Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

MinNoah

har ikke læst alle svar... men her har der været 4-5 gange hvor det har ringet på, og vi har ikke åbnet. Hver gang så jeg i vínduet at der stod 3-4 børn (de fleste var ikke engang klædt ud!!!) med hver deres sparebøsse... Alle der var her og ringe på var udlændinge, men "Fejrer" de overhovedet fastelavn??!!

Nej de kan tro nej... her får de ingen penge..

Da jeg var lille gik jeg selv rundt og sang, men kun for naboer, familie og venner... og de synes jo bare det var hyggeligt... Nu må vi se hvordan tiderne ser ud når Noah blir stor nok til at rasle fastelavn, men jeg vil nu holde fast i at skal han rasle, bliver det kun for familie, venner og naboer jeg ved synes er hyggeligt når han kommer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi bor på en blind vej og er det sidste hus. Vi fik besøg af 4 meget søde udklædte piger og efter, at de havde sunget deres sang fik de selvfølgelig lidt penge

Mine børn synes det var rigtig sjovt, at pigerne var udklædte og sang. Jeg vil helt sikkert gøre det sammen med mine børn når de bliver store nok til det

Anmeld

6. marts 2011

Dinna88

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Hmf. Jeg synes ikke det er tiggeri, men jeg må indrømme, at åbner jeg døren for nogle små børn, så er det ikke penge men slik de får! Jeg vil super gerne glæde de små børn, og der skal jo ikke meget til! Så jeg synes det er noget pjat at kalde det tiggeri. Herregud, lad da de små have det sjovt. 

Det handler da også bare om at forklare sine børn at det ikke handler om hvad/hvor meget de får, men det handler om at more sig, vise sine kostumer og ikke mindst at synge for folkene

Anmeld

6. marts 2011

Enayia

Ja jeg synes nu også fastelavn er noget tiggeri og det er nu ikke noget jeg vil lære vores børn, altså det med at "rasle".

Synes det er fint man klæder sig ud og slår katten af tønden. Men at gå fra dør til dør -nej!

Knus Enayia

Anmeld

6. marts 2011

Silvermist

Vi har vi haft 1 besøg af nogle seje drenge i vilde kostumer og de fik slik  

Jeg syntes at det var vældig hyggeligt at opleve og det syntes mine piger, Isabella og Victoria, ihvertfald også. Inden vi flyttede i rækkehus oplevede vi aldrig nogle der kom og raslede og vi regnede såmænd heller ikke med nogle i dag, men købte lidt slik for en sikkerhedsskyld.

Jeg kommer fra Island og da jeg var barn så raslede vi også, men dog på en anderledes måde. I den lille by jeg boede i så var traditionen sådan at børnene raslede i byens butikker. Og "alle" børnene i byen raslede (børnene gik som regel og raslede sammen i små grupper) og alle butikkerne var forberedte på denne dag. Byen var simpelthen proppet af børn i kostumer. Det var så hyggeligt. Men vi raslede kun i butikkerne, aldrig i privathjem. Den lokale fotograf plejede hvert år at fotografere de raslende børn i deres kostumer i stedet for at forære dem slik og så fik alle børnene tilsendt et billede af dem. Det var en slags tradition, en rigtig sjov én. Ellers var det udelukkende slik eller lign. vi fik, aldrig penge.

Anmeld

6. marts 2011

Mi

Jeg er opdraget til at det er tiggeri og fik aldrig lov til at rasle. Mine piger får lov for første gang i år, og skal ud i morgen. Men jo, jeg syntes faktisk også at det ofte er tiggeri, og jeg er rigtig træt af den indstilling som flere af børnene og deres forældre i vores lille landsby har til det. De kan finde på at komme med en sparebøsse og jeg vil bare aldrig give penge! Mange af dem har en klar forventning om at få meget slik. En lille pose haribo eller en slikpind er bare ikke længere nok, og det pisser mig af! Nogle af de store unger er ikke engang klædt ud, og vil helst ikke synge, og så får de altså ikke noget her. Jeg har også oplevet at de samme børn er kommet to gange på en dag. Her kommer der også nemt 20-30 børn. Der ligger en lille by en km væk fra vores og der kører forældrene børnene fra by til by, så de kan tigge/rasle begge steder. Det virker altså lidt grisk på mig. Så ja, fastelavns raslen har måske ikke altid været tiggeri, men det syntes jeg at det er ved at udvikle sig til, desværre.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

