Må jeg spare penge op når jeg er på kontanthjælp/barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.879 visninger
89 svar
0 synes godt om
8. februar 2011

LivaChristina

Jeg står i den situation at jeg er sygemeldt pga. bækkenløsning, og jeg har derfor været på kontanthjælp i et par måneder, og om et par uger begynder min barsel så.

Jeg har altid holdt af at have forskellige opsparingskonti til f.eks. bolig, barnedåb, rejser, babyting etc, og det er ligesom blevet vigtigere nu hvor jeg skal være mor.

Da jeg i sin tid søgte kontanthjælp, blev jeg nødt til at vinke farvel til 20.000 kr. jeg selv havde sparet op, fordi det ifølge reglerne er "formue" i kontanthjælpssystemet. Jeg skulle derfor leve for de penge i ca. 3 måneder før jeg var berettiget til hjælp.

Jeg vil helst ikke ud i sådan noget igen, så mit spørgsmål er derfor: må jeg hver måned lægge penge til side af min kontanthjælp/barsel uden at hjælpen bliver stoppet?

Det skal lige siges at jeg er 22, det er mit første barn og jeg bor sammen med min kæreste.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

Noneother

Du må ha´lagt op til 10.000 til side på en konto. 

Ikke dermed sagt at en konto er det eneste sted man kan opbevare penge.

Anmeld

8. februar 2011

B&J

Noneother skriver:

nemlig der er vist ikke mere af skrive

Anmeld

8. februar 2011

mamax3

Noneother skriver:

Ja men finder kommunen ud af det ska hun leve af det... derfor ville jeg aldrig gøre det i en bank i mit navn.

Anmeld

8. februar 2011

Noneother

mamax3 skriver:

Ja men finder kommunen ud af det ska hun leve af det... derfor ville jeg aldrig gøre det i en bank i mit navn.

Altså så længe man ikke har 10.000 kan de jo intet sige. Jeg har 2 opsparinger på et par tusinde for ligesom at ha´lidt at redde min røv på hvis pengene skulle glippe en måned eller katten skal til dyrlæge. -Det er jo et nødvendigt sikkerhedsnet når man har dyr/børn.

Anmeld

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

mamax3 skriver:

op til 10000kr må man gerne

Anmeld

8. februar 2011

mika.F

kan kun tale af egen erfaring, men jeg blev selv trukket 984,75,- fra min første kontant hjælp fordi jeg tilsyneladende havde en børne opsparring med det beløb, kendte ikke engang selv til opsparringen, men det bed mig lidt i enden, især da jeg først kan hæve penge om to år... men ja, i københavns kommune må man nærmest slet ikk ha nogen former for penge hvis man vil ha kontant hjælp... de kan os sagtens finde på at trække dig hvis du invisterer i dyrere ejendele og det registreres i dit navn...

jeg har selv opgivet at spare op i banken og lægger nu istedet pengene hos min mor som passe væsentligt bedre på dem end jeg gør, og der er ingen fra kommunen der ved jeg har opsparringen!  

håber du finder ud af det! og tillykke!

Anmeld

8. februar 2011

mamax3

Noneother skriver:

Altså så længe man ikke har 10.000 kan de jo intet sige. Jeg har 2 opsparinger på et par tusinde for ligesom at ha´lidt at redde min røv på hvis pengene skulle glippe en måned eller katten skal til dyrlæge. -Det er jo et nødvendigt sikkerhedsnet når man har dyr/børn.

Det gjorde de ved mig...  

Anmeld

8. februar 2011

mamax3

Ni-ko-li-ne skriver:

op til 10000kr må man gerne

Må man ikke nej... det blir modregnet... har sku selv været ude for det... ellers ville jeg jo ik sige det...

Anmeld

8. februar 2011

Noneother

mamax3 skriver:

Det gjorde de ved mig...  

Hold da op, det må de da vel ikke? Hvis man nu selv sparer lidt op af sin kontanthjælp??

Hmm.. Godt man kun har en måned tilbage af det shite..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.