Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Frøken J.

Lullaby skriver:

Jeg har en pige i min klasse hvor hendes forældre ingen penge har, de drikker dem op. I lang tid har jeg måtte købe hende noget shampoo så hver gang hun havde gymnastik kunne blive vasket for hjemme hos hende havde de ikke varmt vand. Hun fik en ny tandbørste af mig som stod på toilettet ude hos mig for hendes mor havde ikke råd til en n y til hende, hun må dele med hendes søskende. Jeg må dele min madpakke med hende stort set hver dag fordi de ikke har råd til mad. Mht fastelavnskostume så har hun arvet fra hendes kusine som er 4 år ældre og derfor meget slidt og ødelagt.

Så ja, de fleste men ikke alle..

Der er altid undtagelser, men derfor synes jeg absolut ikke man kan tillade sig at sammenligne indsamling til børn, der er ved at dø af sult, med børn, hvor langt de fleste har tag over hovedet og mad på bordet. Hvis den pågældende pige var ved at dø af sult som de stakkels børn i Afrika vil jeg da håbe, at den pågældende familie blev meldt til kommunen, for sådan skal det ikke foregå i Danmark. Så ja, jeg vil hellere donere en 50'er til en pålidelig nødhjælpsorganisation end jeg vil dele den op i 25 2-kroner som gives til en rasler. De fleste vil alligevel have mere og bliver fornærmede.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

Frøken J.

Lullaby skriver:

Næe men det er da ikke svært at hæve en 20er som man så kan få i 2 kr i en alm butik..

Jeg kan kun hæve i hæveautomater, da jeg har Mastercard. Der er ikke noget der hedder at hæve 20 kroner over, kan kun betale på beløbet. Ydermere synes jeg ikke at jeg skal bruge mine penge på den slags, når langt de fleste børn bliver snotfornærmede over en 2-krone. Taler som sagt af erfaring

Anmeld

6. marts 2011

Frøken J.

celkt skriver:

måske skal dette bare udvikle sig til en tråd om vores børneopdragelse.. eller rettere, vores forældres opdragelse af os, kontra den opdragelse dem der er store børn nu har fået, kontra den opdragelse vi selv vil give vores små børn. Jeg syntes der på flere punkter end det her med fastelavn, er noget der halter, for den generation der hedder 10 til 20 år i dag, ja undskyld hvis der er nogen herinde, der lige bliver ramt også...  Selvfølgeligt har der været uopdragne mødunger i alle generationer, men jeg syntes bare holdningen til hvordan man opfører sig ordentligt er blevet noget slap i den runde.

Derimod syntes jeg, når jeg snakker med mine jævnaldrende med små børn, at der er tegn på at der bliver strammet op på nogen ting. Mine børn vil aldrig få lov at udvikle den holdning, at det er for lidt med en slikkepink eller en to-krone, hvis de er ude at rasle. Og tro mig, jeg skal nok opdage det, hvis der er tegn i den retning. Lige såvel som de vil få lært at rejse sig for en ældre dame i en bus, og lignende ting.

Så måske er det bare sådan at det er lidt trist med fastelvn i de her år, men måske vender det så tilbage om en 7-8 år, når vores små´børn er blevet større. Hvem ved.

Jeg er enig, selvom jeg heldigvis er undtagelsen  Hehe. Nej, der er for lidt "disciplin" og for lidt respekt i dag. Forstå mig ret, taler ikke kæft, trit og retning, men der er virkelig mange respektløse og flabede børn, og de ødelægger så traditionen for dem, som opfører sig pænt.

Anmeld

6. marts 2011

eirene

Vi havde også meget glæde af at rasle da vi var børn og mine børn har også gjort det hvert år. Og de er godt tilfredse uanset hvad de får. Og jeg sørger for de er klædt ud.

Jeg synes heller ikke det er rimeligt at ungerne bare skal gå rundt i deres almindelige tøj. Det vil jeg kalde tiggeri, men det andet er en tradition som jeg gerne vil holde fast i.

Der har kun været 3 børn her i dag på en gang og de fik en 20'er til deling. Og så købte jeg slik da jeg lige var nede og handle. Men der har ikke været flere. Og de fleste er jo på arbejde om mandagen, så der får de jo ikke så meget glæde af at rasle.

Jeg synes det er uforskammet at lade være med at åbne. Man behøver jo ikke at tømme pungen for penge. Et smil og en klapsalve og så sige at man desværre ikke har noget at give. Men det er måske for pinligt at sige??

Jeg sad lige og tænke på at jeg lige har meldt mig som indsamler til Kræftens bekæmpelse, kan jeg så også risikere at komme til lukkede døre, fordi folk ikke gider åbne???

Anmeld

6. marts 2011

eirene

Vi havde også meget glæde af at rasle da vi var børn og mine børn har også gjort det hvert år. Og de er godt tilfredse uanset hvad de får. Og jeg sørger for de er klædt ud.

