Må jeg spare penge op når jeg er på kontanthjælp/barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2011

line90

Eva. skriver:

Ja, det tænkte jeg også...udover det så lyder det godt nok også vildt hvis man ligefrem kan lave store opsparinger på kh, så får man vel mere end godt er?

Ja, det er også det jeg tænker. Jeg fik kontanthjælp i tre måneder da jeg ikke kunne finde job efter jeg var blevet student. Jeg syntes det var rigtigt dejligt at jeg kunne få nogle penge men de rakte da kun til de faste udgifter.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

Noneother

line90 skriver:

Det er jeg godt med på. Synes bare det er meget urimeligt hvis en person der har en opsparing større end 10.000 kroner skal have penge. Virker helt forkert!

Nårh ja, men nu snakkede vi jo osse bare om op til de 10.000...

Anmeld

8. februar 2011

line90

Noneother skriver:

Nårh ja, men nu snakkede vi jo osse bare om op til de 10.000...

Ja okay. Men man må da have en virkelig billig husleje hvis man kan spare op mens man er på kontanthjælp. Det kunne jeg i hvert fald ikke da jeg var på kontanthjælp.

Anmeld

8. februar 2011

132319

Personligt synes jeg det er helt hen i vejret hvis man kan spare op af en kontanthjælp, ordet HJÆLP siger jo sig selv. Det er penge man får, for at kunne leve og intet andet.

Hvis man ligefrem kan gå og spare op af den, burde den sættes væsenligt ned 

Anmeld

8. februar 2011

132319

Personligt synes jeg det er helt hen i vejret hvis man kan spare op af en kontanthjælp, ordet HJÆLP siger jo sig selv. Det er penge man får, for at kunne leve og intet andet.

Anmeld

8. februar 2011

Noneother

Synes nu at den er sat lavt nok i forvejen. Derudover kan det da ikke være andres problem hvis jeg vælger at leve af pasta med ketchup i 3 måneder for at få råd til noget større jeg mangler i min hverdag fx. en ny seng eller whatever.

De har fastsat et beløb. Nogen kan leve fint for det fordi de har valgt at sætte sig lidt billigere, andre kan ikke.. -og systemet ville da bare blive endnu mere forvirrende hvis de skulle til at udregne det efter folks forbrugsvaner.

Kan ikke se hvorfor folk får så ondt i en hvis legemsdel over det hvis jeg vælger at lave alt fra bunden, købe efter tilbud osv, for at sætte 500kr. til side hver måned, så jeg har et sikkerhedsnet.

Anmeld

8. februar 2011

malenes

LivaChristina skriver:

Jeg står i den situation at jeg er sygemeldt pga. bækkenløsning, og jeg har derfor været på kontanthjælp i et par måneder, og om et par uger begynder min barsel så.

Jeg har altid holdt af at have forskellige opsparingskonti til f.eks. bolig, barnedåb, rejser, babyting etc, og det er ligesom blevet vigtigere nu hvor jeg skal være mor.

Da jeg i sin tid søgte kontanthjælp, blev jeg nødt til at vinke farvel til 20.000 kr. jeg selv havde sparet op, fordi det ifølge reglerne er "formue" i kontanthjælpssystemet. Jeg skulle derfor leve for de penge i ca. 3 måneder før jeg var berettiget til hjælp.

Jeg vil helst ikke ud i sådan noget igen, så mit spørgsmål er derfor: må jeg hver måned lægge penge til side af min kontanthjælp/barsel uden at hjælpen bliver stoppet?

Det skal lige siges at jeg er 22, det er mit første barn og jeg bor sammen med min kæreste.

først vil jeg lige sige at du godt må ligge penge til side bare ud ikke gør det i en bank men måske hos din mor

men vil så også sige at tro ikke der bliver så mege at ligge til side da kontanthjælpen kun er på godt 8000 udbetalt og vis du er gift bliver det minder

men vis man nu bare kan ligge 100 kr tilside hver mdr er det jo også en lille hjælp 

håber at du får dig en rigtig god og dejlig barsel

knus

Anmeld

8. februar 2011

malenes

MHK skriver:

unsdyld jeg lige blander mig

men synes godt nok er er lidt for meget at du kan sige sådan noget

at kh skal sættes ned den er sku lav nok

vis nu en mor der har 2 børn og er på kh og hun nu vil i biffen eller på mac med hendes børn og hun så spare op til det i 3 mdr vil du så også sige at det er forkert at hun gør det og at hun så skal trækket i hendes kh de næste 4 mdr

prøv at tænk vis det nu var dig ville du så ikke ligge bare 50 kr til side hver mdr for at kunne gør noget sammen med dine børn/barn

eller at man ligger 100 kr til side hver mdr for at få råd til julegaver feks så synes jeg at det er ok at man spar lid op

bare min mening

Anmeld

8. februar 2011

Troldmanden

Som flere af jer skriver, må man have op til 10.000 i formue når man er på kontanthjælp jf. Loven om Aktiv Socialpolitik (Kontanthjælpsloven) § 14.

...

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder

Link til hele bekendtgørelsen

...

/Per

Anmeld

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

mamax3 skriver:

Må man ikke nej... det blir modregnet... har sku selv været ude for det... ellers ville jeg jo ik sige det...

det kan godt ske at man ikke må spare dem op mens man er på KH, men man må eje 10000kr når man ansøger om KH...

det giver egentlig også rigtig god mening at man ikke må spare op på KH

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.