Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Kongmulle

TinaPina skriver:

Nu er det smukke ved at være dansker jo, at man har friheden til at vælge. Og om folk holde fastelavn eller ej, gør dem hverken til mere eller mindre dansk. Ikke i mine øjne i hvert fald.

Det der med at gå rundt og banke på til fastelavn var altså bare ikke noget man gjorde da jeg var barn, så derfor er det ikke en del af det for mig. Hvad der så står i "reglerne" er for mig underordnet

Derfor er det stadig en dansk tradition. Uanset om du vil det eller ej.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Ej hvor er det dog frygteligt at folk har den indstilling.

Kan se på svaree er flertallet er imod. Hvorfor? Hvad går der af en for lige at åbne døren og se nogle glade børn med strålende øjne når de får lidt småpenge eller en karamel. Synes det er MEGET ærgerligt at folk er så smålige. Ja det er opstået som tiggeri, men kunne vi ikke bruge det som at fejre vi ikke behøver tigge mere, ligesom sankt hans fejre at vi ikke brænder kvinder på bålet mere.

Kan da huske fra jeg var lille hvor fantastisk det var at få lov at rende rundt og rasle. Spændingen når folk åbnede og man skulle overvinde sin generthed og synge og glæden ved at få en lille mønt. Og kunne gå ned og købe lidt slik sammen med alle de andre børn der havde været ude og rasle.

Det var jo fantastisk, hele byen børn var sammen og lavede det samme på netop denne dag.

Nej synes det er noget fis, At man ikke kan give de kære små en lille skilling.

Anmeld

6. marts 2011

Tystys14

Lullaby skriver:

Jeg kan godt høre at jeg er ene hane i flokken. For jeg kan slet ikke se, at det er tiggeri. Så kan man da også mene, at alle de reklamer der kører i fjernsyet for sulte afrikanere er tiggeri? Eller hvorfor er det okay, at de får penge fordi de er fattige? Fordi de er støttet af en organisation?

Nej du er ikke alene, jeg synes det er sødt at børn går rundt og laver "ballade" hvis de ikke får noget for det slik eller penge, det lige meget.  Selv voksede jeg op i en lille by hvor det at rasle var noget alle børn gjorde, men efter vi flyttede til nyk f er der ingen der ringer på dørene mere, og jeg følte mig også til grin da jeg var ude med mine søstre... kan ikke forstå det er på vej væk, synes det var en sød tradition.  Bakker dig helt på det punkt.

Anmeld

6. marts 2011

musse1

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

syns ik folk behøver at give penge, men de kan give noget slik, kage, boller, rosin pakke eller andet de lige har lyst det. det syns jeg i hvert fald er fint.

jeg har selv gået rundt nogle år som barn til fastelavn og må indrømme vores de to store også går rundt, men de forventer bestemt ik penge, syns de skal ha lov til at gå rundt, så de andre ik snakker om at de har gået rundt og de ik kan være med, men de bliver super glade når de for et stykke slik eller noget.

Men syns tilgængel her de sidte par år, har der ik været mange som har gået rundt, og heller ik mange som har åbnet dørene eller gadet det..

tror vores samfund er andreledes nu, i forhold til dengang vi var børn, i hvert fald holdningen..

hvad er værst for børnene, at folk åbner hører deres sang og siger vi har eller giver ik noget, eller lade vær med at åbne?

men ja jeg er klart enige i, at det er synd for børnene, at folk er lige glade, de bliver jo så glade..

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

sommerbarn<3 skriver:

Ej hvor er det dog frygteligt at folk har den indstilling.

Kan se på svaree er flertallet er imod. Hvorfor? Hvad går der af en for lige at åbne døren og se nogle glade børn med strålende øjne når de får lidt småpenge eller en karamel. Synes det er MEGET ærgerligt at folk er så smålige. Ja det er opstået som tiggeri, men kunne vi ikke bruge det som at fejre vi ikke behøver tigge mere, ligesom sankt hans fejre at vi ikke brænder kvinder på bålet mere.

