Ryger du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2011

kiwilouise

Eva. skriver:

Kan du ikke give mig et link til bare en fagperson som udtaler at det er bedre at ryge end lade være...for mig at høre er det århundredets dårligste undskyldning for ikke at have nosser til at vægte barnets helbred frem for egen afhængighed.

jeg er da fuldstændig enig at ryge er noget værre lort og hvis jeg havde nosserne til at stoppe så havde jeg gjort det for længst.

det handler om at hvis man stresser over længere tid i graviditeten udsender kroppen nogen hormoner der er mere skadeligt for barnet end at hvis man tænder en cigaret. derfor hvis man ligesom mig ender rundt med dårlig samvittighed over at man ikke kan stoppe og det begynder at stresse min krop så er der større chance for at jeg mister min lille baby.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2011

Wimmie

kiwilouise skriver:

du kan da ikke sammenligne rygning med at tæske børn og hvad du ellers har skrevet  hvem er det nu der er mindre begavet  hehe

Nå, tak skal du da have - hvem er nu under bæltestedet?

I mine øjne er dét at udsætte sit barn for rygning under graviditeten det samme som at sætte sit barns liv og helbred i fare - lige som det er at køre uden sele eller andre ting. Bare fordi barnet ikke er født er det jo stadig i live og når man ved at det kan skade barnet, så er det omsorgssvigt.

Tænk hvis ens barn pga. rygning bliver født for tidligt og for småt og kommer til at ligge i respirator, tænkt hvis det får store problemer med helbredet gennem sin opvækst og måske ryger ind og ud af sygehuse. Ja det jeg beskriver er "worst case scenario" men det sker altså for nogle - nøj hvor ville jeg bebrejde mig selv bare fordi jeg satte mig selv først i 9 måneder

Dét er i mine øjne det samme som at være ligeglad med sit barns ve og vel.

Anmeld

13. juni 2011

Wimmie

kiwilouise skriver:

jeg er da fuldstændig enig at ryge er noget værre lort og hvis jeg havde nosserne til at stoppe så havde jeg gjort det for længst.

det handler om at hvis man stresser over længere tid i graviditeten udsender kroppen nogen hormoner der er mere skadeligt for barnet end at hvis man tænder en cigaret. derfor hvis man ligesom mig ender rundt med dårlig samvittighed over at man ikke kan stoppe og det begynder at stresse min krop så er der større chance for at jeg mister min lille baby.

Hmmm.....

Fra Rigshospitalet:

Spørgsmål og svar om rygning

Rygning og stress
Er det ikke bedre, at jeg bliver ved med at ryge for at undgå stress, end at jeg holder op og derved stresser mig selv og mit ufødte barn?
Nej, man har fundet ud af, at den stress du udsætter dig selv for, når du holder op med at ryge ikke har betydning for dit ufødte barn, så det er bedre at holde op med at ryge end at fortsætte.

Anmeld

13. juni 2011

kiwilouise

Wimmie skriver:

Rygning og stress
Er det ikke bedre, at jeg bliver ved med at ryge for at undgå stress, end at jeg holder op og derved stresser mig selv og mit ufødte barn?
Nej, man har fundet ud af, at den stress du udsætter dig selv for, når du holder op med at ryge ikke har betydning for dit ufødte barn, så det er bedre at holde op med at ryge end at fortsætte.

det er da godt hospitalerne er enige  jeg kom ind med usædvanlige mange pluukveer pga stress hvor jordemoderen sagde at det var bedre at jeg røg, istedet at jeg mistede barnet for tidligt

Anmeld

13. juni 2011

Aves.

Wimmie skriver:

Rygning og stress

Og sådanne udsagn finder jeg alle steder hvor jeg søger...der er ikke et eneste sted jeg har kunne finde en fagperson der udtalte at rygning var bedre...så den undskyldning er da endnu mere sørgelig...men det er sikkert svært at sige højt at man vælger at ryge fordi rygningen og ens egen last står over barnets helbred.

Anmeld

13. juni 2011

Aves.

kiwilouise skriver:

det er da godt hospitalerne er enige  jeg kom ind med usædvanlige mange pluukveer pga stress hvor jordemoderen sagde at det var bedre at jeg røg, istedet at jeg mistede barnet for tidligt

Så find et link det må jo stå et sted så hvis der er nogle der mener det, og gerne med link til undersøgelser der understøtter det udsagn...det er vidst bare en tam undskyldning...trist..

Anmeld

13. juni 2011

nielsen80

kiwilouise skriver:

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg virkelig respektere du tør stå frem i en debat som denne! Jeg er dog meget uenig i dit valg, og din argumentation, og ville egentlig gerne høre, hvilke læger der har givet dig den melding, da jeg ikke tror det stemmer overens med sundhedstyrelsen, og de undersøgelser der forligger på området. 

Jeg har ikke i sinde at give dig dårlig samvittighed, da jeg er sikker på du allerede kender konsekvensen af din rygning. Jeg vil dog sige, at hvis du virkelig vil stoppe for at hælpe din baby, er der en masse tilbud du kan benytte dig af. Jeg tror virkelig at man som mor på et senere tidspubkt i livet vil fortryde det bitterligt, hvis man ikke gjorde alt for at stoppe under graviditeten. Jeg kan kun snakke ud fra min egen erfaring, jeg har store problemer med at blive gravid, højst sandsynligt fordi min mor var storryger under sin graviditet. Det er ikke sikkert det er derfor, nej, men tro mig min mor kæmper med den viden hver dag.... Min pointe er nok, at man altid vil have usikkerheden hvis man røg, netop som min mor har. Havde hun ikke røget, så kunne hun selv udelukke den mulighed, men det gjorde hun, og hun lever derfor med tvivlen.

Til slut vil jeg dog sige, at jeg bestemt ikke synes at rygning kan sammenlignes med tæsk - det er aller højst et egotisk valg, som man kan sætte sprøgsmålstegn ved. Er sikker på du bliver en lige så god mor, som de fleste andre.  

Anmeld

13. juni 2011

Wimmie

kiwilouise skriver:

Puha, jeg ville skifte jordemoder

Anmeld

13. juni 2011

Wimmie

Til slut vil jeg dog sige, at jeg bestemt ikke synes at rygning kan sammenlignes med tæsk - det er aller højst et egotisk valg, som man kan sætte sprøgsmålstegn ved. Er sikker på du bliver en lige så god mor, som de fleste andre.  

Det ved jeg nu ikke... jeg er ret sikker på at min søster har taget mere skade af min mors rygning under graviditet (bronkitis, astma mm.) end af den endefuld vi begge fik som børn af vores far....

Anmeld

13. juni 2011

Stjernestoev

Eva. skriver:

Tænk engang, det er der nogle der vil...fordi deres afhænighed vinder over børnenes bedste-.... kan slet ikke forstå hvis man er et normalt begavet menneske at man kan udsætte sine børn for alle de risici..

Nej heller ikke jeg..
Og et eller andet sted, får jeg det virkelig dårligt, når jeg tænker på alle de par der ikke kan få børn, og vil gøre alt, og så er der nogen der bare er forkælet, og kun tænker på dem selv når de er gravide. føj!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.