Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Frøken J.

Lullaby skriver:

Hvis du kun kan hæve i automater kan du jo bare hæve lidt mere end du skal handle for? For jeg synes det er vildt hvis du ALTID kan ramme en ren 100 kr eller 200 når du er ude at handle

Jeg synes nu stadig at man skal støtte op om de gode gamle danske traditioner. Synes at vi efterhånden er så amerikaniserede  at vi glemmer hvem vi er..

Jeg tror du misforstår. Jeg kan godt bruge kortet i butikker, men jeg kan kun betale på beløbet. Så køber jeg for 429, betaler jeg på kortet, men kan kun betale det beløb det koster, altså de 429. Kan ikke få den på 500 fx

Men det lader til du lidt overser min pointe, men i stedet angriber et punkt, som dybest set er irrelevant, og som du alligevel misforstår

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

Lullaby

Secrets skriver:

Jeg tror du misforstår. Jeg kan godt bruge kortet i butikker, men jeg kan kun betale på beløbet. Så køber jeg for 429, betaler jeg på kortet, men kan kun betale det beløb det koster, altså de 429. Kan ikke få den på 500 fx

Men det lader til du lidt overser min pointe, men i stedet angriber et punkt, som dybest set er irrelevant, og som du alligevel misforstår

Nej jeg synes faktisk ikke det er irrelevant for en af de ting du siger som man ikke kan forvente er at folk har penge ved hånden. Derfor synes jeg at det du skrev efterfølgende var lidt sjovt og derved min tungesmiley, jeg er skam ked af at vi to ikke har samme humor men jeg synes faktisk det er relevant. Og den sidste bemærkning jeg skrev havde intet med mastercard eller andet at gøre men den ignorede du?  

Skidt pyt. Vi er dybest set uenige her. Og kan ikke blive enige.

Anmeld

6. marts 2011

Frøken J.

Lullaby skriver:

Nej jeg synes faktisk ikke det er irrelevant for en af de ting du siger som man ikke kan forvente er at folk har penge ved hånden. Derfor synes jeg at det du skrev efterfølgende var lidt sjovt og derved min tungesmiley, jeg er skam ked af at vi to ikke har samme humor men jeg synes faktisk det er relevant. Og den sidste bemærkning jeg skrev havde intet med mastercard eller andet at gøre men den ignorede du?  

Skidt pyt. Vi er dybest set uenige her. Og kan ikke blive enige.

Som jeg skrev har du misforstået det med kortet. Jeg kan ikke hæve over, når jeg handler ind. Kun hæve på beløbet.

Angående din sidste kommentar kan jeg godt svare på den: Jeg synes det er en fin tradition, men som jeg har forsøgt at påpege fra starten af, så er der kommet  mange forkælede børn, som vil have mere og mere, og så er traditionen ødelagt for mig. Og griskhed ønsker jeg ikke at holde fast i

Anmeld

6. marts 2011

DLM

tror desværre det er ved at være en døende tradition

jeg var også ude at rasle da jeg var barn, og det var så hyggeligt at synge for de gamle damer i byen.

men om det er tiggeri eller ej, det synes jeg jo ikke det er når de søde små kommer i fine kostumer og synger men kan godt forstå folk er træt af det et eller andet sted. måske ikke lige fastalavnen, men alle de andre indsamligner eller sælgere der ringer på døren og "tigger" penge, amnesty der står nede i gågaden, telefondimser der ringer og spørger, om man vil støtte den ene ting efter den anden, og ahhh det er jo kun 2 kr om dagen det er 50 kr om månenden, det må du da ha råd til at støtte vores lille organisation med kom nu... altså dem er jeg trætte af, og tror lidt folk forbinder det med denne dejlige danske tradition, flere folk der kommer og "tigger" om penge.

Anmeld

6. marts 2011

Troldepussen

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Jeg vil erklære mig enig med dig. Det er ikke tiggeri, og det siger min man også. Men tilgengæld kunne jeg aldrig drømme om at give penge, men Bom (Slik som det jo hedder på rigsdansk).

I år hvor faktisk var forberedt på det, var der ikke en eneste der ringede på døren.

Vi synes der i mod at Halloween er Tiggeri og en Udansk tradition, som vi ikke vil holde.

Til gengæld hader jeg personligt selv når DIV. velgørenhedorganisationer ringer på min dør, for det er for mig også ren og skær tiggeri.

Anmeld

6. marts 2011

Klumpe-dumpe

Lullaby skriver:

Jeg kan godt høre at jeg er ene hane i flokken. For jeg kan slet ikke se, at det er tiggeri. Så kan man da også mene, at alle de reklamer der kører i fjernsyet for sulte afrikanere er tiggeri? Eller hvorfor er det okay, at de får penge fordi de er fattige? Fordi de er støttet af en organisation?