Kan da huske fra jeg var lille hvor fantastisk det var at få lov at rende rundt og rasle. Spændingen når folk åbnede og man skulle overvinde sin generthed og synge og glæden ved at få en lille mønt. Og kunne gå ned og købe lidt slik sammen med alle de andre børn der havde været ude og rasle.

Det var jo fantastisk, hele byen børn var sammen og lavede det samme på netop denne dag.

Nej synes det er noget fis, At man ikke kan give de kære små en lille skilling.

Åh ja, det var en fantastisk tradition

Anmeld

6. marts 2011

kiwifrugten

Jeg ser det efterhånden også som tiggeri, fordi de blir jo ikke engang glade for at få en lille pose haribo eller en 2 krone eller en bolle. De ser jo vildt skuffet ud de børn, som om at de forventer en 10-20 kr og jeg sys da godt man selv kan bruge de penge. Og  de synger jo altså om boller og ballade men det er jo ikke det de vil have.

Og de har kun lært at synge den sidste linie i sangen

Hvis jeg ingen boller får så laver jeg ballade. Hvad blev der af resten af sangen?

Synd den tradition er ved at uddø men sys altså også det er træls der blir ringet på døren konstant

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

kiwifrugten skriver:

Jeg ser det efterhånden også som tiggeri, fordi de blir jo ikke engang glade for at få en lille pose haribo eller en 2 krone eller en bolle. De ser jo vildt skuffet ud de børn, som om at de forventer en 10-20 kr og jeg sys da godt man selv kan bruge de penge. Og  de synger jo altså om boller og ballade men det er jo ikke det de vil have.

Og de har kun lært at synge den sidste linie i sangen

Hvis jeg ingen boller får så laver jeg ballade. Hvad blev der af resten af sangen?

Synd den tradition er ved at uddø men sys altså også det er træls der blir ringet på døren konstant

Her var de begge trænet i sangen. De var begge klædt ud og de sang højt med glade stemmer og smil.

Anmeld

6. marts 2011

PinkLadybug

Hmm....

Jeg er 17 år, og var selv ude  at rasle da jeg var mindre(sidst jeg var ude at rasle var vidst da jeg var 13 år, og det var sammen med min kusine), og allerede der var der ikke specielt mange der lukkede op..

kan huske en episode da jeg var 10 år ca. hvor mig og mine to kusiner og min bror(der nu er henholdsvis 18,21 og 21) var ude og rasle sammen, hvor der så var en  mand der lukkede op med et smil og spurgte os om vi ikke sku have en bolle når nu det var det vi sang om!, og dette blev vi da overhovedet ikke fornærmet over!, tværtimod synes vi det var lidt sjovt...

Nu bor jeg jo stadig sammen med de gamle, og må indrømme at vi ikke lukker op hvis der kommer nogle og ringer på her.. Vi gjorde det, indtil der var en flok unger der blev ved med at stikke deres raslebøtter frem i hovedet på min far, fordi de ike var tilfredse med hvad det fik!.

Da jeg var mindrede var jeg jo bare glad for hvis jeg fik et smil, en sød kommentar og en 2 krone eller lignende!.

Synes virkelig tingene har ændret sig på så få år...

Annika

Anmeld

6. marts 2011

Diana...

Lullaby skriver:

Det har da også noget med opdragelse at gøre. Hvis ikke man præger sine børn til at blive glade for en 2 kr i sådan et tilfælde så har man da svigtet sin opgave som forældre synes jeg..

Ja da det da der det hele ligger 

Anmeld

6. marts 2011

pussepige

Lullaby skriver:

Min store dreng får også lov til at gå ud og rasle. Men det er først i morgen han skal det..

Jeg synes ikke det er tiggeri og min dreng blir glad for at få en bolle, æble,bolsje eller en karamel..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.