Må jeg spare penge op når jeg er på kontanthjælp/barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2011

Noneother

MHK skriver:

Jeg forstår bare ikke helt hvorfor man ikke melder sig ind i en a-kasse? 

Fordi man har været under uddannelse, eller ikke har timer nok til at få dagpenge inden man mister sit job, eller ikke når at finde et job i tide, eller er syg og uafklaret, eller man bare har været lidt for langsom eller uvidende eller, eller, eller...

Der er 1000 grunde.

-og det er rigtig nemt at se ned på folk, når man selv står på toppen af verden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

MHK skriver:

Hvad er der gør at du ikke kan varetage et job? 

Og jo, kan man passe et barn som er enormt krævende, vil jeg også mene at man kan håndtere at fx. sætte prismærker på ting eller lignende. Dét er da om noget en del lettere og så laver man da i det mindste noget for sine penge!

det er udelukkende fysiske ting som gør at jeg aldrig komme til at varetage et almindeligt job

sagen er jo den, at det ikke bare er at sende folk ud at sætte prismærker på... det kræver ressourcer at have folk forsikret ude på en arb. plads osv...

nu skal man også sætte det lidt i perspektiv, at det ofte er mennesker der har været rigtig meget igennem. Og som kan have det rigtig skidt, i forhold til at de ikke "bare" kan gå ud og søge et almindeligt job. Så ved jeg ikke hvor meget det styrker deres selvtillid at stå og lave et eller andet fuldstændigt ligegyldigt... man skal jo ikke ødelægge dem mere end de allerede er...

der hvor jeg synes den er gal, det er når folk ikke er taknemmelige. Når de brokker sig over at de ikke få mere og mere og stiller kommunen til ansvar overfor de udgifter de selv har skabt

Anmeld

8. februar 2011

132319

Noneother skriver:

Fordi man har været under uddannelse, eller ikke har timer nok til at få dagpenge inden man mister sit job, eller ikke når at finde et job i tide, eller er syg og uafklaret, eller man bare har været lidt for langsom eller uvidende eller, eller, eller...

Der er 1000 grunde.

-og det er rigtig nemt at se ned på folk, når man selv står på toppen af verden.

Når man har været under uddannelse, kan man sagtens melde sig ind i en a-kasse.

Jeg har bange anelser der siger mig at folk ikke melder sig ind i en a-kasse fordi det simpelthen er for nemt at få kontanthjælp!!

Jeg kunne også have valgt at få kontanthjælp da jeg blev færdiguddannet men jeg valgte at melde mig ind i en a-kasse! Det betød at jeg stod uden indkomst i 2 måneder, hvor hvis jeg fik kh havde det kun været én. 

Jeg får en del mindre udbetalt OG betaler 400 kr om måneden af de penge til DSA.

Hvorfor? Fordi jeg gerne vil bidrage bare lidt for at få de penge og ikke bare få og få og få!!

Din sidste sætning vælger jeg pænt at overse da jeg gerne vil fortsætte sobert 

Anmeld

8. februar 2011

skønneunger

MHK skriver:

Igen, kan man varetage børn, kan man vel også komme ud af døren til et meget nemt job?? 

ja måske nogen? men hvad hvis man er psykisk syg ? der er mange forskellige sygdomme og det er ikke bare lige at sige nu giver vi dig et skånejob det kan du godt klare ikke også

Anmeld

8. februar 2011

132319

Ni-ko-li-ne skriver:

det er udelukkende fysiske ting som gør at jeg aldrig komme til at varetage et almindeligt job

sagen er jo den, at det ikke bare er at sende folk ud at sætte prismærker på... det kræver ressourcer at have folk forsikret ude på en arb. plads osv...

nu skal man også sætte det lidt i perspektiv, at det ofte er mennesker der har været rigtig meget igennem. Og som kan have det rigtig skidt, i forhold til at de ikke "bare" kan gå ud og søge et almindeligt job. Så ved jeg ikke hvor meget det styrker deres selvtillid at stå og lave et eller andet fuldstændigt ligegyldigt... man skal jo ikke ødelægge dem mere end de allerede er...

der hvor jeg synes den er gal, det er når folk ikke er taknemmelige. Når de brokker sig over at de ikke få mere og mere og stiller kommunen til ansvar overfor de udgifter de selv har skabt

