Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.536 visninger
109 svar
0 synes godt om
6. marts 2011

Lullaby

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

Tkcuf

Kan desværre nok ikke give dig det svar du ønsker. Jeg er selv opdraget til ikke at tigge penge af folk- og har heller aldrig været ude og rasle.. Og---- vi åbner heller ikke hvis der kommer nogle lidt strengt måske, men jeg gider altså ikke give penge til andre unger end mine egne..

Anmeld

6. marts 2011

L.J.L

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

jeg tror det er meget forskelligt fra sted til sted/person til person, om man fejrer fastelavn eller ej.

Min mand fik aldrig lov at komme ud at rasle da han var lille, da hans forældre ikke ville have at deres børn skulle rende og tigge ved dørene. Hvor at for mig og mine søskende så var det en sjov tradition, vi holdte hvert år, og vi var rundt til alle døre, og fik enten slik eller småmønter af alle.

Her hvor vi bor idag er der aldrig en eneste der ringer på vores dør ved fastelavn.

Måske er i bare havnet i et område hvor fastelavn bare ikke holdes, men jeg kan godt se skuffelsen for børnenes skyld, og så må man føle sig en smule pinlig, når ingen anerkender at man render rundt og spiller klovn

Anmeld

6. marts 2011

Kamelia

Lullaby skriver:

Hmm tja her giver vi heller ikke penge.......dem må ungerne få af deres forældre.

Til gengæld har vi karameller de kan få, fordi jeg synes det er hyggeligt med ungerne ved døren. De er så søde i deres udklædningstøj.

Sangen de synger, beder jo heller ikke ligefrem om penge, men faktisk boller.........hø hø, hvad mon de ville sige til at der røg en grovbolle i posen!!!!

Jeg er altså også af den mening at det tangerer til tiggeri - jeg forstår ikke rigtigt princippet i at ungerne skal have penge af naboerne.......eller hele byen, for de store tager jo en laaaaang rute.

Men det er jo ikke alle der holder fastelavn, særligt ikke dem uden børn og så er det vel derfor de ikke lukker op. Hvis der kommer 20 "hold" forbi sådan en søndag, kan det jo på et tidspunkt blive en anelse trættende at lukke op og sige at man intet giver ved døren??!!

Vi har oplevet fastelavn og Halloween hvor der kom vildt mange, de åd os "ud af huset" i karameller og vi blev nok i sidste ende lidt træt af at åbne.....et år kom de sidste kl 21 om aftenen!!!

Fordi du har traditionen behøver andre jo ikke hylde den!!

Knus

Kamelia

Anmeld

6. marts 2011

smokin

Jeg bryder mig heller ikke om at børn stemmer dørklokker for at få penge. Og vil aldrig byde mit eget barn at gøre det. Måske hos familien, men aldrig fremmede. Det synes jeg slet ikke hører til og det er i hvert fald ikke en tradition jeg vil lære Malou. 

Anmeld

6. marts 2011

Laulund87

Dusty skriver:

Kan desværre nok ikke give dig det svar du ønsker. Jeg er selv opdraget til ikke at tigge penge af folk- og har heller aldrig været ude og rasle.. Og---- vi åbner heller ikke hvis der kommer nogle lidt strengt måske, men jeg gider altså ikke give penge til andre unger end mine egne..

Må godt nok erkende mig enig her..

Anmeld

6. marts 2011

FrkT

Jeg er også opvokset med samme tradition som dig, er 86'er. Hele min barndom gik mine veninder og jeg eller min søster og jeg rundt i hele byen (en lille by vi boede i) udklædte og raslede og sang fastelavnssange, og aldrig blev det set som tiggeri. Jens, som er 78'er, måtte ikke rasle til fastelavn for sin far, som selv mente det var tiggeri  Forstår slet ikke at nogen ser det sådan.

Anmeld

6. marts 2011

Pige2009

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at .

Jeg tror faktisk allerede, der var nogen, der havde den holdning, da jeg var barn også. Men i de senere år er indsamlingerne til diverse velgørenhedsorganisationer boomet og Halloween har også haft sit indtog i DK, så jeg tror simpelthen, at folk er trætte af at åbne deres døre for at punge ud.

Personligt ville jeg med glæde give en 5'er, hvis jeg blev raslet for her til fastelavn, men jeg tror som sagt, at mange har fået nok.

Hvad tror du selv?

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Jeg kan godt høre at jeg er ene hane i flokken. For jeg kan slet ikke se, at det er tiggeri. Så kan man da også mene, at alle de reklamer der kører i fjernsyet for sulte afrikanere er tiggeri? Eller hvorfor er det okay, at de får penge fordi de er fattige? Fordi de er støttet af en organisation?

Anmeld

6. marts 2011

SussieThyssen

Lullaby skriver:

LOOL undskyld at jeg smiler lidt...for fastelavn ER og HAR altid været tiggeri.
Det med at rasle for penge eller slik efter fasten, var faktisk et privilegium de fattige fik meget tidligt i middelalderen, og siden har det så udviklet sig til at rasle og klæde sig ud.
At det er ved at uddø, skyldes jo nok at alle har lettere ved at få slik og penge, og bare er noget der er der.
Jo mange slår stadig katten af tønden ved en eller anden sammenkomst, men så er det også slut.
Jeg har ikke haft besøg af eller set et eneste fastelavnsraslende barn i mere end 5 år...ikke engang, da vi boede i hjertet af Slagelse, så jeg vil tro, at det blot er en tradition der har udlevet sig selv.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.