Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Fru Dinesen

Lullaby skriver:

Jeg kan godt høre at jeg er ene hane i flokken. For jeg kan slet ikke se, at det er tiggeri. Så kan man da også mene, at alle de reklamer der kører i fjernsyet for sulte afrikanere er tiggeri? Eller hvorfor er det okay, at de får penge fordi de er fattige? Fordi de er støttet af en organisation?

Du er Absolut ikke ene hane i flokken .... forstår heller ik lige hvad der gik gal, og hvornår at rasle blev noget fy fy ....

Min søn og han 2 kammyer var ude i dag, og der var ikke en eneste der lukkede op. 

Og de ville ha været lykkelige, hvis det om ik andet var en lille vingummi eller ligne de fik. 

Sååå næste år tror jeg slet ik de gider.... 

Knusss Linda der savner de gode gamle dage 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

ann-kristina

Mine 2 på 3 og 6 piger har i dag været ude og rasle på hele vejen. De har nok været i 15 huse og syntes det var fantastisk. De var begge klædt ud og sang for fuld hals. De fik både mønter, slik, rosiner og clementiner. Et par steder spurgte folk hvad de helst ville have og der valgte de altså slikket .

De fik alt fra 1 kr til 10 kr og blev lige glade for det hele. Det er jo ikke beløbet der betyder noget, men det at man får lov at vise tøjet frem og få lov at synge.

Her på vores lille vænge fik de lov at gå selv, men ellers var jeg med lidt i baggrunden.

Anmeld

6. marts 2011

Anne85

Ej jeg ser det SLET ikke som tiggeri  Da jeg var barn gik vi da også udklædte rundt - sang for folk - og fik måske en 5 krone eller et stykke slik. Vi gik godt nok kun på vores egen gade - så de mennesker vi ringede på hos var jo søde ældre mennesker der vidste hvem vi var , de tætteste naboer o.lign.

Jeg ville da elske hvis er kom en flok glade små unger her udklædt og sang  Og de ville helt sikkert på lidt småpenge af mig

Anmeld

6. marts 2011

Benjamins'mor

Vi boede på landet da jeg var lille, og der var det også en tradition at rasle. Og folk var glade fordi de syntes det var sødt. Men tror det er forskelligt.

Jeg ville ikke lade Benjamin rasle når han nåede den alder. Der har ikke været nogle hos os og ringe på, men ville nok heller ikke åbne som en anden skrev.

Jeg tror også hos nogle at det handler om penge, især i de lidt større byer som mange bor i. Det kan jo hurtigt blive mange penge hvis der kommer mange i løbet af en dag. Og nogle børn bliver jo også skuffet hvis de får under 5 kr.

Jeg var ude og besøge min mor idag, og der kom min lillebror på snart 5 år og raslede for mig, der fik han en tier. Og vil også sige at det er iorden at rasle for familie, men ville ikke lade Benjamin rasle for fremmede.

Anmeld

6. marts 2011

BellaT

Jeg har ikke læst hele tråden, men undrer mig over en ting. Er I ikke bange for at sende jeres børn ud og ringe på fremmede menneskers døre?

Jeg ville godt turde her i vores lille hyggelige by, men absolut IKKE hvis vi boede i en større by..

Det er trist at jeg føler sådan, men det gør jeg. Min kæreste mener at det er pylret..

Anmeld

6. marts 2011

Fru Dinesen

Gaia skriver:

Synes det var en super smuk handling at I gik med dine børn ud og raslede. Synes absolut IKKE det er tikkeri. Synes det er at glæde børnene og dem som man ringer på hos. Det er da super dejligt, at børn kommer og synger "fastelavn er mit navn". Og at man så giver en krone eller lidt slik er sku da ikke at give efter for tikkeri. Tikkeri er når man be´r om noget uden at gøre noget, men børnene SYNGER jo faktisk og dermed i min optik GØR de noget for den ene lille krone eller det lille stykke slik man giver. Synes alle dem som I besøgte som ikke åbnede døren burde skamme sig og tænke over at de sådan set er med til at slå en dejlig tradition ned.

Jeg håber sådan at dine børn trods folks manglende forståelse for traditionen havde en dejlig dag med jer. Synes det var super stort at gå med dem rundt og synes kun flere skulle følge det eksempel.

Nåja tilslut vil jeg selvf. også sige, at de børn som ikke gøre en indsats foran døren (udklædt, synge osv. Men som bare mumler og står med en sparegris, at de skal ikke have noget, men så kan man jo sende dem et smil og sige desværre unger ingenting idag). Og et smil på vejen må da også være rart at få. så synes da børn skal yde en fastelavns-indsats ligesom det lyder til at dine børn gjorde.

