Ryger du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2011

Aves.

Stjernestøv skriver:

Nej heller ikke jeg..
Og et eller andet sted, får jeg det virkelig dårligt, når jeg tænker på alle de par der ikke kan få børn, og vil gøre alt, og så er der nogen der bare er forkælet, og kun tænker på dem selv når de er gravide. føj!!

Ja, jeg kan slet ikke forstå det...slet ikke..at man ikke vil sine børn det aller bedste...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2011

Levi&LilysMor

Jeg røg lidt ind i graviditeten fordi det slet ikke var planlagt, så i uge 5/6 stod jeg med en positiv test, men blev så lidt ved og har også røget lidt mens vi flyttede men efter det stoppede jeg igen, tror jeg var en del stresset, men er sku stolt over hvordan jeg kan klare det denne gang og ikke falder i selvom kæresten går udenfor og tager en, han har så lovet mig ikke at ryge når baby kommer , og når han kommer fra de 2 ugers barsel, synes jeg heller ikke , jeg vil være så striks og sige han ikke må ryge på arbejdet ....

Anmeld

13. juni 2011

nielsen80

Wimmie skriver:

Det ved jeg nu ikke... jeg er ret sikker på at min søster har taget mere skade af min mors rygning under graviditet (bronkitis, astma mm.) end af den endefuld vi begge fik som børn af vores far....

Korrekt, nu er der i min verden også forskel på en endefuld og tæsk, men det er nok mere hvordan man forstår order. Jeg billiger overhovedet ikke rygning under graviditet, og har da også svært ved at forstå man forsætter på trods af den viden der i dag er om emnet. Jeg tror desværre bare det ofte er ud fra den betragtning som kiwilouise kommer med, at man fejlagtigt tror, at det er bedre at ryge end at stresse over at stoppe. Og derfor mener jeg ikke man kan sætte lighedstegn mellem dårlig mor og rygning.

Håber det gav mening....

Anmeld

13. juni 2011

Wimmie

nielsen80 skriver:

Korrekt, nu er der i min verden også forskel på en endefuld og tæsk, men det er nok mere hvordan man forstår order. Jeg billiger overhovedet ikke rygning under graviditet, og har da også svært ved at forstå man forsætter på trods af den viden der i dag er om emnet. Jeg tror desværre bare det ofte er ud fra den betragtning som kiwilouise kommer med, at man fejlagtigt tror, at det er bedre at ryge end at stresse over at stoppe. Og derfor mener jeg ikke man kan sætte lighedstegn mellem dårlig mor og rygning.

Håber det gav mening....

Det er jeg også enig i; at der er forskel på en enkelt endefuld og tæsk (dog er begge dele ulovligt) - men nu var det heller ikke tæsk jeg sammenlignede med, men et "smæk" der lige så godt kunne være en engangsforseelse. Dog tror jeg ikke der er nogen - rygere som ikkerygere - der ville synes det var ok at overvære.

Jeg har skam meget ondt af de der er så afhængige at de har svært ved at stoppe og får det skidt af det og de kan da sagtens være gode mødre for deres barn, når det er født, men det ændrer ikke på min holdning omkring at jeg synes de er "dårlige gravide".

Alle kan stoppe med at ryge hvis de vil - og hermed siger jeg ikke at det er nemt og at det ikke koster blod, sved dog tårer (ok, forhåbenligt ikke blod) - men det er ikke en umulighed for nogen; kun hvis man selv gør det til det.

Anmeld

13. juni 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
kiwilouise skriver:

det er da godt hospitalerne er enige  jeg kom ind med usædvanlige mange pluukveer pga stress hvor jordemoderen sagde at det var bedre at jeg røg, istedet at jeg mistede barnet for tidligt

Undskyld, men jeg kan ikke følge med i din historie. Først kom du til jordemoder og fik en liste over forhold, der var skadelige for dig og fosteret under graviditeten. Den seddel smed du væk og besluttede i stedet at nyde graviditeten uden at være bange for alt. Herefter kom du ind med usædvanligt mange plukveer pga. stress - var du da alligevel holdt op med at ryge?? - og fik besked fra jordemoderen om, at det var bedre, du fortsatte med at ryge/begyndte at ryge igen? Eller hvordan er rækkefølgen?

Det, der støder mig mest i debatten, er den der nonchalant holdning - fx at smide sedlen væk og aktivt træffe en beslutning om at overtræde det, du i dit første indlæg kaldte "forbud" - som jo reelt er vejledning og oplysning. At forsøge at stoppe - eller at skære ned på forbruget - er dog en indsats, om det lykkes eller ej, men når man ikke når længere end til at tænke "Det skal jeg nok selv bestemme!" og i øvrigt opfatter reelle farer som udtryk for "et sundhedstrip", så synes jeg ikke, man tager sit ansvar alvorligt nok.

