Må jeg spare penge op når jeg er på kontanthjælp/barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2011

skønneunger

Noneother skriver:

Synes nu at den er sat lavt nok i forvejen. Derudover kan det da ikke være andres problem hvis jeg vælger at leve af pasta med ketchup i 3 måneder for at få råd til noget større jeg mangler i min hverdag fx. en ny seng eller whatever.

De har fastsat et beløb. Nogen kan leve fint for det fordi de har valgt at sætte sig lidt billigere, andre kan ikke.. -og systemet ville da bare blive endnu mere forvirrende hvis de skulle til at udregne det efter folks forbrugsvaner.

Kan ikke se hvorfor folk får så ondt i en hvis legemsdel over det hvis jeg vælger at lave alt fra bunden, købe efter tilbud osv, for at sætte 500kr. til side hver måned, så jeg har et sikkerhedsnet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

Noneother

MHK skriver:

Lavt? 

Jeg har klaret mig alene på SU med ét barn og klarer mig nu alene med to børn på dagpenge sats som dimentent. Begge indkomster er væsentligt lavere end KH og nu på dagpenge skal jeg endda betale et kontingent for at få dem.

Så det handler ikke om at have ondt i røven, det handler om at når enlige mødre på SU kan klare sig for mindre end dem på KH, burde KH og SU være præcis det samme udbetalt. 

Intet ondt om folk på KH, da alle kan havne i den situation men jeg synes godt nok ikke at det kan være rigtigt at man kan spare op til 6000 kr op om året af nogle penge som andre mennesker betaler skat for at man kan få som hjælp -Ikke som opsparing!

Det forstår jeg så ikke. Når jeg går på s.u. om en måned burde jeg gerne få mere. (Jeg tager så osse lånet, men stadig) + at de så ikke piller på min boligsikring.

-og når du nu ikke mener at jeg må ha en opsparing, så forklar mig venligst hvad jeg så skal gøre hvis der kommer en uventet regning, katten skal til dyrlæge eller mine penge bare ikke dukker op til tiden en måned? For sådanne ting sker.

Skal min søn så sulte, eller skal katten aflives/afskaffes? -Eller går du ud fra at alle bare har forældre de kan trække på eller hvordan får du det til at hænge sammen...?

Anmeld

8. februar 2011

132319

Noneother skriver:

Det forstår jeg så ikke. Når jeg går på s.u. om en måned burde jeg gerne få mere. (Jeg tager så osse lånet, men stadig) + at de så ikke piller på min boligsikring.

-og når du nu ikke mener at jeg må ha en opsparing, så forklar mig venligst hvad jeg så skal gøre hvis der kommer en uventet regning, katten skal til dyrlæge eller mine penge bare ikke dukker op til tiden en måned? For sådanne ting sker.

Skal min søn så sulte, eller skal katten aflives/afskaffes? -Eller går du ud fra at alle bare har forældre de kan trække på eller hvordan får du det til at hænge sammen...?

Ja med lånet har du mere men de skal jo også betales tilbage, det skal de penge KHmodtagere får mere end studerende, ikke 

Det du skriver om vil jeg nærmere kalde budget og ikke opsparing.

For mig er en opsparing ikke penge til hverdagsting som fx. mad eller medicin, men luksusting som man reelt ikke har brug, som fx. en rejse. Dét synes jeg ikke der burde være råd til når man er på KH.

...Og hvor har jeg skrevet at jeg trækker på mine forældre?  Dét har jeg aldrig gjort, jeg har blot boet småt men billigt og i øvrigt levet efter de penge jeg fik, som jeg var yderst taknemmelig for at få!

Anmeld

8. februar 2011

132319

skønneunger skriver:

og man bidrager vel også til samfundet selvom man er ufaglært? man har jo også muligheden for at tage et job ved siden når man er på SU?

Man bidrager ikke synderligt når man er på kontanthjælp, nej 

Igen har jeg intet imod folk på KH overhovedet men igen når folk på SU kan klare sig, kan andre også 

Hvis folk på SU kan tage et job ved siden af, er der jo også jobs til de der ikke laver noget....

Anmeld

8. februar 2011

Noneother

Ja med lånet har du mere men de skal jo også betales tilbage, det skal de penge KHmodtagere får mere end studerende, ikke 

Det du skriver om vil jeg nærmere kalde budget og ikke opsparing.

For mig er en opsparing ikke penge til hverdagsting som fx. mad eller medicin, men luksusting som man reelt ikke har brug, som fx. en rejse. Dét synes jeg ikke der burde være råd til når man er på KH.