Jeg synes heller ikke det er rimeligt at ungerne bare skal gå rundt i deres almindelige tøj. Det vil jeg kalde tiggeri, men det andet er en tradition som jeg gerne vil holde fast i.

Der har kun været 3 børn her i dag på en gang og de fik en 20'er til deling. Og så købte jeg slik da jeg lige var nede og handle. Men der har ikke været flere. Og de fleste er jo på arbejde om mandagen, så der får de jo ikke så meget glæde af at rasle.

Jeg synes det er uforskammet at lade være med at åbne. Man behøver jo ikke at tømme pungen for penge. Et smil og en klapsalve og så sige at man desværre ikke har noget at give. Men det er måske for pinligt at sige??

Jeg sad lige og tænke på at jeg lige har meldt mig som indsamler til Kræftens bekæmpelse, kan jeg så også risikere at komme til lukkede døre, fordi folk ikke gider åbne???

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

eirene skriver:

Jeg åbner altid! Også for jehovas vidner bare for at fortælle, at jeg ikke er interesseret. Men synes det andet er groft og især overfor små børn

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Secrets skriver:

Jeg kan kun hæve i hæveautomater, da jeg har Mastercard. Der er ikke noget der hedder at hæve 20 kroner over, kan kun betale på beløbet. Ydermere synes jeg ikke at jeg skal bruge mine penge på den slags, når langt de fleste børn bliver snotfornærmede over en 2-krone. Taler som sagt af erfaring

Hvis du kun kan hæve i automater kan du jo bare hæve lidt mere end du skal handle for? For jeg synes det er vildt hvis du ALTID kan ramme en ren 100 kr eller 200 når du er ude at handle

Jeg synes nu stadig at man skal støtte op om de gode gamle danske traditioner. Synes at vi efterhånden er så amerikaniserede  at vi glemmer hvem vi er..

Anmeld

6. marts 2011

eirene

Lullaby skriver:

Jeg åbner altid! Også for jehovas vidner bare for at fortælle, at jeg ikke er interesseret. Men synes det andet er groft og især overfor små børn

Ja det gør jeg også. Det er det mindste man kan gøre. Og det er da heller ikke særlig fedt at lære ens børn at man bare lader være med at åbne og gemmer sig... Fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

celkt skriver:

måske skal dette bare udvikle sig til en tråd om vores børneopdragelse.. eller rettere, vores forældres opdragelse af os, kontra den opdragelse dem der er store børn nu har fået, kontra den opdragelse vi selv vil give vores små børn. Jeg syntes der på flere punkter end det her med fastelavn, er noget der halter, for den generation der hedder 10 til 20 år i dag, ja undskyld hvis der er nogen herinde, der lige bliver ramt også...  Selvfølgeligt har der været uopdragne mødunger i alle generationer, men jeg syntes bare holdningen til hvordan man opfører sig ordentligt er blevet noget slap i den runde.

Derimod syntes jeg, når jeg snakker med mine jævnaldrende med små børn, at der er tegn på at der bliver strammet op på nogen ting. Mine børn vil aldrig få lov at udvikle den holdning, at det er for lidt med en slikkepink eller en to-krone, hvis de er ude at rasle. Og tro mig, jeg skal nok opdage det, hvis der er tegn i den retning. Lige såvel som de vil få lært at rejse sig for en ældre dame i en bus, og lignende ting.

Så måske er det bare sådan at det er lidt trist med fastelvn i de her år, men måske vender det så tilbage om en 7-8 år, når vores små´børn er blevet større. Hvem ved.

Mine børn blev så glad idag for en 1 krone da der var en gammel mand der åbnede. Det de blev glade for var at han stod og dansede imens de sang og råbte NEJ hvor er det bare dejligt og ih altså og løb rundt for at finde småpenge.

Anmeld

6. marts 2011

NatteS

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Nu har jeg ikke laest hele tråden.. bare lige nogle stykker.. Men jeg er enig i hvad du skriver..

Jeg husker også tilbage på den herlige søndag hvor vi var rundt og synge til vi var haese og det var jo hamrende sjovt! faktisk handlede det SLET IKKE om pengene! Nogle steder vi var gav de slik og andre steder varme fastelavnsboller mmm... Og fik man tjemt nogle penge i sidste ende var det jo bare Bonus for en rigtig hyggelig dag

Det er SÅ aergeligt at folk bare nu ser det som tiggeri.. fair nok hvis man ikke lige overskuer børn der ringer på.. eller man ikke lige har noget at give af.. Men ej hvor er det dog synd at det bliver set ned på, for dem der bare ønsker at give sine børn samme oplevelse vi havde som små og at få lov at synge og vise sine kostymer til hele byen og stolt så modtage sin lille belønning for sangene...

nå det var lige det jeg havde at tilføje

god fastelavn til alle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.