Anmeld

13. juni 2011

Kruse90

Jeg har aldrig røget og kommer heller ALDRIG til det

Anmeld

13. juni 2011

TroldeMor<3

Jeg bliver virkelig vred når jeg læser denne her slags debatter igennem. Det er da utroligt at man skal tale så grimt og nedladende til andre mennesker - og IGEN få det til at lyde som om, at andre er mindre værdige pga. nogle valg og beslutninger man desværre har gjort sig under graviditeten.

Har man alt på det rene selv, er det jo rigtig godt og man kan være stolt af sig selv. Hvorfor er det så lige man har behovet for at nedgør andre - gøre sig mere hellig og hæve sig over dem.. Tror i ikke at rygerne har det svært nok i forvejen. Det er jo trods alt dem, som har den dårlige samvittighed når de tænder cigaretten. Den slipper i andre "hellige" jo for - hvorfor så evigt belære???

Jeg brækker mig over at man har behov for at kigge på hvad "naboen" gør konstant og vurdere hvor forkerte og forkælede mennesker de er. Koncentere jer dog om jeres eget liv i stedet - og vær glade for at i gør det hele korrekt.

Tæsk og rygning?

Det er ulovligt at tæske - det er ikke ulovligt at ryge, det frarådes kun. tænk over det einsteins.

Anmeld

13. juni 2011

Wimmie

Tæsk og rygning?

Det er ulovligt at tæske - det er ikke ulovligt at ryge, det frarådes kun. tænk over det einsteins.

Jeg taler ikke lovgivning - jeg taler moral og etik...

Og hvem er det lige der nedgør hvem i denne debat; "Tænk over det einsteins" - det, det var jo slet ikke nedladende sagt. 

Hvorfor har vi (åbenbart) "hellige" ikke lov til at ytre vores mening herinde uden at vi skal kaldes "hellige" og andre ting? Altså, jeg vil nok vælge at tage dét ord som en kompliment hvis det betyder "at sætte sits barns tarv frem for sit eget" - ja, så kald mig endelig "hellig" alt det du lyster.

Som tidligere nævnt vil jeg ikke tøve med at ytre min mening om folk der ryger, drikker eller tager stoffer mens de er gravide; der er jo en grund til at det frarådes. Og jeg synes ikke det er ude i hampen at sidestille med andre former for omsorgssvigt. Jeg siger jo ikke at smæk og rygning under graviditet er det samme (jeg tror jeg er klog nok til at kende forskellen) - jeg siger bare at jeg synes det er lige så slemt.

PS. der er ikke én eneste der har sammenlignet tæsk og rygning

Anmeld

13. juni 2011

Wimmie

21.10.11 <3 skriver:

Tror i ikke at rygerne har det svært nok i forvejen. Det er jo trods alt dem, som har den dårlige samvittighed når de tænder cigaretten. Den slipper i andre "hellige" jo for - hvorfor så evigt belære???

Desuden så vil du i denne debat kunne læse om folk der bare smide anbefalingerne fra lægen/sundhedsstyrelsen/jordemoderen i skraldespanden og gladeligt lever som de mener er bedst (for pyt da med eksperterne - hvad ved de?) - og ryger videre uden kvaler...

Det lyder ikke rigtig som dårlig samvittighed....

Anmeld

13. juni 2011

kiwilouise

Mor og meget mere skriver:

Undskyld, men jeg kan ikke følge med i din historie. Først kom du til jordemoder og fik en liste over forhold, der var skadelige for dig og fosteret under graviditeten. Den seddel smed du væk og besluttede i stedet at nyde graviditeten uden at være bange for alt. Herefter kom du ind med usædvanligt mange plukveer pga. stress - var du da alligevel holdt op med at ryge?? - og fik besked fra jordemoderen om, at det var bedre, du fortsatte med at ryge/begyndte at ryge igen? Eller hvordan er rækkefølgen?

Det, der støder mig mest i debatten, er den der nonchalant holdning - fx at smide sedlen væk og aktivt træffe en beslutning om at overtræde det, du i dit første indlæg kaldte "forbud" - som jo reelt er vejledning og oplysning. At forsøge at stoppe - eller at skære ned på forbruget - er dog en indsats, om det lykkes eller ej, men når man ikke når længere end til at tænke "Det skal jeg nok selv bestemme!" og i øvrigt opfatter reelle farer som udtryk for "et sundhedstrip", så synes jeg ikke, man tager sit ansvar alvorligt nok.

jeg fik sedlen fra min jordemoder og valgte til sidst at smide den væk fordi jeg fik dårlig samvittighed bare jeg kiggede på en kage. man må jo intet som gravid og jeg fik så meget stress over alt det man ikke måtte så til sidst røg jeg på hospitalet med for mange plukveer. jordemoderen sagde det var stress og jeg tog så det valg at smide sedlen ud

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.