...Og hvor har jeg skrevet at jeg trækker på mine forældre?  Dét har jeg aldrig gjort, jeg har blot boet småt men billigt og i øvrigt levet efter de penge jeg fik, som jeg var yderst taknemmelig for at få!

Jeg skrev intet om at du trak på dine forældre. Det var en generel problemstilling. (jeg kan godt se at jeg har formuleret mig dårligt. Jeg mente hvordan du ville få det til at hænge sammen i de situationer uden opsparing?)

-og jeg synes at du virker lidt selvmodsigende i dine udtalelser for en opsparing er en opsparing ligegyldigt hvad den bliver brugt på. -Render jeg ikke ind i nogen problemer, så bli´r de vel på et tidspunkt brugt på andre "luxusting" -men det rager da ingenlunde andre, hvordan jeg bruger de penge jeg får udbetalt. Føler ikke man bør straffes for at ha´en smule flair for økonomi på den front.

Og så er jeg ikke helt klar over hvad s.u´en ligger på udbetalt, men det kan vel ikke være meget mindre en de 8.500 som KH ligger på.

Anmeld

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

MHK skriver:

Igen har jeg intet imod folk på KH overhovedet men igen når folk på SU kan klare sig, kan andre også 

Hvis folk på SU kan tage et job ved siden af, er der jo også jobs til de der ikke laver noget....

ja det er der, men så er der den gruppe af mennesker der falder for sygedagpenge varigheden...

de har oftest ikke andre muligheder end at søge KH, og de kan jo ikke bare arbejde ved siden af, når de i første omgang er sygemeldte og mange gange slet ikke kan arbejde

Anmeld

8. februar 2011

skønneunger

MHK skriver:

nej men du skrev dem der tager en uddanelse på SU bidrager til samfundet bagefter, men det gør man vel også som ufaglært kassearbejder eller lign? og nej ikke alle på KH kan bare gå ud og tage et job

Anmeld

8. februar 2011

132319

Noneother skriver:

Jeg skrev intet om at du trak på dine forældre. Det var en generel problemstilling.

-og jeg synes at du virker lidt selvmodsigende i dine udtalelser for en opsparing er en opsparing ligegyldigt hvad den bliver brugt på. -Render jeg ikke ind i nogen problemer, så bli´r de vel på et tidspunkt brugt på andre "luxusting" -men det rager da ingenlunde andre, hvordan jeg bruger de penge jeg får udbetalt. Føler ikke man bør straffes for at ha´en smule flair for økonomi på den front.

Og så er jeg ikke helt klar over hvad s.u´en ligger på udbetalt, men det kan vel ikke være meget mindre en de 8.500 som KH ligger på.

Et budget er netop til for den slags, det vil jeg ikke kalde en opsparing. Igen, har man råd til luksusting, burde den sættes ned. Det er min mening og den ændrer jeg ikke på. Jeg synes det er grotesk at mine skattekroner går til den slags. 

KH var da jeg læste et par tusinde højere end min SU, om det har ændret sig, ved jeg ikke men dengang gav det i hvert fald absolut ingen mening at forskellen var så stor!

Min klare mening er at udbetalte beløb burde være det samme og så kunne man, både på SU og KH låne supplerende hvis man havde brug for det.

Anmeld

8. februar 2011

132319

Ni-ko-li-ne skriver:

ja det er der, men så er der den gruppe af mennesker der falder for sygedagpenge varigheden...

de har oftest ikke andre muligheder end at søge KH, og de kan jo ikke bare arbejde ved siden af, når de i første omgang er sygemeldte og mange gange slet ikke kan arbejde

Det ved jeg og de skulle selvfølgelig tilbydes skånejob eller lignende. Det er de færreste der kan tage vare på børn, der ikke kan klare et job.

Jeg synes bare det er abdurd at jeg og andre betaler 1200 i kvartalet for at modtage dagpenge og andre der betaler nul og niks får et større beløb udbetalt, det giver da ingen mening  Især ikke når vilkårene mht. aktivering er den samme 

Anmeld

8. februar 2011

132319

skønneunger skriver:

nej men du skrev dem der tager en uddanelse på SU bidrager til samfundet bagefter, men det gør man vel også som ufaglært kassearbejder eller lign? og nej ikke alle på KH kan bare gå ud og tage et job

Jo da, det har jeg ingen steder skrevet at de ikke gør.

Jeg har enormt svært ved at forstå at de mennesker der kan varetage sine børns behov, ikke kan varetage et arbejde  Der findes massere af skånejobs til netop den befolkningsgruppe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.