Glædelig fastelavn til jer og husk dine børn vil sikkert huske tilbage med glæde da deres mor gik med på legen Tror det betyder mere end hvor mange der åbnede døren.

så smukt skrevet 

Anmeld

6. marts 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Jeg kan sku ikke sætte mig ind i folks holdning, at det er tiggeri... Det er en tradition, som har eksisteret i mere end 100 år..

Her i huset havde min store tøs en veninde på besøg, og hun har arbejdet hele weekenden på hendes udklædning.. hun er elleve og har selv lavet den... og hun hjalp veninden med hendes, så der er lagt et kæmpe arbejde i det.. synes det skal anerkendes!!!!!!! og inden de gik sagde de til hianden, at de ville blive glade for det, som de fik, om det var slik eller penge... ( deres indbyrdes samtale, uden de viste jeg lyttede med..)

De fik ikke slik, men penge, som de brugte på slik, og resten er sparet op.. hun var endda så sød, at hun ville dele med lillebror, som er syg herhjemme... Men de nåede at møde en gammel kælling( undskylder mit udtryk, men er arrig), som råbte om, at det var tiggeri og hun fandme ikke give nogen unger penge.. hva fanden sker der for hende.. de blev så kede af det, da de havde knoklet med udklædningen... og at de slet ikke ser det som tiggeri, da de ikke forventede penge, men bare sjov og ballade... måske lidt anerkendelse for deres arbejde... de havde jo gjort noget for det.... hun brugte hele fredag aften og noget af lørdagen, samt søndag formiddag.....

Her kom desværre ingen.. her ville de ha fået lidt små mønter og de slap op, så har huset altid slik, som jeg kan give...

Her er jeg vild med børn og ser dem altså ikke som tiggere, men som børn, der har det sjovt... hvorfor gøre det til noget negativt?????????? Anerkend børnene for deres glæde, humør, sang, for overvinder de en masse ved at gå dør til dør... Smil til dem

Kærlig Hilsen og fastelavns hilsner Mette med 2 mega syge børn, men stadig havde overskuddet til at smile til en masse børn, hvis de var dukket op....

Anmeld

6. marts 2011

bullerbassen

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Her i vores lille by - rasler børnene stadigvæk og mine drenge syntes det er hyggeligt.

Her er folk søde til at lukke op og smiler til ungerne når de synger.

Har dog oplevet en enkelt gang en dame lukkede døren op , råbte næmmest i hovedet på knægten " Det er først i morgen " og slask så var døren lukket - pu ha hvor blev han ked ...

Ja vi raslede søndag & ikke mandag men kunne damen ikke bare have sagt nej tak eller ??

Så her er det stadigvæk en hyggelig tradition børnene bruger

Ved ikke om mine skal afsted i morgen - det bestemmer de selv

Anmeld

8. marts 2011

Gaia

Fru Dinesen skriver:

så smukt skrevet 

Takker

Anmeld

8. marts 2011

Hasselnødden

Mathias Villads skriver:

Jeg kan sku ikke sætte mig ind i folks holdning, at det er tiggeri... Det er en tradition, som har eksisteret i mere end 100 år..

Her i huset havde min store tøs en veninde på besøg, og hun har arbejdet hele weekenden på hendes udklædning.. hun er elleve og har selv lavet den... og hun hjalp veninden med hendes, så der er lagt et kæmpe arbejde i det.. synes det skal anerkendes!!!!!!! og inden de gik sagde de til hianden, at de ville blive glade for det, som de fik, om det var slik eller penge... ( deres indbyrdes samtale, uden de viste jeg lyttede med..)

De fik ikke slik, men penge, som de brugte på slik, og resten er sparet op.. hun var endda så sød, at hun ville dele med lillebror, som er syg herhjemme... Men de nåede at møde en gammel kælling( undskylder mit udtryk, men er arrig), som råbte om, at det var tiggeri og hun fandme ikke give nogen unger penge.. hva fanden sker der for hende.. de blev så kede af det, da de havde knoklet med udklædningen... og at de slet ikke ser det som tiggeri, da de ikke forventede penge, men bare sjov og ballade... måske lidt anerkendelse for deres arbejde... de havde jo gjort noget for det.... hun brugte hele fredag aften og noget af lørdagen, samt søndag formiddag.....

Her kom desværre ingen.. her ville de ha fået lidt små mønter og de slap op, så har huset altid slik, som jeg kan give...

Her er jeg vild med børn og ser dem altså ikke som tiggere, men som børn, der har det sjovt... hvorfor gøre det til noget negativt?????????? Anerkend børnene for deres glæde, humør, sang, for overvinder de en masse ved at gå dør til dør... Smil til dem

Kærlig Hilsen og fastelavns hilsner Mette med 2 mega syge børn, men stadig havde overskuddet til at smile til en masse børn, hvis de var dukket op....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.