6. marts 2011

bøgelund

Dusty skriver:

Kan desværre nok ikke give dig det svar du ønsker. Jeg er selv opdraget til ikke at tigge penge af folk- og har heller aldrig været ude og rasle.. Og---- vi åbner heller ikke hvis der kommer nogle lidt strengt måske, men jeg gider altså ikke give penge til andre unger end mine egne..

enig! det er tiggeri! mit barn får aldrig lov.. og jeg har heller aldrig fået lov til det..  

Anmeld

6. marts 2011

Mi

Dinna88 skriver:

Hmf. Jeg synes ikke det er tiggeri, men jeg må indrømme, at åbner jeg døren for nogle små børn, så er det ikke penge men slik de får! Jeg vil super gerne glæde de små børn, og der skal jo ikke meget til! Så jeg synes det er noget pjat at kalde det tiggeri. Herregud, lad da de små have det sjovt. 

Det handler da også bare om at forklare sine børn at det ikke handler om hvad/hvor meget de får, men det handler om at more sig, vise sine kostumer og ikke mindst at synge for folkene

Hvis de bare er glade for det de får, så har jeg det også fint med det. Men her render der også nogle unger rundt som tydeligvis bare er ude og slå naboerne for nogle skillinger og slik. Enten er de slet ikke klædt ud og synger ikke, eller også har de lige taget en sjov hat på, mens de mumler en sang. Og så står de ellers klar med sparebøssen. DEM er jeg trætte af, og de får ikke noget her.

Når der derimod kommer nogle som er udklædte og synger og ikke vrænger på næsen af en slikkepind, så syntes jeg at det er helt ok.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

6. marts 2011

Dinna88

MarianneSonne skriver:

Hvis de bare er glade for det de får, så har jeg det også fint med det. Men her render der også nogle unger rundt som tydeligvis bare er ude og slå naboerne for nogle skillinger og slik. Enten er de slet ikke klædt ud og synger ikke, eller også har de lige taget en sjov hat på, mens de mumler en sang. Og så står de ellers klar med sparebøssen. DEM er jeg trætte af, og de får ikke noget her.

Når der derimod kommer nogle som er udklædte og synger og ikke vrænger på næsen af en slikkepind, så syntes jeg at det er helt ok.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Der kan jeg godt følge dig!
Men så stikker man de utaknemmelige en slikkepind til 50 øre og lukker døren, og giver de taknemmelige lidt ekstra, komplimenterer dem og siger at de må hygge sig  

Anmeld

6. marts 2011

*Toffee*

Måske er det en tradition, som der ikke længere er plads til i samfundet. Jeg har selv været en del af traditionen da jeg var barn, men jeg mener også at tiderne har ændret sig, siden den gang.

Mit bud er at fastelavn, idag, handler om fastelavnsboller, udklædning og slå katten af tønden.

Hvis jeg selv får børn, bliver raslen, ikke en tradition de skal have med sig.

Og oh ve o skræk.. Jeg åbner heller ikke døren når der er raslere og det gør for mig ingen forskel at det er børn. Tilgengæld er der SÅ mange andre områder hvor jeg hjertens gerne vil støtte børn og deres aktiviteter.

Det er ikke fordi jeg er kold og kynisk. Eller ikke kan lide børn eller raslere eller andre ting som jeg ville kunne få skudt i skoene. Tværtimod. Jeg støtter gerne dem jeg møder på min vej, mit sponsorbarn osv. Men jeg støtter ikke ved min hoveddør.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.