Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Lone Jakobsen

jeg er fra 78 og gjorde det selv som barn. dengang var det en hyggelig tradition som mange børn gjorde.

min datter gik sin første tur da hun var 9 år, for jeg indrømmer blankt at jeg synes hun skulle være gammel nok til at gå rundt selv (det gjorde jeg) så hende og et par veninder trækker i tøjet igen imorgen, og tuller rundt i lokal området med en raslebøsse. jeg synes det er hyggeligt, og lukker gerne op hvis nogen skulle komme her forbi.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

Dorthe1986

Lullaby skriver:

Vi har også fortalt vores børn, at man ikke skal forvente mange penge og da Bella fik en 2 kr blev hun superglad for det. Bare det at der var en der åbnede og smilede da hun sang...

Det synes jeg også er den helt rigtige måde at gøre det på

Men måske som en anden skriver, så er det bare fordi det er en tradition, der er gået i sig selv igen, blandt andet pga Halloween...

Det er også lang tid siden jeg har set nogle være ude og rasle her hvor vi bor....

Anmeld

6. marts 2011

tinasmor

Diana... skriver:

Åhh jeg synes bare det er SÅ hyggeligt. Men jeg synes ikke det behøver være penge jeg synes det skal være SLIK. Jeg er en af dem der HVERT år gør klar og glæder mig jeg giver en lille 2 kr også lidt slik MEN efter jeg flyttet til jylland har der ikke været en eneste det gør de åbentbart ikke her i byen. Så for 3 år i træk har jeg gjort klar men stadig ingen børn he he. Jeg synes selv det var det hyggeligste da jeg var barn og elsket at klæde mig ud og synge for alle naboerne. 

Knus Diana der savner at se alle de små udklædte børn 

Jeg er enig her. Synes også det er hyggeligt. Ville nok ikke give mere end et par kr. til hver eller lidt slik eller lign, da det jo kun er for "sjov".

Her er der ingen der har været her i mange år.

Hvis mine børn skulle ud og rasle, ville jeg ikke turde sende dem ud (som man selv gjorde da man var barn) Der har jo desværre været nogle meget kedelige hendelser om børn der ikke er kommet tilbage igen (dette var ikke raslen til fastelavn men salg af loder for skolen)

til ts: Jeg synes ikke det kan sammenlignes med organisationer der beder om penge. Det er jo penge der går til mennesker i nød. Man kan jo ikke ligefrem kalde vores danske unger for fattige, når de går ud til fasterlavn Pengene går jo gerne til snold bagefter.

Anmeld

6. marts 2011

misspippi

Jeg har nu aldrig selv ringet på dørerne da jeg var barn. Ikke fordi jeg ikke måtte, men fordi jeg ikke turde. Var meget genert som barn.

Jeg synes desværre også det er gået hen og blevet til en konkurrence børnene i mellem. Hvis de får 5 kr. eller mindre hver bliver de sure eller skuffet. Jeg har endda oplevet nogle blive skide sure og gå igen, da jeg tilbød dem slik i stedet for, fordi jeg løb tør for mønter. Der blev jeg gal i skralden.

Jeg synes også det er forkasteligt når børnene kommer og IKKE er udklædte, og synger med meget lidt iver i stemmen. Så siger jeg simpelthen til dem at de må komme igen når de er klædt ud.

Fastelavn er desværre ikke som den har været. Halloween er ved at tage over og det synes jeg også er rigtig trist. At vi ikke engang kan holde vores egne traditioner i hævd.

Jeg kan godt forstå du er blevet skuffet over naboerne hvis de ikke har åbnet døren. Jeg ser det ikke som tiggeri hvis børnene går op i det både med udklædning og sang. Så er det jo bare en slags belønning man giver dem.

Men det er jo om mandagen man skal ud at rasle og ikke om søndagen......

Anmeld

6. marts 2011

2babygirls

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Her har der kun været to unge tøser, men vi giver altså slik, og ikke penge.

Jeg har også selv været ude og synge da jeg var lille, men synes da slet ikke det er tiggeri.

