Må jeg spare penge op når jeg er på kontanthjælp/barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2011

Carina1977

MHK skriver:

Jeg synes virkelig at jeg gør alt for ikke at virke dømmende, for det er jeg virkelig ikke.

Jeg kan godt se det når du stiller det sådan op men desværre er der bare alt for mange der dangderer den og får en masse penge uden egentlig at være berettet til det 

Det er helt vildt svært at skeldne mellem det ene og det andet og derfor synes jeg også at der burde kontrolleres lidt bedre hvad det er der gør at folk ikke arbejder eller går i gang med en uddannelse. Alt for mange løber om hjørner med systemet, desværre.

Jeg vil godt give dig ret i at der er en del, der udnytter systemet....det ved jeg der er. Har kendskab til nogen stykker.

Der er bare forskel på det og så at være syg.

Der er mange der er i stand til at være en god mor selvom de fejler noget (kronisk sygdom, dårlig ryg osv). Så længe man får ladet op mens barnet er i skole/pasning, så kan de fleste jo godt tage sig af barnet, når det kommer hjem. Dette ville mange jo ikke kunne, hvis de skulle på arbejde og derefter være i stand til at være der 100 % for sit barn. Ved mig handler det primært om det kognitive dvs. at bare det at koncentrere mig med noget, udtrætter mig. Derfor hjælper det meget, hvis jeg får sovet, når min dreng er i skole, for så er jeg fuldstændig klar og frisk i mit hoved til når han kommer hjem. Hvis jeg skulle gå på arbejde, ville jeg komme hjem og smide mig i min seng og sove til den næste dag....og hvilken mor ville jeg så være?

Tingene er ikke altid så ligetil

Jeg undskylder at jeg kaldte dig for dømmende, blev bare så undrende over at du kunne have den indstilling du havde. Alting er jo desværre ikke sort/hvid her i livet.

Jeg føler jeg er den bedste mor for min søn, og det er der mange kroniske syge der er. det handler bare om at indrette sit liv derefter og tage sine forholdsregler.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

132319

Eva. skriver:

Hvem er "alle dem" hvor ser du dem, hvor læser du om dem, har du et link, noget fakta vi kan gå ud fra...jeg tror mange, flere end man regner med som er på kh har nogle problematikker som umiddelbart ikek er synlige...jeg har selv været på kh sammenlagt 9 år....og jeg var sikkert en af dem hvor du tænkte at jeg bare kunne tage mig sammen...tingene er bare ikek altid som de ser ud til...desværre eller hedligvis..

Jeg kender heldigvis kun til ét grelt tilfælde men det er også helt hen i vejret. 

Men tror bestemt at KHmodtagere der ikke er berettet til det, tager sin bid af kagen af de 3 milliarder der hvert årr bliver bedraget for i dagens Danmark.

Igen, uanset hvad problemstillingen er, så kan folk på SU leve for meget mindre og så burde folk på KH kunne gøre det samme.

Anmeld

8. februar 2011

skønneunger

Carina1977 skriver:

Jeg vil godt give dig ret i at der er en del, der udnytter systemet....det ved jeg der er. Har kendskab til nogen stykker.

Der er mange der er i stand til at være en god mor selvom de fejler noget (kronisk sygdom, dårlig ryg osv). Så længe man får ladet op mens barnet er i skole/pasning, så kan de fleste jo godt tage sig af barnet, når det kommer hjem. Dette ville mange jo ikke kunne, hvis de skulle på arbejde og derefter være i stand til at være der 100 % for sit barn. Ved mig handler det primært om det kognitive dvs. at bare det at koncentrere mig med noget, udtrætter mig. Derfor hjælper det meget, hvis jeg får sovet, når min dreng er i skole, for så er jeg fuldstændig klar og frisk i mit hoved til når han kommer hjem. Hvis jeg skulle gå på arbejde, ville jeg komme hjem og smide mig i min seng og sove til den næste dag....og hvilken mor ville jeg så være?

Jeg undskylder at jeg kaldte dig for dømmende, blev bare så undrende over at du kunne have den indstilling du havde. Alting er jo desværre ikke sort/hvid her i livet.

Jeg føler jeg er den bedste mor for min søn, og det er der mange kroniske syge der er. det handler bare om at indrette sit liv derefter og tage sine forholdsregler.

præcis. og super godt klaret i øvrigt det må sku ikke være nemt for dig.

