af nysgerrighed/uvidenhed?

Jeg ved godt der er mange grunde til det. Jeg efterspørger også mest dem der går til scanninger uden at det er lægemæssigt anbefalet i mit indlæg. Men tak for dit input

Det er fordi jeg er ung mor, så skal man åbenbart holdes mere øje med

Men okay, jeg var glad for den ekstra scanning, ellers havde jeg nok ikke haft min datter i dag

Anmeld

4. november 2012

FrkZier

MissMona skriver:

aaah ok ... Så den var købt? Hvor meget koster sådan en egentlig?

ja

500 kr

Anmeld

4. november 2012

_-Kathrine-_

MissMona skriver:

Hvad var årsagen til den tidlige scanning -hvis jeg må spørge?

Og var køns-scanningen og 3d scanningerne anbefalet af din læge?

Hvorfor tror du ikke det er skadeligt? Er det en "Uskyldig indtil det modsatte er bevist" logik? ... Jeg forsøger ikke at angribe, men blot forstå, jeg overvejer selv en ekstra scanning af ren og skær nysgerrighed/lyst til at dele oplevelsen med mine forældre.

Årsagen var for tryghedens skyld - for at se om alt var ok! Da vi kender mange der har mistet tidligt + blev også scannet tidligt med den første

Kønsscanning og 3d scanning er for fornøjelsens skyld og fordi man kan

Jamen hvad er det der gør at DU tror det skader? Man læser rigtig mange ting om alt muligt der kan skade ens barn... Jeg tror man bliver nødt til at lade være med at tænke så meget over hvorfor og hvad der skader og så gøre tingene med måde...
Hvis man lå med en scanner på maven i 9 mdr, ja så kunne der måske ske noget, men det er det jo ikke nogen der gør

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.