Vi gav også til halloween, selvom jeg synes den "tradition" er til grin.

Anmeld

6. marts 2011

Nemesis

Kan huske som barn vi raslede..der fik vi slik. senere kan jeg huske at min venindes lillebror raslede og der var det penge..og det var benhårdt business han raslede 800 kr og det var skisme mange penge i slut 80'erne.her har jeg også forsøgt at give slik, men det ville de utaknemelige unger sku ikke have..de ville have penge!så forsøgte jeg med boller..nope.. det sang de jo..men ikke på vilkår.Da jeg så forsøgte med penge var det heller ikke godt nok..så var det for lidt, så var man en nærrigrøv osv osv. Og DEN holdning har gjort jeg ikke længere holder traditionen i hævd.Sisse som heldigvis bor et sted hvor der ikke rasles mere.

Anmeld

6. marts 2011

kiwilouise

misspippi skriver:

Men det er jo om mandagen man skal ud at rasle og ikke om søndagen......

hvorfor om mandagen? det er jo fastelavn idag...

Anmeld

6. marts 2011

slettet_7530

Lullaby skriver:

Jeg må indrømme, at efter idag tror jeg absolut ikke, at det er en tradition som vi prøver at holde i hævd. Jeg er så skuffet på mine ungers vegne at jeg faktisk er ved at tude.

Dengang jeg voksede op var det en fast tradition at man til fastelavn, gik rundt og raslede, tit fik man kun en 50 øre men det var princippet i det som gjorde at man som barn fik lyst. Indtil jeg var 15 var os 4 ude og gå på landet imens vi sang fastelavnssange.

Idag prøvede jeg så at holde denne tradition i hævd ved at tage mine egne unger med. Begge piger fik kostume på, både Mathias og jeg klædte os ud og så tog vi ellers afsted. Og aldrig har jeg følt mig så ydmyget. Folk åbnede simpelthen ikke dørene selvom vi kunne se at de var derinde. De ignorede os faktisk. Ud af 15 huse var der en der åbnede og blev glad. Da jeg snakkede med naboerne om det mente de at det var regulært tiggeri og at man derfor ikke skulle gøre det. Men hvornår pokker har det ændret sig? Hvorfor er det okay at man i den nye trend som halloween jokker rundt og nasser slik? Hvorfor er det bedre? Og hvorfor kan man nu ikke som barn nyde det, at gå rundt med sine forældre og lege ballademagere der skal have belønning for at lade være? Er det fordi det er penge der bliver snakket om?

Jeg er så ked af at denne tradition er på vej væk. Øv altså..

Egoismens indtrængen i de danske hjem

Anmeld

6. marts 2011

Pia.

Jeg er faktisk lidt splittet på det her område og kommer måske til at modsige mig selv .... Som barn raslede vi altid - det var så sjovt og vi fik både penge og boller ... I dag er jeg selv mor og jeg må indrømme at tanken om at mine børn skulle tigge penge hos andre var jeg ikke vild med - men ikke destomindre er mine to store børn ude og rasle med nogle andre børn - her hvor vi bor kender vi alle sammen hinandens børn så de har fået lov her ... Men heller ikke længere end det - så bliver folk "for fremmede" Som sagt modsiger jeg nok mig selv, da jeg er lidt splittet - ville nok lidt ønske de ikke havde spurgt mig, men nu hvor de gjorde fik de lov men kun i "vores" kvarter .... Knus Pia.

Anmeld

6. marts 2011

TinaPina

Penge? Skal man give penge, ej det har jeg da aldrig hørt om

Jeg må altså indrømme jeg er en af dem der ikke gider lukke op. Jeg er træt af, at skulle holde liv i andres traditioner. SÆRLIGT når de importerer dem fra andre lande og nu "tigger" flere gange i året. Jeg synes ikke det er sjovt, at rende til døren 100 gange på en dag fordi nogle har børn der er ude at få slik i byen.

Nå det så er sagt, så synes jeg faktisk også det er for farligt. Hvem ved hvem der åbner, eller hvad det de putter i posen reelt indeholder. Nej tak, det skal mit barn heller ikke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.