Thalia skriver:
Jamen mit spørgsmål er faktisk reelt ment. Jeg kan ikke komme på hvad det er faren skal foretage sig i ammerummet der gør ham uundværlig. Jeg vil virkeligt sætte pris på at nogen forklarer mig hvad det er for opgaver - for jeg har ammet 3 børn og ALDRIG haft brug for min mand i ammerummet.
Og jeg synes slet ikke det handler om at faren er andenrangsforælder. Jeg synes det handler om at tage hensyn til alle andre i ammerummet.
Nøjagtigt ligesom jeg synes det er unødvendigt at slæbe sin mor eller sine veninder eller andre "unødvendige" med ind.
Jeg er kæmpe fortaler for at mændene skal være med på lige fod med mødrene, men lige så vel som man som ammende mor skal tage hensyn til andre når man ammer offentligt, synes jeg at offentligheden skal tage hensyn til de mødre der sætter sig i et ammerum for at skabe lidt privathed omkring amningen.
Jeg synes egentlig følgende link giver et godt bud på, hvor vigtig faderens deltagelse i amningen kan være:
"I forhold til amningen er faderen af allerstørste vigtighed. Det føler du måske ikke selv, fordi det er mor, der har brysterne og rent fysisk er den eneste, der kan amme, men der er al mulig grund til at du som far er er dig din rolle bevidst. Faderens støtte, omsorg og opbakning er særdeles vigtig for, at amningen bliver en succes (...)
I forhold til amningen kan det give ro på hjemmefronten, hvor moderen kan have brug for megen opbakning i starten. Bare det at huske at få et glas vand eller saft med hen til ammestolen kan være svært, især hvis man har et utålmodigt og sultent barn, og hvis man så også har glemt gylpekluden og telefonen ringer – ja, så er det dejligt med en mand, der lige kan klare det praktiske, mens man koncentrerer sig om at få barnet til brystet."
https://www.baby.dk/videnom/7p338/familieliv-far-og-amning.aspx
Anmeld