I skulle været kommet her forbi.... Jeg havde vekslet til små-mønter, men ikke en eneste kom forbi i dag, håber de kommer så kommer i morgen, når skolen her ved siden holder fasterlavn.

Jeg har også ALTID raslet i min barndom - og jeg ser det bestemt IKKE som tiggeri!

Anmeld

6. marts 2011

Gaia

Synes det var en super smuk handling at I gik med dine børn ud og raslede. Synes absolut IKKE det er tikkeri. Synes det er at glæde børnene og dem som man ringer på hos. Det er da super dejligt, at børn kommer og synger "fastelavn er mit navn". Og at man så giver en krone eller lidt slik er sku da ikke at give efter for tikkeri. Tikkeri er når man be´r om noget uden at gøre noget, men børnene SYNGER jo faktisk og dermed i min optik GØR de noget for den ene lille krone eller det lille stykke slik man giver. Synes alle dem som I besøgte som ikke åbnede døren burde skamme sig og tænke over at de sådan set er med til at slå en dejlig tradition ned.

Jeg håber sådan at dine børn trods folks manglende forståelse for traditionen havde en dejlig dag med jer. Synes det var super stort at gå med dem rundt og synes kun flere skulle følge det eksempel.

Nåja tilslut vil jeg selvf. også sige, at de børn som ikke gøre en indsats foran døren (udklædt, synge osv. Men som bare mumler og står med en sparegris, at de skal ikke have noget, men så kan man jo sende dem et smil og sige desværre unger ingenting idag). Og et smil på vejen må da også være rart at få. så synes da børn skal yde en fastelavns-indsats ligesom det lyder til at dine børn gjorde.

Glædelig fastelavn til jer og husk dine børn vil sikkert huske tilbage med glæde da deres mor gik med på legen Tror det betyder mere end hvor mange der åbnede døren.

Anmeld

6. marts 2011

bare mig

celkt skriver:

det er svært..

for jeg syntes som ts at det er en gammel hyggelig tradition, (og den er rigtig gammel, selvom det selvfølgelig ikke var penge, der blev givet oprindelig).. og jeg elsker gamle traditioner. Men jeg bryder mig heller ikke om at man skal give penge, af flere årsager. Mest fordi at jeg har overhørt 'store' børn nok, når de snakker om det at rasle til fastelavn, og de er faktisk penge-liderlige... ja undskyld udtrykket. Men har faktisk oplevet børn blive smækfornærmede hvis de har sunget for en gammel dame, og hun så kommer med en 2 krone til hver...

Jeg mener, at vi skulle låne lidt fra halloween, som jeg forøvrigt mener ikke hører hjemme i danmark, og så have en skål slik, eller frugt, eller hjemmebagte fastelavnsboller stående, og så får de det... Det bliver i hvert fald lavet til i morgen her i huset.

Er det forøvrigt ikke forkert at de allerede rasler idag. Det er da først om mandagen, hvis jeg husker rigtigt....

du har helt ret det er ikke i dag man rasler hos folk.. det er først i morgen 

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Secrets skriver:

Som jeg skrev har du misforstået det med kortet. Jeg kan ikke hæve over, når jeg handler ind. Kun hæve på beløbet.

Angående din sidste kommentar kan jeg godt svare på den: Jeg synes det er en fin tradition, men som jeg har forsøgt at påpege fra starten af, så er der kommet  mange forkælede børn, som vil have mere og mere, og så er traditionen ødelagt for mig. Og griskhed ønsker jeg ikke at holde fast i

Jeg forstod det godt, jeg lavede bare fis med dig

Anmeld

6. marts 2011

Fenja09

Er tingene ikke, hvad vi gør dem til?

Har aldrig nogensinde set børn i fastelavnstøj med en raslebøsse, som tiggere! Vil man ikke give penge kan man da give slik eller en fastelavnsbolle og så lade børnene nyde at synge og klæde sig ud. Personligt synes jeg at der er en grænse for hvor gammel børnene skal være - når man som 15 årig rasler, så gør man det nok ikke for udklædnings skyld, men for de evt. penge der er i det og så synes jeg ikke at det er i orden, men at små børn kommer med deres forældre og rasler og synger, det er da hyggeligt

Vi har desværre ikke haft nogen børn ved døren, men vi bor også på en blind villavej uden for byen, og naboens børn har ikke været her...endnu...skulle de komme og synge ved vores dør kan jeg sagtens undvære en 2 kr eller en 5´er

Tror altså at det er os som voksne/forældre som gør det til mere end det i virkeligheden er - et barn på 3, 4, 5 og 6 år forventer da ikke at få en masse penge ved dørene, MEDMINDRE at forældre, lærer, pædagoger ect. har fortalt andet.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.