hvor tit kommer jeres børn i bad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2011

Ansemusen

CamillaRH skriver:

Hej tøser.

læste et fra et andet indlæg, af et barn kun fik vaskede hår to gange om måneden. det overrasker mig lidt.

Malik er 11 måneder og kommer i bad hverdag(med sæbe og shampo, og han for vaskede hår hverdag) (ligesom mig og min mand) jeg synes han lugter hvis jeg springer endag over. Også synes jeg også det er lækkert at bade ham, rent nattøj, sengetøj også ind og putte. Og han elsker simpelthen at komme i bad.

Fra han var en månede har det været sådan.

Jeg snakkede med min sundhedsplejerske om det sidst hun var her, og hun sagde, at det var helt fint at vi stadig ikke brugte sæbe og shampoo til Thias (han er 10 måneder). Han kommer i bad 2 gange om ugen. Hans hud har ikke godt af for meget bad, da den tørrer meget nemt ud.

Jeg tror personligt ikke at det er godt at bade sine børn for meget, i rent vand er det ok, men med sæbe tror jeg ikke det skal være for tit. Tænker, at vi jo fra naturens hånd ikke havde sæbe, men at man bare vaskede sig i søer og floder. Så må rent vand også være godt nok til et lille barn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2011

MaliksMor

tinasmor skriver:

Til ts: Altså jeg vil vove at påstå at det du har næsten grænser til en slags rengøringsforstyrelse. Det vil jeg da næsten mene er være for et barn end at det f.eks kun går i bad en gang om ugen når de er små (man kan jo sagtens blive vasket uden at gå i bad)

Men altså at du bader, vasker og giver creme hver eneste dag. Aldrig giver dit barn det samme tøj på to dage i træk og måske skrifter flere gange om dagen, skrifter håndklæder hver dag og sengetøj hver dag så så minder det da om noget man ser i de der programmer hvor folk har en slags forstyrelse (dem som f.eks ikke vil gå ud, uden at røre håndtaget 5 gange, eller at der SKAL gøres mega rent fordi man ellers tror bakterierne næsten kan slå en eller en i ens familie ihjel eller lign) Altså siger selvfølgelig ikke, at du lider af den slags sygdom, men man skal jo også tænke på, at de overdrevne vaner du måske har, kan gå hen og hæmme dit barn i længden.

Mht dit spørgsmål hvor ofte mit barn kommer i bad så kommer det an på hvor ofte hun vil. I gennemsnit er det nok 4 gange om ugen.

Du skal vi vidst lige se mit hjem

Man kan godt se at folk bor her. Der er skam ikke skinnede rent herhjemme. mht. bad, tøj så er vi altid rene herhjemme. det er jo ikke det samme som rengøring af huset ?

Anmeld

28. marts 2011

MaliksMor

112233 skriver:

Har pige på 3.5 og dreng på 8. De kommer i bad hvert anden dag, skifter undertøj hver dag, tøj hver dag. Børster tænder morgen og aften
Men... Det kan også sagtens glippe.... Her i huset er faste senge tider højere prioriteret end bad "regler". Fordi søvn er så ufattelig vigtigt for vores børn!!

Vi er presset tidsmæssigt i hverdagen og prioriterer derefter...

Sengetøj bliver skiftet senest efter 14 dage...

At sige det er forkert hvad andre gør og rigtig det man selv gør er da lidt ensidigt. Man gør vel som man gør fordi man har "lært" det eller baserer det på fakta... Eller fordi det er det der passer ind i den pågældende familie. Intet er rigtigt og intet forkert...

At jeg prioriterer søvn over bad er fordi jeg er blevet oplyst om hvad manglende søvn kan gør ved børn...

Så hellere veludhvilede børn end nyvaskede...

Min søn var faktisk 14 dage inden han kom i bad første gang

Anita

Hejsa

Det kan skam også ske at vi springer et bad over - hvis han fx. er overtræt, eller at tiden lige smutter fra os. Sker dog sjældent da jeg stadig går på barsel

- Jeg synes da også det lyder fint - som du beskriver.

Anmeld

28. marts 2011

MaliksMor

Malene84 skriver:

Drengenes bad ligger fast til tirsdag, torsdag og søndag! Her bliver der brugt babyshower, babyshampoo og babylotion  Men de bliver vasket med klud hver dag (hænder, bag ører, mund osv).

Jeg fik af vide, at de ikke havde godt af at komme i bad hver dag - da deres hud skal opbygge fedt osv.

det har jeg også hørt meget om men, børn er jo forskellige og Malik elsker at komme i bad - nyder at blive smurt ind i baby lotion så for han jo os lidt massage

- men, igen. vi alle er jo forskellige og synes ikke det er en katastrofe at komme i bad hverdag(som mange for det til at lyde) tværtimod, vi hygger os med det herhjemme, og synes at der er grænser for hvor lang tid der skal gå imellem, specielt når de når den alder hvor de selv spiser og er aktive.

