Lullaby skriver:
Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.
Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.
Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?
Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..
syns ik folk behøver at give penge, men de kan give noget slik, kage, boller, rosin pakke eller andet de lige har lyst det. det syns jeg i hvert fald er fint.
jeg har selv gået rundt nogle år som barn til fastelavn og må indrømme vores de to store også går rundt, men de forventer bestemt ik penge, syns de skal ha lov til at gå rundt, så de andre ik snakker om at de har gået rundt og de ik kan være med, men de bliver super glade når de for et stykke slik eller noget.
Men syns tilgængel her de sidte par år, har der ik været mange som har gået rundt, og heller ik mange som har åbnet dørene eller gadet det..
tror vores samfund er andreledes nu, i forhold til dengang vi var børn, i hvert fald holdningen..
hvad er værst for børnene, at folk åbner hører deres sang og siger vi har eller giver ik noget, eller lade vær med at åbne?
men ja jeg er klart enige i, at det er synd for børnene, at folk er lige glade, de bliver jo så glade..