Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Maria-s

Jeg gik selv rundt et par år dengang jeg var lille og jeg vil (med meget røde kinder) sige at for os unger udviklede det sig faktisk til business. For dælen vi kunne samle mange penge sammen sådan en eftermiddag, et par 100 kr ja nogen gange mere. Og i dag sidder jeg faktisk med en lidt flov smag i munden, for vi gjorde det jo for pengenes skyld, totalt, det var da begrænset HVOR meget vi havde klædt os ud. Da jeg blev ældre eller tæt ved teenager stoppede jeg fordi jeg synes det var pinligt.

Så jo selve ideen med fastelavn, at gå rundt og synge, udklædte er faktisk rigtig god synes jeg, MEN det burde ikke være penge der blev givet ved dørerne, men slik eller lignende.

Samfundet har også ændret sig meget siden vi selv var børn, det er bare en anden kultur i dag og vi + vores børn har bare et andet forhold til bl.a. penge. For jeg tror som flere skriver at i dag vil mange unger blive skuffet over hvis man kun giver dem en to-krone eller en flad femmer (og nej jeg synes ikke jeg modsiger mig selv, for jeg SYNES jeg havde et andet forhold til penge, selvom jeg også var grisk, indrømmet. Da jeg fandt ud af hvor "berigende" det kunne være at rasle, da GLÆDEDE jeg mig da til næste år! men vi var super glade for alt hvad der blev givet og forventede ikke at der blev givet "big money" ved dørerne). Men 100 kr for mange børn i dag er jo ingenting..... desværre.

Åhh ja jeg ved godt det blev lidt rodet.. men er FOR at rasle SLIK, IMOD at rasle for PENGE..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

kiwifrugten

Lullaby skriver:

Her var de begge trænet i sangen. De var begge klædt ud og de sang højt med glade stemmer og smil.

'

Oki kan godt se det så er brænd ærgeligt :-( Men tror simpelthen det er fordi der er så MANGE der ikke har opdraget deres børn ordentligt i hvad det vil sige at rasle og så går det desværre ud over de børn der er ordentligt opdraget i det :-(

Tror desværre det er fordi folk ikke har opdraget deres børn ordentligt i hvad det vil sige at rasle. Bare skide ærgeligt det skal gå ud over alle men der findes desværre rigtig MANGE der er useriøse med det :-(

Anmeld

6. marts 2011

Hasselnødden

Hvornår er fastelavn begyndt at handle om penge? I min barndom var det mere undtagelsen end reglen. Vi fik "soldater" på besøg, der selv havde skrevet den sang de sang og de kom ud i al slags vejr og hvis personen der var soldat kom til sit eget hjem blev de inviteret indenfor til kakao og boller. Der kom ikke penge på bordet! Først til afdansningballet når kongen og prinsen havde inviteret en af pigerne fra landsbyen op til dans (som bestod i at gå i ring) Prinsen gav en 10'er og kongen en 20'er. Men det at gå ud og banke på, er en skøn tradition og jeg ville med glæde lukke op for hvem der nu fandt ud til os på landet

Anmeld

6. marts 2011

Kløver

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Tja synes da fastelavn er meget hyggeligt, men er nok mest tilo det med at slå på tønden, vi gik rundt og sang, men var ikke mange som åbnede og var også ok, synes ikke folk skal tvinges til at høre børnene stå og rasle, nu er dte heldigvis ikke så slemt her hvor vi bor nu, men boede førhen i sådan noget boligbyggeri, og endte med jeg ikke åbnede, for når der kommer så mange unger på en dag så kan man ikke lave andet end at stå ved døren

Tiggeri synes jeg nu ikke det er, er dog meget imod halloween da jeg synes dte er noget pjat, for vi har jo vores fastelavn Synes dte er ok ungerne hygger sig, vil dog nok ikke bruge sange ved dørene, mm det er noget mine børn selv vil, og noget som de kan gøre selv, og dte kræver selvfølgelig man er udklædt, en af grundende til jeg ikke åbnede til sidst når rend 47 kom i løbet af dagen ved boligbyggeriet da det var sjældent der var nogen af børnene som var udklædte på nogen måde, kræver ikke store dyre kostumer men man kan da godt bruge en fjer og elsatik og lige lidt streger på kinderne, det koster ikke en bondegård, og så har man da gjort noget uh blev lidt langt, og håber ikke jeg har stødt nogen

Anmeld

6. marts 2011

<3

Lullaby skriver:

Jeg kan godt høre at jeg er ene hane i flokken. For jeg kan slet ikke se, at det er tiggeri. Så kan man da også mene, at alle de reklamer der kører i fjernsyet for sulte afrikanere er tiggeri? Eller hvorfor er det okay, at de får penge fordi de er fattige? Fordi de er støttet af en organisation?

Du er overhovedet ikke alene. Men tror at det er med Halloween osv. er blevet for meget for folk. Også tror jeg også at folk generelt er blevet mere uvenlige. Desværre.

Jeg raslede med min storebror i 70erne og 80erne og det var da genialt! Vi havde endda specifikke raslebøsser som min mor lagde 5kr i 5 og 10ører så de rigtigt kunne larme forinden vi gik ud! Også tog vi de nærmeste 50 huse eller lignende og ja nogen steder fik vi 5ører og en gang fik vi en tyvekr seddel!!! ja DET var sgu mange penge dengang!

