Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Kongmulle

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

jeg syntes også det er trist. Og endnu mere trist at folk kalder det tiggeri. Helt ærligt! Det er den ENE dag på hele året og vi har haft den tradition så længe jeg kan huske. Børnene klæder sig ud og synger og får penge for det. Kan slet ikke følge det negative i at nogen kan få ondt i røven over det.

jeg syntes de er rigtig søde og hos os får de penge. Vores egne unger er også ude og rasle og de bliver kun mødt med smil og får også penge. Så vores område må være mindre nærrigt end nogen af jeres. Hurra for det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

Lullaby

TinaPina skriver:

Penge? Skal man give penge, ej det har jeg da aldrig hørt om

Jeg må altså indrømme jeg er en af dem der ikke gider lukke op. Jeg er træt af, at skulle holde liv i andres traditioner. SÆRLIGT når de importerer dem fra andre lande og nu "tigger" flere gange i året. Jeg synes ikke det er sjovt, at rende til døren 100 gange på en dag fordi nogle har børn der er ude at få slik i byen.

Nå det så er sagt, så synes jeg faktisk også det er for farligt. Hvem ved hvem der åbner, eller hvad det de putter i posen reelt indeholder. Nej tak, det skal mit barn heller ikke.

Fastelavn er vores egen tradition, du må tænke på halloween..

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Kongmulle skriver:

jeg syntes også det er trist. Og endnu mere trist at folk kalder det tiggeri. Helt ærligt! Det er den ENE dag på hele året og vi har haft den tradition så længe jeg kan huske. Børnene klæder sig ud og synger og får penge for det. Kan slet ikke følge det negative i at nogen kan få ondt i røven over det.

jeg syntes de er rigtig søde og hos os får de penge. Vores egne unger er også ude og rasle og de bliver kun mødt med smil og får også penge. Så vores område må være mindre nærrigt end nogen af jeres. Hurra for det

Ja jeg synes også det er synd. Jeg føler at der mistes noget godt.

Anmeld

6. marts 2011

celkt

kiwilouise skriver:

hvorfor om mandagen? det er jo fastelavn idag...

jamen, det er tradition, at det først er dagen efter fasten, altså fastelavn. Men det glemmer de fleste tilsyneladende....

Anmeld

6. marts 2011

Diana...

ladydan1 skriver:

Kan huske som barn vi raslede..der fik vi slik. senere kan jeg huske at min venindes lillebror raslede og der var det penge..og det var benhårdt business han raslede 800 kr og det var skisme mange penge i slut 80'erne.her har jeg også forsøgt at give slik, men det ville de utaknemelige unger sku ikke have..de ville have penge!så forsøgte jeg med boller..nope.. det sang de jo..men ikke på vilkår.Da jeg så forsøgte med penge var det heller ikke godt nok..så var det for lidt, så var man en nærrigrøv osv osv. Og DEN holdning har gjort jeg ikke længere holder traditionen i hævd.Sisse som heldigvis bor et sted hvor der ikke rasles mere.

Jamen så det jo klart at det er ved at udgå det fastelavn halløj når intet er god nok og de ikke er taknemmelige fo hvad de får! Så gider folk jo ikk til sidst.

Anmeld

6. marts 2011

TinaPina

Lullaby skriver:

Fastelavn er vores egen tradition, du må tænke på halloween..

Nej fastelavn har altså ikke været en tradition i min familie. Så det er "jeres"

Mit barn skal selvfølgelig klædes ud når der skal slåes katten af tønden sammen med de andre i institutionen, men derudover er det eneste der er en tradition her, altså fastelavnbollen

Anmeld

6. marts 2011

Kongmulle

TinaPina skriver:

Penge? Skal man give penge, ej det har jeg da aldrig hørt om

Jeg må altså indrømme jeg er en af dem der ikke gider lukke op. Jeg er træt af, at skulle holde liv i andres traditioner. SÆRLIGT når de importerer dem fra andre lande og nu "tigger" flere gange i året. Jeg synes ikke det er sjovt, at rende til døren 100 gange på en dag fordi nogle har børn der er ude at få slik i byen.

Nå det så er sagt, så synes jeg faktisk også det er for farligt. Hvem ved hvem der åbner, eller hvad det de putter i posen reelt indeholder. Nej tak, det skal mit barn heller ikke.

Andres traditioner? Tror ikke du er klar over hvor mange år vi har fejret det i Danmark

Anmeld

6. marts 2011

TinaPina

Kongmulle skriver:

Men det er jo ikke kun den ENE dag. Der er jo 2 dage nu foruden alle de andre der også kommer og "vil ha" noget ved døren.

Jeg forstår altså godt folk er ved at have fået nok. Specielt hvis der så kun er sure miner retur fordi gevinsten var for lille

Anmeld

6. marts 2011

Kongmulle

TinaPina skriver:

Men det er jo ikke kun den ENE dag. Der er jo 2 dage nu foruden alle de andre der også kommer og "vil ha" noget ved døren.

Jeg forstår altså godt folk er ved at have fået nok. Specielt hvis der så kun er sure miner retur fordi gevinsten var for lille

Jo det er kun den ENE dag om året vi fejrer fastelavn. Sådan har det altid været.

Anmeld

6. marts 2011

TinaPina

Kongmulle skriver:

Andres traditioner? Tror ikke du er klar over hvor mange år vi har fejret det i Danmark

Men det er ikke "min" tradition. Jeg forventer altså heller ikke at jehovas vidner køber julekort ved døren når der samles ind til julemærkehjemmene

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.