Jeg er ked af at høre at du ikke kan varetage et job men jeg er ikke enig i det sidste du skriver 

Var det mig, ville jeg simpelthen føle det som nasseri at sidde hjemme uden at lave noget som helst for pengene -også selvom jeg skulle prismærke ting 2 timer om dagen 

Anmeld

8. februar 2011

132319

skønneunger skriver:

ja måske nogen? men hvad hvis man er psykisk syg ? der er mange forskellige sygdomme og det er ikke bare lige at sige nu giver vi dig et skånejob det kan du godt klare ikke også

Jeg synes bare helt ærligt at det er skræmmende at man kan/må tage vare på 2 børn men ikke er psykisk i stand til at tage vare på et arbejde.

Dét hænger i mine øjne på ingen måde sammen.

Anmeld

8. februar 2011

Noneother

MHK skriver:

Når man har været under uddannelse, kan man sagtens melde sig ind i en a-kasse.

Jeg har bange anelser der siger mig at folk ikke melder sig ind i en a-kasse fordi det simpelthen er for nemt at få kontanthjælp!!

Jeg kunne også have valgt at få kontanthjælp da jeg blev færdiguddannet men jeg valgte at melde mig ind i en a-kasse! Det betød at jeg stod uden indkomst i 2 måneder, hvor hvis jeg fik kh havde det kun været én. 

Jeg får en del mindre udbetalt OG betaler 400 kr om måneden af de penge til DSA.

Hvorfor? Fordi jeg gerne vil bidrage bare lidt for at få de penge og ikke bare få og få og få!!

Din sidste sætning vælger jeg pænt at overse da jeg gerne vil fortsætte sobert 

Det er meget muligt at du tog den sætning til dig, men det gør den så ikke mindre sand. For det er netop sådan rigtig mange tænker.

og mht. at du valgte fagforening på den måde. Det er da alletiders. De fleste andre ville bare ryge ud på deres røv hvis de ikke fik penge i 2 måneder EFTER at ha´været på s.u

Jeg ville da i hvert fald stå til at miste sådan ca. alt. 

Anmeld

8. februar 2011

Carina1977

MHK skriver:

Det ved jeg og de skulle selvfølgelig tilbydes skånejob eller lignende. Det er de færreste der kan tage vare på børn, der ikke kan klare et job.

Jeg synes bare det er abdurd at jeg og andre betaler 1200 i kvartalet for at modtage dagpenge og andre der betaler nul og niks får et større beløb udbetalt, det giver da ingen mening  Især ikke når vilkårene mht. aktivering er den samme 

Øhmm har jeg misforstået dig eller? mener du seriøst at man ikke kan varetage et barn, hvis man ikke kan arbejde?

Anmeld

8. februar 2011

Anitta Kristiansen

Jeg fik afvide at efter uge 12 steg pengene så man kunne spare op til baby udstyr så hvis ikke man må spare når de siger det så ved jeg virkelig ikke. for man skal jo gerne kunne havde sparet omkring 20000 sammen. så vil da overraske mig hvis de pludselig begyndt at trække fra mig. :O så vil da hvertfald sige man godt kan spare, men snak med kommunen om det. eller må du jo hæve dem og have dem til at ligge, selvom det nok ikke lige føles helt trygt 

Anmeld

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

MHK skriver:

Jeg er ked af at høre at du ikke kan varetage et job men jeg er ikke enig i det sidste du skriver 

Var det mig, ville jeg simpelthen føle det som nasseri at sidde hjemme uden at lave noget som helst for pengene -også selvom jeg skulle prismærke ting 2 timer om dagen 

jeg har lært, at rigtig mange ting skal man ikke udtale sig om, før man selv har prøvet det eller oplevet og forstået det på nært hold....

man kan aldrig sige hvordan man vil blive påvirket af en så psykisk udmattende situation som det er at skulle acceptere at man aldrig kan arbejde normalt igen. Og skal leve med smerter resten af livet

eller

at have psykiske lidelser som er svære at behandle.....

men ja, for et helt normalt menneske, der sgatens kan arbejde osv... der vil jeg også mene, at man kunne finde noget aktivering

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.