Må jeg spare penge op når jeg er på kontanthjælp/barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2011

mamax3

Ni-ko-li-ne skriver:

det kan godt ske at man ikke må spare dem op mens man er på KH, men man må eje 10000kr når man ansøger om KH...

det giver egentlig også rigtig god mening at man ikke må spare op på KH

Nej...

For min veninde havde omkring 8000 og fik at vide at hun sku bruge dem FØR hun ku få KH

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

Carina1977

Jeg havde en boligopsparing, da jeg for mange år siden søgte om kontanthjælp. Jeg skrev også på ansøgningen at jeg havde den konto, men at den først kunne hæves efter 1 år, da det var en konto man først kunne hæve fra efter 2 år pga. gode renter.

Der modregnede de i hvert fald ikke.

Så længe det er under 10.000 kr., så tror jeg altså ikke at de gør noget, og hvis de prøver på noget, så er det jo bare at klage, idet at man har ret til en opsparing på max 10.000 kr.

Anmeld

8. februar 2011

Troldmanden

mamax3 skriver:

Nej...

For min veninde havde omkring 8000 og fik at vide at hun sku bruge dem FØR hun ku få KH

Principielt kan det være lige meget hvad din veninde har fået at vide. Der er adskellige eksempler på at sagsbehandlere har trukket folk rundt i manegen uden lovhjemmel.

§14 i Kontanthjælpsloven er ret klar og ikke til meget fortolkning.

Anmeld

8. februar 2011

Carina1977

Troldmanden skriver:

Principielt kan det være lige meget hvad din veninde har fået at vide. Der er adskellige eksempler på at sagsbehandlere har trukket folk rundt i manegen uden lovhjemmel.

§14 i Kontanthjælpsloven er ret klar og ikke til meget fortolkning.

Nemlig og så skal man bare huske at henvise til den paragraf, hvis de trækker en og sende en skriftlig klage. Der følger jo altid sådan en klagevejledning med. Det er bare ikke alle, der orker at klage, men jeg ville helt sikkert gøre det.

Anmeld

8. februar 2011

132319

Noneother skriver:

Synes nu at den er sat lavt nok i forvejen. Derudover kan det da ikke være andres problem hvis jeg vælger at leve af pasta med ketchup i 3 måneder for at få råd til noget større jeg mangler i min hverdag fx. en ny seng eller whatever.

De har fastsat et beløb. Nogen kan leve fint for det fordi de har valgt at sætte sig lidt billigere, andre kan ikke.. -og systemet ville da bare blive endnu mere forvirrende hvis de skulle til at udregne det efter folks forbrugsvaner.

Kan ikke se hvorfor folk får så ondt i en hvis legemsdel over det hvis jeg vælger at lave alt fra bunden, købe efter tilbud osv, for at sætte 500kr. til side hver måned, så jeg har et sikkerhedsnet.

Lavt? 

Jeg har klaret mig alene på SU med ét barn og klarer mig nu alene med to børn på dagpenge sats som dimentent. Begge indkomster er væsentligt lavere end KH og nu på dagpenge skal jeg endda betale et kontingent for at få dem.

Så det handler ikke om at have ondt i røven, det handler om at når enlige mødre på SU kan klare sig for mindre end dem på KH, burde KH og SU være præcis det samme udbetalt. 

Intet ondt om folk på KH, da alle kan havne i den situation men jeg synes godt nok ikke at det kan være rigtigt at man kan spare op til 6000 kr op om året af nogle penge som andre mennesker betaler skat for at man kan få som hjælp -Ikke som opsparing!

Anmeld

8. februar 2011

132319

malenes skriver:

unsdyld jeg lige blander mig

men synes godt nok er er lidt for meget at du kan sige sådan noget

at kh skal sættes ned den er sku lav nok

vis nu en mor der har 2 børn og er på kh og hun nu vil i biffen eller på mac med hendes børn og hun så spare op til det i 3 mdr vil du så også sige at det er forkert at hun gør det og at hun så skal trækket i hendes kh de næste 4 mdr

prøv at tænk vis det nu var dig ville du så ikke ligge bare 50 kr til side hver mdr for at kunne gør noget sammen med dine børn/barn

eller at man ligger 100 kr til side hver mdr for at få råd til julegaver feks så synes jeg at det er ok at man spar lid op

bare min mening

Læs mit svar til Noneother.

Jeg kan simpelthen ikke begribe at I siger den er lav? 

Anmeld

8. februar 2011

skønneunger

MHK skriver:

Lavt? 

Jeg har klaret mig alene på SU med ét barn og klarer mig nu alene med to børn på dagpenge sats som dimentent. Begge indkomster er væsentligt lavere end KH og nu på dagpenge skal jeg endda betale et kontingent for at få dem.

Så det handler ikke om at have ondt i røven, det handler om at når enlige mødre på SU kan klare sig for mindre end dem på KH, burde KH og SU være præcis det samme udbetalt. 

Intet ondt om folk på KH, da alle kan havne i den situation men jeg synes godt nok ikke at det kan være rigtigt at man kan spare op til 6000 kr op om året af nogle penge som andre mennesker betaler skat for at man kan få som hjælp -Ikke som opsparing!

hvorfor burde SU og KH være det same udbetalt? du "vælger selv om du vil på SU, man vælger ikke selv om man vil på KH ( de fleste gør ihvertfald ikke) husk på der er mange der sidder fast i systemet og det kan der være mange grunde til, min egen grund er sygdom og de ikke aner hvad de skal gøre med mig :l og ja jeg er enlig forsørger og får det som mange kalder et højt beløb, men det kan sku kun lige løbe rundt.

jeg lægger selv 2-300 til side om måneden til fødselsdage jul ekstra regninger osv. det er måske ikke i orden?

undskyld hvis jeg lyder lidt negativ men er sku træt af at folk kigger ned på folk på KH og vi bare skal være glade for at få noget overhovedet :l

Anmeld

8. februar 2011

132319

skønneunger skriver:

hvorfor burde SU og KH være det same udbetalt? du "vælger selv om du vil på SU, man vælger ikke selv om man vil på KH ( de fleste gør ihvertfald ikke) husk på der er mange der sidder fast i systemet og det kan der være mange grunde til, min egen grund er sygdom og de ikke aner hvad de skal gøre med mig :l og ja jeg er enlig forsørger og får det som mange kalder et højt beløb, men det kan sku kun lige løbe rundt.

jeg lægger selv 2-300 til side om måneden til fødselsdage jul ekstra regninger osv. det er måske ikke i orden?

undskyld hvis jeg lyder lidt negativ men er sku træt af at folk kigger ned på folk på KH og vi bare skal være glade for at få noget overhovedet :l

Ja, man vælger at tage en uddannelse for at bidrage til samfundet.

Igen, folk på SU kan klare sig, så burde folk på KH kunne klare sig for samme beløb. Folk der er på SU kan jo være det i mange mange år, uden at beklage sig.

Uanset hvad grunden er til man er på KH må man tilpasse sig efter det og jeg synes stadig I får alt for meget for ingenting.

Anmeld

8. februar 2011

skønneunger

man kan jo altså stadig have en lang uddanelse og være på KH?

Anmeld

8. februar 2011

skønneunger

og man bidrager vel også til samfundet selvom man er ufaglært? man har jo også muligheden for at tage et job ved siden når man er på SU?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.