Anmeld

8. februar 2011

132319

Carina1977 skriver:

Jeg æder hermed mine ord igen, jeg er nemlig ikke for stolt til ikke at kunne se når jeg tager fejl 

Anmeld

9. februar 2011

Carina1977

skønneunger skriver:

præcis. og super godt klaret i øvrigt det må sku ikke være nemt for dig.

Tak  Det var skam heller ikke nemt i starten, men der havde jeg heldigvis et rigtig godt netværk. men efterhånden lærer man at indrette sig efter det, og få passet sit liv ind, sådan at familielivet også kan hænge sammen. Så længe jeg får mulighed for at få sovet de ekstra timer jeg har brug for, så er det faktisk ikke så hårdt

Jeg var på kontanthjælp i 1½ år, hvor jeg faktisk var sygemeldt hele tiden. eller dvs....kommunen bad ikke om en lægeerklæring...de kunne jo godt se at jeg var syg. Men jeg fik lov til at gå hjemme, indtil min pension gik igennem i 2008.

Der er så mange kroniske syge, der klarer sig så super-flot. Og jeg har dyb respekt for alle dem herinde, der fejler nogen, men desværre sidder fast i kontanthjælps-systemet....det er ikke sjovt

Anmeld

9. februar 2011

Carina1977

MHK skriver:

Jeg æder hermed mine ord igen, jeg er nemlig ikke for stolt til ikke at kunne se når jeg tager fejl 

Og jeg synes det er superflot, når man kan indrømme det....respekt for det  

Anmeld

9. februar 2011

Aves.

MHK skriver:

Jeg kender heldigvis kun til ét grelt tilfælde men det er også helt hen i vejret. 

Men tror bestemt at KHmodtagere der ikke er berettet til det, tager sin bid af kagen af de 3 milliarder der hvert årr bliver bedraget for i dagens Danmark.

Igen, uanset hvad problemstillingen er, så kan folk på SU leve for meget mindre og så burde folk på KH kunne gøre det samme.

Det er stadig ikke et valg kh modtagere har når de skal modtage denne ydelse..mange af dem har faktisk ikke andre muligheder, når de havner på den hjælp...og på su må du tjene en masse ved siden af, du er en ressourcestærk person og ikke som dem på kh.

Så længe du bare kender et tilfælde og mener og tror noget, så synes jeg måske det er usagligt at debattere noget som hverken du eller ej reelt ved om er virkelighed...som sagt har jeg været i systemet i mange år og de mennesker jeg har mødt som har modtaget denne hjælp over mange år, det er menensker der har en masse problematikker i deres liv og som jeg ser som fanget midt imellem ingenting.

Anmeld

9. februar 2011

Alína Hólm

Nej! gør det ikke!

de trækker det fra din kontanthjælp!!

den eneste måde at spare det på er i et pengeskab eller sparegris der hjemm

Anmeld

9. februar 2011

LIZO

MHK skriver:

Det ved jeg og de skulle selvfølgelig tilbydes skånejob eller lignende. Det er de færreste der kan tage vare på børn, der ikke kan klare et job.

Jeg synes bare det er abdurd at jeg og andre betaler 1200 i kvartalet for at modtage dagpenge og andre der betaler nul og niks får et større beløb udbetalt, det giver da ingen mening  Især ikke når vilkårene mht. aktivering er den samme 

det er noget fis.. jeg vil aldrig kunne klare et arbejde igen! aldrig.. selvom jeg så gerne ville.. det kan jeg så takket et andet mennesker for.

men derfor kan jeg godt tage mig af mine børn. der er ting jeg ikke kan med dem. spille fodboldt lege vildt. og tumle vildt rundt, men det gør da ikke at jeg ikke kan tage mig af dem..

Anmeld

9. februar 2011

Troldmanden

anikaingibjorg skriver:

Nej! gør det ikke!

de trækker det fra din kontanthjælp!!

den eneste måde at spare det på er i et pengeskab eller sparegris der hjemm

Hold nu op med at vildlede folk.

Hvordan vil du have at dette rent praktisk kunne lade sig gøre - dette ville jo kræve at du afleverede et arrangementsoversigt til kommunen hver dag/uge/måned...!

Loven er meget klar på området - men du må meget gerne henvise til en paragraf i lovgivningen som giver kommunen lovhjemmel hertil - så vil jeg naturligvis bøje mig.

Men indtil da! Spar op hvis i kan, til og med 10.000.

/Per

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.