Anmeld

28. marts 2011

MaliksMor

Sallisørøver skriver:

Noah kommer i bad 2-3 gange om ugen.. det ikke godt for et barns hud at komme i sæbe bad hver dag.. vasker selv kun mit hår hver 2. dag da du ellers smadre hårdets naturlige fedt og håret bliver tørt og ser fedtet ud på ingen tid... sundere..

måske syntes jeg det er LIDT hysterisk at bade sine små børn hver dag med sæbe og shampoo.. er Noah beskidt kommer han self i bad, og han bliver altså vasket hver dag med vand

det er bare hygiejne hvis du spørg mig.

Anmeld

28. marts 2011

skønneunger

det sjovt hvad renlighed er i dag når man sammenligned med hvad det var engang.

Min mormor på 83 går feks ikke i bad men tager etagevask hver dag og det har hun gjort i mange år (pga lille badeværelse med siddebadekar som hun ikke tør stige op i ) og hårvask klarer hun ved at vaske håret ind over badekaret

med hensyn til tøj ja så ved jeg også at har min mormor haft en bluse på som ikke er blevet beskidt hænger hun den pænt på bøjlen og ind i skabet igen, og sjovt nok er min mormor altid ren og pæn i tøjet og hendes hjem er rent og aldrig rodet.

men min mormors hygiejne er hvad man sikkert engang ville kalde den, rigtig god....... men hvad med i dag ?

Anmeld

28. marts 2011

Ansemusen

nannanadja skriver:

det er sådan jeg ser på det.. jeg synte det er for dårligt med 1 gang bad om ugen... men godt vi er forskellige alle sammen.

Anbefalingen er 1-2 gange om ugen så vidt jeg ved!! Jeg er ret overbevist om at en gang om ugen er bedre end hver dag - altså når du bruger sæbe. Uanset om man bruger miljømærket eller diverse økomærker, så indeholder de unaturlige stoffer, som jeg ikke tror er godt for hverken små børn eller voksne (ikke at jeg ikke selv bruger både shampoo, balsam, shower gel osv. - men synes ikke rigtigt at små børn og sæbe hænger sammen). Vasker dog Thias' hænder med sæbbe, når ikke rent vand er nok til at tage lugten af eksempelvis makrel og leverpostej.

Vores dreng kommer i bad 1-2 gange om ugen, som oftest 2 gange, nu hvor han er blevet ældre. Han er ren og lugter ikke. Man kan sagtens ødelægge hudens naturlige evne til at holde sig ren, ligesom vores hår kan blive fedtet, hvis vi vasker det for ofte, og ligesom miljøet i underlivet bliver forstyrret af for hyppig sæbevask!

Desuden anbefales det, at tøj ikke vaskes hver gang det har været brugt, så længe det ikke ser snavnet ud (det gælder selvfølgelig ikke for undertøj og sokker).

Anmeld

28. marts 2011

Meliora

CamillaRH skriver:

det har jeg også hørt meget om men, børn er jo forskellige og Malik elsker at komme i bad - nyder at blive smurt ind i baby lotion så for han jo os lidt massage

- men, igen. vi alle er jo forskellige og synes ikke det er en katastrofe at komme i bad hverdag(som mange for det til at lyde) tværtimod, vi hygger os med det herhjemme, og synes at der er grænser for hvor lang tid der skal gå imellem, specielt når de når den alder hvor de selv spiser og er aktive.

vil det sige at du overhører sunhedsplejerskens vurdering, fordi din søn godt kan lide at bade? Altså det er vel ikke sagen så vedkommende om baret kan lide det eller ej. Alle børn elsker jo også slik og det kan man også hygge sig med, men det er jo ikke det samme som at små børn bør få det?

Det vigtigste er vel deres ve og vel, eller hvad?

Anmeld

28. marts 2011

MaliksMor

Charlotte Wberg skriver:

Jeg bader Rosa som er 10 uger ,1 gang i ugen efter rådføring af læge, sp og diverse babybøger. Hun får en lille dråbe babysæbe (Matas alt i alt eller noget).. Hun bliver dog etagevasket med en skumklud og en skål vand på puslebordet hverdag. Og vasket i rumpen efter hver bleskift også blåt med vand... Når hun starter i institution vil hun som sin søster komme i bad 2. dag. Jeg selv bader for det meste også 2. dag. (nogle gange hverdag bare fordi det er lækkert at stå der under bruseren) men vasker aldrig hår hverdag, det er hver 2. dag... Det er fair nok at man smider sine børn i bad hverdag men synes ikke at man kan tillade sig at "nedgøre" os andre for at følge fagpersonernes vejledning om babyers sarte hud.

hejsa.

jeg er da ked af hvis du har misforstået mine svar, har på intet tidspunkt ville nedgører nogle som helst. Jeg synes det er fint at folk er forskellige. Jeg fortæller blot min holdning til det - og jeg for derimod af vide at jeg har en rengøringsforstyrelse osv  sidder jeg lidt og små griner af. da jeg synes det er at overdrive det helt vildt.

Anmeld

28. marts 2011

MaliksMor

nvm skriver:

folk er mega forskellige jo, alt andet ville også være kedeligt

høre selv til en af dem der ikke bader ungerne hver dag

Nemmelig - og det er jo fint.

Jeg så det godt og igen, folk er foskellige. Jeg synes at det er vigtigt at børn kommer i bad hverdag hvis ikke hver anden...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.