Kan faktisk ikke huske hvad vi brugte pengene til. Det fortæller at det i langt højere grad var det at rasle end pengene der var i spil.

Herhjemme åbner vi for "trick n treatere" OG "raslere"! Og vi havde faktisk en skål med slik og 20kr i 1ere stående parat i dag

Megahyggeligt!

Anmeld

6. marts 2011

Frøken J.

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Den oplevelse jeg har haft før, hvor jeg boede før var, at børnene havde kæmpe forventningen. En 50-øre var ikke nok. Et lille stykke slik eller noget var heller ikke nok. De vil have mere (det ville de i hvert fald), og det har man sku ikke råd til, når man bor i et område med så mange børn. Der er ikke kommet nogen hvor vi bor i dag, og hvis der var, havde jeg ikke lukket dem ind, simpelthen fordi jeg synes det er så frækt, at alle de børn jeg oplevede den gang (Og det var MANGE) forventede helt vildt meget og var mega uopdragne og frække, når de "ikke fik nok" efter deres eget hoved. Så ødelægges en oplevelse af søde børn til fastelavn altså, og så er der ikke meget sjov i det.

Desuden har vi ingen småpenge og heller ikke slik at give ud af, og selvom det er en sød tradition mener jeg nu heller ikke man kan forvente af den almindelige dansker at h*n går i en butik for at veksle penge til børnene

Anmeld

6. marts 2011

Frøken J.

Lullaby skriver:

Jeg kan godt høre at jeg er ene hane i flokken. For jeg kan slet ikke se, at det er tiggeri. Så kan man da også mene, at alle de reklamer der kører i fjernsyet for sulte afrikanere er tiggeri? Eller hvorfor er det okay, at de får penge fordi de er fattige? Fordi de er støttet af en organisation?

Ej undskyld mig, men sikke da en sammenligning! De fleste små børn bor i et hjem med mad på bordet og forældrene har endda haft råd til enten at sy et kostume eller købe et! Det kan da for søren ikke sammenlignes med en stakkels afrikaner, som er ved at dø af sult 

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Secrets skriver:

Ej undskyld mig, men sikke da en sammenligning! De fleste små børn bor i et hjem med mad på bordet og forældrene har endda haft råd til enten at sy et kostume eller købe et! Det kan da for søren ikke sammenlignes med en stakkels afrikaner, som er ved at dø af sult 

Jeg har en pige i min klasse hvor hendes forældre ingen penge har, de drikker dem op. I lang tid har jeg måtte købe hende noget shampoo så hver gang hun havde gymnastik kunne blive vasket for hjemme hos hende havde de ikke varmt vand. Hun fik en ny tandbørste af mig som stod på toilettet ude hos mig for hendes mor havde ikke råd til en n y til hende, hun må dele med hendes søskende. Jeg må dele min madpakke med hende stort set hver dag fordi de ikke har råd til mad. Mht fastelavnskostume så har hun arvet fra hendes kusine som er 4 år ældre og derfor meget slidt og ødelagt.

Så ja, de fleste men ikke alle..

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Secrets skriver:

Den oplevelse jeg har haft før, hvor jeg boede før var, at børnene havde kæmpe forventningen. En 50-øre var ikke nok. Et lille stykke slik eller noget var heller ikke nok. De vil have mere (det ville de i hvert fald), og det har man sku ikke råd til, når man bor i et område med så mange børn. Der er ikke kommet nogen hvor vi bor i dag, og hvis der var, havde jeg ikke lukket dem ind, simpelthen fordi jeg synes det er så frækt, at alle de børn jeg oplevede den gang (Og det var MANGE) forventede helt vildt meget og var mega uopdragne og frække, når de "ikke fik nok" efter deres eget hoved. Så ødelægges en oplevelse af søde børn til fastelavn altså, og så er der ikke meget sjov i det.

Desuden har vi ingen småpenge og heller ikke slik at give ud af, og selvom det er en sød tradition mener jeg nu heller ikke man kan forvente af den almindelige dansker at h*n går i en butik for at veksle penge til børnene

Næe men det er da ikke svært at hæve en 20er som man så kan få i 2 kr i en alm butik..

Anmeld

6. marts 2011

celkt

måske skal dette bare udvikle sig til en tråd om vores børneopdragelse.. eller rettere, vores forældres opdragelse af os, kontra den opdragelse dem der er store børn nu har fået, kontra den opdragelse vi selv vil give vores små børn. Jeg syntes der på flere punkter end det her med fastelavn, er noget der halter, for den generation der hedder 10 til 20 år i dag, ja undskyld hvis der er nogen herinde, der lige bliver ramt også...  Selvfølgeligt har der været uopdragne mødunger i alle generationer, men jeg syntes bare holdningen til hvordan man opfører sig ordentligt er blevet noget slap i den runde.

Derimod syntes jeg, når jeg snakker med mine jævnaldrende med små børn, at der er tegn på at der bliver strammet op på nogen ting. Mine børn vil aldrig få lov at udvikle den holdning, at det er for lidt med en slikkepink eller en to-krone, hvis de er ude at rasle. Og tro mig, jeg skal nok opdage det, hvis der er tegn i den retning. Lige såvel som de vil få lært at rejse sig for en ældre dame i en bus, og lignende ting.

Så måske er det bare sådan at det er lidt trist med fastelvn i de her år, men måske vender det så tilbage om en 7-8 år, når vores små´børn er blevet større. Hvem ved.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.